וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה וסין מקשיחות עמדה: "לא לסנקציות על אירן"

10.11.2011 / 19:57

שעות אחרי שנודע שרוסיה בוחנת בקשה מטהרן לבניית כורים גרעיניים נוספים באירן, מוסקבה ובייג'ינג מחדדות את התנגדותן להגביל את תכנית הגרעין שלה: "עיצומים לא יביאו לתוצאה הרצויה"

רוסיה וסין פרסמו הערב (חמישי) הודעה משותפת, בה הן מביעות התנגדות נחרצת להטלת סנקציות על אירן ועל תכנית הגרעין שלה. ממשרד החוץ הרוסי נמסר שבתום פגישה במוסקבה, בהשתתפות דיפלומטים סינים, הוסכם כי "הטלת עיצומים על אירן לא תביא לתוצאה הרצויה". ההודעה מגיעה ממוסקבה כמה שעות בלבד אחרי שנודע כי רוסיה בוחנת הצעה אירנית, להקים כורים גרעיניים נוספים בבושהר. במקביל, הודיע מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, כי יש להגיע בנושא לפתרון "של משא ומתן, ולא פתרון צבאי".

לקראת תקיפה באירן? סיקור מיוחד
סבא"א: אירן מפתחת ראש נפץ גרעיני הנישא על טיל
פרשנות: הדו"ח ברור - אירן מפתחת נשק גרעיני
ארה"ב: נגדיל את הלחץ על אירן "במגוון דרכים"
אחמדינג'ד: "לא נבטל ולו קמצוץ מתוכנית הגרעין"

נשיא סין הו ז'ינטאו עם נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד. AP Photo/Guang Niu, Pool, AP
נשיא סין הו ג'ינטאו עם נשיא אירן אחמדינג'ד/AP, AP Photo/Guang Niu, Pool

אתמול כבר הבהירה רוסיה - שכמו סין, מחזיקה בזכות וטו במועצת הביטחון של האו"ם - כי תתנגד לכל הטלת סנקציות על טהרן. מוקדם יותר היום, מסרה סין התייחסות מפורשת ראשונה לשאלת הטלת העיצומים, שבעולם המערבי קוראים להחמירם, בעקבות דו"ח סבא"א על תכנית הגרעין הצבאית של אירן. בתדרוך יומי לכתבים בבייג'ינג, אמר דובר משרד החוץ הסיני, הונג לאי, כי סנקציות לא "יפתרו מהיסוד" את סוגיית הגרעין האירני. עם זאת, הוא לא הביע התנגדות עקרונית להטלת סנקציות. בייג'ינג כבר השתמשה במינוחים דומים בעבר, ולבסוף תמכה בהחלטות קודמות של מועצת הביטחון להטיל סנקציות על אירן. בדבריו היום הזהיר הונג מפני טלטלה במזרח התיכון במקרה שמתקני הגרעין האירניים יותקפו.

ארה"ב על אירן: "לא פוסלים כל אפשרות"

צרפת, בריטניה וגרמניה כבר קראו בגלוי להטיל עיצומים על אירן, והיום אמרו פקידים באיחוד האירופי כי הארגון מגבש אף הוא חבילת סנקציות חדשה. "מומחים דנים במספר אפשרויות שהונחו על השולחן", אמרו, אך העריכו כי קשה לומר מה תהיה ההחלטה הסופית. מקורות דיפלומטים אמרו כי החלטה בנושא צפויה להתקבל כבר בכינוס שרי החוץ של האיחוד, ב-1 בדצמבר בבריסל.

גם בארצות הברית הבהירו שהחשיפות החדשות על תכנית הגרעין שלה לא יעברו בשתיקה. בהתייחסות ראשונה לנושא, אמר סגן דוברת מחלקת המדינה, מארק טונר, כי מהדו"ח עולים "חשדות חמורים והאשמות חמורות". אירן חייבת, לדבריו, "לכל הפחות" לגלות שקיפות כלפי סבא"א. בשיחה עם כתבים בוושינגטון, אמר טונר שהממשל האמריקני צפוי "להתייעץ עם בני ברית ושותפים", כדי לבחון דרכים להגדיל את הלחץ על אירן, והבהיר כי נבחנות "מגוון אפשרויות" בנושא. כשנשאל אם הכוונה להטלת סנקציות, השיב כי ארה"ב "לא פוסלת כל אפשרות".

עד היום הטילה מועצת הביטחון של האו"ם ארבעה סבבי סנקציות על אירן. הראשון, בדצמבר 2006, אז אסרה על סחר עם אירן בחומרים וטכנולוגיה הקשורים לתחום הגרעין, והקפיאה נכסים של בכירים הקשורים לתוכנית הגרעין שלה. הסבב השני, במרץ 2007, אז אסרה מועצת הביטחון לחלוטין סחר נשק עם אירן, והרחיבה את הקפאת הנכסים. הסבב השלישי, במרץ 2008, הרחיב עוד את הקפאת הנכסים, והתיר למדינות להטיל פיקוח על פעילותם של בנקים אירניים, ולערוך חיפושים במטוסים וכלי שיט אירניים העוברים בשטחן.

הסבב האחרון, ביוני 2010, הידק עוד את אמברגו הנשק, אסר על אירן להשתתף בכל פורום בינלאומי הקשור לטילים בליסטיים, הטיל איסורי נסיעה על אישים הקשורים לתוכנית הגרעין, הקפיא נכסים של משמרות המהפכה וחברות הסחר הימי של אירן, והמליץ למדינות להטיל עוד שורת הגבלות על גופים אירניים הפועלים בשטחן. עם זאת, בשבוע שעבר אמרו מקורות דיפלומטיים ל"גרדיאן" הבריטי כי אירן מגלה עד כה "עמידות מפתיעה" מול כל הסנקציות שהוטלו עליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully