וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי דו"ח סבא"א: סין קוראת לאירן לנהוג ב"כנות"

9.11.2011 / 9:29

בניגוד לרוסיה, שמיהרה לתקוף את הדו"ח שהאשים את טהרן בחתירה לנשק גרעיני, בבייג'ינג אמרו כי עדיין "לומדים" אותו, תבעו מאירן לנהוג ב"גמישות וכנות" - אך קראו גם ל"פתרון של שלום"

אחרי כמה שעות של היסוס, מגיעה תגובה ראשונה לדו"ח סבא"א על תוכנית הגרעין האירנית גם מסין - המדינה השנייה, לצד רוסיה, שעלולה להכשיל מאמץ בינלאומי להטיל סבב סנקציות נוסף על טהרן. בניגוד לרוסיה, שמיהרה לתקוף את הדו"ח מיד לאחר פרסומו ולקבוע כי הוא "מכשיל את הסיכוי לפתרון דיפלומטי", בבייג'ינג נקטו קו נייטרלי יותר, נמנעו מתקיפת הדו"ח ואף רמזו כי אירן לא נהגה בכנות עם הקהילה הבינלאומית בנושא.

בתדרוך יומי לכתבים הבוקר (רביעי) בבייג'ינג, בעקבות פרסום דו"ח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם שהאשים את אירן בחתירה להשגת נשק גרעיני, קרא דובר משרד החוץ הסיני, הונג לאי, למצוא "פתרון של שלום" למשבר הבינלאומי סביב תוכנית הגרעין האירנית. הוא הוסיף כי סין עדיין "לומדת" את הדו"ח, וקרא לאירן לגלות "גמישות" ו"כנות" בנושא.

הגרעין האירני - כותרות אחרונות:
דו"ח סבא"א: אירן מפתחת ראש נפץ גרעיני הנישא על טיל
באירן תוקפים את דו"ח הגרעין, בישראל שותקים
רבנים לאפיפיור: "פעל בנושא איום הגרעין האירני"
הדו"ח ברור - אירן מפתחת נשק גרעיני / פרופ' אפרים אסכולאי

עובדים בחדר הבקרה של הכור הגרעיני ליד בושהר, אירן, נובמבר 2010. AP Photo/IIPA,Ebrahim Norouzi, AP
טכנאים בכור הגרעיני האירני ליד העיר בושהר/AP, AP Photo/IIPA,Ebrahim Norouzi

מעבר להודעה הקצרה והלקונית של משרד החוץ, ניתן ללמוד מעט יותר על עמדת הממשל הסיני בנושא מהעמדות המובעות בעיתונות הממלכתית בבייג'ינג, המשמשת במידה רבה כשופר השלטון - וזו נוטה לאמץ עמדה ביקורתית כלפי הדו"ח. כך למשל, בפרשנות בסוכנות הידיעות הממלכתית "שינהואה" נכתב כי מהדו"ח "נעדר 'אקדח מעשן' - אין כל עדויות ראייה או עדויות פיזיות לכך שאירן מייצרת נשק גרעיני". עוד מוסיפה הפרשנות ומזהירה מפני פתרון צבאי לקונפליקט: "כשמתמודדים עם הסוגייה הגרעינית באירן, מסוכן מאוד להסתמך על חשדות. התוצאות ההרסניות של עימות מזוין יורגשו למשך זמן רב".

"סנקציות על תעשיית הנפט לא סבירות"

סין עשויה להתברר כמשוכה משמעותית בפני הטלת סנקציות נוספות על אירן, בהיותה אחת מיבואניות הנפט העיקריות מאירן. סנקציות מרחיקות לכת על אירן, שיכללו גם חרם על הבנק המרכזי שלה, כפי שדורשים בישראל ובחלק מבירות המערב, תתבטא בהכרח גם בפגיעה ביצוא הנפט האירני. בהקשר זה, כבר אמרו אמש לרויטרס גורמים אמריקאים רשמיים כי לא סביר שבמסגרת סבב נוסף יוטלו סנקציות על תעשיית הנפט האירנית.

בסין, התייחס הלילה לאפשרות של הטלת סנקציות לי הונג, מזכ"ל הארגון הסיני לבקרת נשק, הנשלט בידי הממשל בבייג'ינג - ובפיו היה אף איום: "אם סנקציות על אירן יפגעו באינטרסים משמעותיים של סין, אז סין תיאלץ להגיב על כך בדרך כלשהי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully