וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה: בוחנים בקשה אירנית לבניית כורים נוספים

יו"ר סוכנות האטום של רוסיה אמר כי אירן ביקשה לבנות תחנות נוספות במתחם הגרעיני בבושהר. "לקהילה הבינלאומית אין דאגות בנושא", הבהיר. ככל הידוע, הכור מיועד למטרות אזרחיות בלבד

אירן פנתה למוסקבה וביקשה סיוע בבניית כורים נוספים במתחם הגרעיני בבושהר - כך אמר היום (חמישי) סרגיי קיריינקו, ראש סוכנות הגרעין הממשלתית הרוסית, "רוסטום", לסוכנות הידיעות הרוסית RIA. הוא ציין שההצעה "נבחנת", והוסיף שלקהילה הבינלאומית "אין דאגות באשר לבנייתן של תחנות כוח גרעיניות".

לדבריו קיריינקו, כדי לאשר את הפרויקט, רוסיה תיאלץ להכליל תיקונים בנוסח ההסכם הגרעיני שלה עם אירן. אלכסנדר אוברוב, מומחה בתעשיית הגרעין, התראיין ל-RIA, והסביר בתגובה שההסכם המקורי בין שתי המדינות, מ-1992, כלל בנייה של ארבעה כורים גרעיניים. הוא העריך שלמרות הסנקציות שהוטלו על אירן, אין מכשולים משפטיים שימנעו הקמת מבנים נוספים בבושהר.

תכנית הגרעין האירנית - כותרות נוספות
ארה"ב אחרי דו"ח סבא"א: שוקלים את כל האפשרויות"
צהובון בריטי: ישראל עשויה לתקוף באירן כבר בדצמבר
מחמוד אחמדינג'ד: "לא נבטל ולו קמצוץ מתוכנית הגרעין"
אייתוללה חמינאי: נגיב ב”אגרוף ברזל” למתקפה ציונית

כור גרעיני ליד העיר בושהר, אירן, נובמבר 2009. AP
הכור הגרעיני ליד בושהר. ככל הנראה, מספק אנרגיה אזרחית בלבד/AP

התחנה הגרעינית במתחם ליד העיר בושהר נבנתה במשך שלושה עשורים. בתחילה, סייעו בהקמתה מהנדסים ממזרח גרמניה, וב-1995, לקחה על עצמה רוסיה להאיץ את עבודות הבנייה ולהשלימן, מתוקף ההסכם הגרעיני שחתמה מול טהרן שלוש שנים לפני כן.

תכנית הגרעין הצבאית המשיכה למרות העיצומים

התחנה בבושהר נחנכה רשמית רק לפני כחודשיים, אחרי דחיות שנגרמו בין היתר מחבלות המיוחסות לתולעת המחשב "סטוקסנט". המתחם חובר לרשת החשמל הארצית של אירן והחל להפיק חשמל עבורה. ככל הנראה, הכור אינו קשור לתוכנית הגרעין הצבאית של אירן, המתמקדת בהעשרת ובהמרת אורניום ומתבצעת באתרים אחרים, בין היתר בנתנז ובאיספהן. עם זאת, כמה מומחים העריכו בעבר כי הידע שנצבר מהפעלת הכור בבושהר סייע לאירן גם בתכנית הגרעין הצבאית שלה.

מאז שהתפרסם שלשום דו"ח סבא"א על הגרעין האירני, הצהירו רוב מדינות המערב כי הן רואות בו עילה ברורה להטלת עיצומים על טהרן. לצד גרמניה ובריטניה, גם מחלקת המדינה בוושינגטון הודיעה שמהדו"ח עולים "חשדות חמורים והאשמות חמורות", וכי הממשל צפוי "להתייעץ עם בני ברית ושותפים", כדי לבחון דרכים להגדיל את הלחץ על אירן. רוסיה, מנגד, הודיעה שהיא "אפילו לא שוקלת" להטיל עיצומים מסוג זה.

עד היום הטילה מועצת הביטחון של האו"ם ארבעה סבבי סנקציות על אירן. הראשון, בדצמבר 2006, אסר על סחר עם אירן בחומרים וטכנולוגיה הקשורים לתחום הגרעין, והקפיא נכסים של בכירים הקשורים לתוכנית הגרעין שלה. הסבב השני, במרץ 2007, אסר לחלוטין סחר נשק עם אירן, והרחיב את הקפאת הנכסים. הסס השלישי, במרץ 2008, הרחיב עוד את הקפאת הנכסים, והתיר למדינות להטיל פיקוח על פעילותם של בנקים אירניים, ולערוך חיפושים במטוסים וכלי שיט אירניים העוברים בשטחן.

הסבב האחרון, ביוני 2010, הידק עוד את אמברגו הנשק, אסר על אירן להשתתף בכל פורום בינלאומי הקשור לטילים בליסטיים, הטיל איסורי נסיעה על אישים הקשורים לתוכנית הגרעין, הקפיא נכסים של משמרות המהפכה וחברות הסחר הימי של אירן, והמליץ למדינות להטיל עוד שורת הגבלות על גופים אירניים הפועלים בשטחן. עם זאת, בשבוע שעבר אמרו מקורות דיפלומטיים ל"גרדיאן" הבריטי כי אירן מגלה עד כה "עמידות מפתיעה" מול כל הסנקציות שהוטלו עליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully