וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחמדינג'ד: "לא נבטל ולו קמצוץ מתוכנית הגרעין"

9.11.2011 / 10:41

תגובה ראשונה של נשיא אירן לדו"ח סבא"א, על רקע דרישת צרפת לכנס את מועצת הביטחון. שר החוץ ז'ופה: "הגרעין האירני הוא איום שלא ניתן לקבל, דרושות סנקציות בקנה מידה חסר תקדים"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק)

אחרי הדו"ח החריף של סבא"א - מתחיל ההליך הדיפלומטי הסבוך שבסיומו, אולי, יוטלו סנקציות בינלאומיות נוספות על אירן. צרפת מתכוונת לכנס את חברות מועצת הביטחון של האו"ם לדיון בדו"ח - כך אמר הבוקר (רביעי) שר החוץ הצרפתי, אלן ז'ופה.

"כינוס של מועצת הביטחון הוא מחויב המציאות", אמר ז'ופה בראיון לרדיו RFI הצרפתי, והוסיף כי נחוץ להפעיל לחץ על אירן, וכי צרפת בהחלט מוכנה לפעול להטלת סנקציות "בקנה מידה חסר תקדים" עליה, אם תסרב לעמוד בהתחייבויותיה כלפי הקהילה הבינלאומית. "המצב הנוכחי מהווה איום", אמר, "ולא נוכל לקבל זאת".

בעקבות דו"ח סבא"א - עוד כותרות:
דו"ח סבא"א: אירן מפתחת ראש נפץ גרעיני הנישא על טיל
סין קוראת לאירן לנהוג ב"כנות", דורשת "פתרון של שלום"
באירן וברוסיה תוקפים את דו"ח הגרעין, בישראל שותקים
רבנים לאפיפיור: "פעל בנושא איום הגרעין האירני"
הדו"ח ברור - אירן מפתחת נשק גרעיני / פרופ' אפרים אסכולאי

נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד נואם בטקס במתקן להעשרת אורניום ליד נתנז, ספטמבר 2007. Hasan Sarbakhshian, AP
סבא"א "איבדה את אמינותה בכך שיישרה קו עם הטענות האמריקאיות חסרות הבסיס". אחמדינג'ד/AP, Hasan Sarbakhshian

בתוך כך, הגיב הבוקר לדו"ח, לראשונה, נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'ד. בנאום שנשא בפני קהל של אלפים בעיר שהר א-קורד במרכז אירן, ששודר בשידור חי בטלוויזיה הממלכתית, אמר אחמדינג'ד כי אירן לא תבטל אפילו "קמצוץ" מתוכניתה הגרעינית בגלל הדו"ח. אחמדינג'ד תקף בחריפות את סבא"א, וקבע כי הסוכנות "איבדה את אמינותה בכך שיישרה קו עם הטענות האמריקאיות חסרות הבסיס", לפיהן היא מנסה לפתח נשק גרעיני.

"האומה האירנית נבונה", הוסיף אחמדינג'ד, בפנותו לארה"ב. "היא לא תייצר שתי פצצות נגד 20,000 שיש לכם. אבל היא מייצרת משהו שאתם לא יכולים להגיב לו: אתיקה, הגינות, אמונה באל אחד וצדק".

המכשול לסנקציות: רוסיה וסין

בעקבות דו"ח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שפורסם אמש, ובו שלל ראיות לכך שאירן עוסקת במגוון היבטים של פיתוח נשק גרעיני, הופך לרלוונטי ביותר הדיון בהטלת סבב סנקציות נוסף, חמישי, של הקהילה הבינלאומית על אירן. בישראל ובחלק מבירות המערב דורשים שסנקציות כאלו יכללו, לראשונה, גם את המערכת הבנקאית של אירן ובתוכה הבנק המרכזי שלה.

עד היום הטילה מועצת הביטחון ארבעה סבבי סנקציות על אירן. הראשון, בדצמבר 2006, אסר על מכירת חומרים וטכנולוגיה הקשורים לתחום הגרעין, והקפיא נכסים של אישים ספציפיים הקשורים לתוכנית הגרעין האירנית. השני, במרץ 2007, אסר לחלוטין סחר נשק עם אירן והרחיב את הקפאת הנכסים. השלישי, במרץ 2008, הרחיב עוד את הקפאת הנכסים והתיר למדינות להטיל פיקוח על פעילותם של בנקים אירניים ולערוך חיפושים במטוסים וכלי שיט אירניים העוברים בשטחן. הרביעי, ביוני 2010 הידק עוד את אמברגו הנשק, אסר על אירן להשתתף בכל אירוע בינלאומי הקשור לטילים בליסטיים, הטיל איסורי נסיעה על אישים הקשורים לתוכנית הגרעין, הקפיא נכסים של "משמרות המהפכה" האירניים וחברות הסחר הימי האירניות, והמליץ למדינות להטיל עוד שורת הגבלות על גופים אירניים הפועלים בשטחן. בשבוע שעבר דיווחו מקורות דיפלומטיים ל"גרדיאן" הבריטי כי אירן מגלה עד כה "עמידות מפתיעה" אל מול הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו עליה עד כה.

עמדת נ"מ מחוץ למתקן העשרת אורניום סמוך לעיר נתנז, אירן, אפריל 2007. Hasan Sarbakhshian, AP
עמדות נ"מ סביב המתקן להעשרת אורניום, סמוך לעיר נתנז שבאירן/AP, Hasan Sarbakhshian

המתנגדות העיקריות לסנקציות חריפות, מבין החברות הקבועות במועצת הביטחון המחזיקות בזכות וטו, צפויות להיות רוסיה (המצויה בקשרים ענפים עם אירן ואף סייעה לתעשיית הגרעין) וסין (המייבאת נפט רב מאירן, ולפיכך עלולה להיות נפגעת משנה משיתוק של הכלכלה האירנית). במוסקבה תקפו כבר אמש בחריפות את הדו"ח ומיהרו לקבוע כי הוא "מכשיל פתרון דיפלומטי", אך לעומת זאת בבייג'ינג הקפידו על תגובה מתונה יותר, קראו לאירן לגלות "גמישות וכנות" - אם כי גם תבעו "פתרון של שלום" לעימות.

גם בארצות הברית, ממובילות המאבק הדיפלומטי נגד אירן, עדיין לא ברור איזו עמדה תתגבש בשאלת הסנקציות. כבר אמש, מיד לאחר פרסום הדו"ח, אמר גורם בכיר בממשל לרויטרס, כי האפשרות שיוטלו סנקציות שיפגעו בתעשיית הנפט האירנית "אינה סבירה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully