וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באירן וברוסיה תוקפים דו"ח הגרעין, ישראל שותקת

אחרי שהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית קבעה כי טהרן חותרת לנשק גרעיני, אירן מגיבה בזלזול: "הדו"ח לא מאוזן ומוטה פוליטית". לשכת נתניהו הנחתה את השרים שלא להגיב לדו"ח

זמן קצר לאחר פרסום דו"ח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שקבע כי אירן חותרת להשגת נשק גרעיני, מיהרה אירן להגיב לדברים בהסתייגות. הנציג האירני בסבא"א, עלי אשגר סולטנייה, אמר כי הדו"ח "אינו מקצועי, מכיל ממצאים שגויים ולא מאוזנים ומוטה פוליטית".

בישראל, לעומת זאת, מעדיפים בינתיים להימנע מהתייחסות רשמית לדו"ח. לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחתה אמש (שלישי) את השרים שלא להגיב ולהתראיין בשלב זה בנושא דו"ח סבא"א. מוקדם יותר אמרו גורמים מדיניים לוואלה! חדשות כי ישראל תעקוב בדריכות אחר תגובת הקהילייה הבינלאומית לממצאי הדו"ח וכי ישראל צפויה לדרוש החרפה משמעותית בסנקציות על אירן, בדגש על סנקציות על הבנק המרכזי בטהרן והגבלות על מסחר הנפט הבינלאומי עם אירן. יחד עם זאת, בכירים בארצות הברית הודיעו הערב כי ייתכן ויוחרפו הסנקציות, אך סביר להניח שהן לא יוטלו על הבנק המרכזי באירן, או על המסחר בנפט.

קראו את הדו"ח המלא של סבא"א

עוד באותו נושא
דו"ח סבא"א: אירן חותרת להשגת נשק גרעיני
אחמדינג'ד: ראש סוכנות הגרעין - בובה אמריקאית
לקראת דו"ח סבא"א: כמה קרובה אירן לנשק גרעיני?
ברק: יהיה קשה לגבש קואליציה עולמית נגד אירן

על פי הדו"ח הרבעוני האחרון של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א), שפורסם אמש, תוכנית הגרעין של אירן היא בעלת מאפיינים צבאיים, ויש חשש כבד שהיא עוסקת בפיתוח נשק גרעיני. מדובר בדו"ח חריף ומרחיק לכת יותר מכל הדו"חות שפרסמה הסוכנות עד כה בנושא תוכנית הגרעין האירנית. עם זאת, הדו"ח נמנע מקביעה מפורשת וחד משמעית כי אירן עוסקת בפיתוח נשק גרעיני.

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב מתח ביקורת חריפה בעקבות פרסום הדו"ח בצורה פומבית. לטענתו, הדבר מסכל את הסיכוי למגעים דיפלומטיים בנושא. לברוב אף רמז כי מדובר באקט מכוון להעמקת הסכסוך. לברוב ציין כי יש ללמוד את הדו"ח לעומק לפני שניתן יהיה לקבוע בוודאות את משמעותו ואם הוא אכן מכיל ראיות חדשות על אופי הפיתוח הגרעיני באירן, או שהוא דבר מלבד "יצירת סערת רגשות מכוונת, שאינה מועילה – ואף מזיקה". בהתייחסות לדיווח לפיו מדען מברית המועצות לשעבר סייע לאירן בפיתוח הנשק הגרעיני, אמר לברוב כי רוסיה סיפקה לסבא"א את "מלוא המידע הדרוש" בנושא, והפרסומים החדשים אינם חושפים דבר-מה שלא היה ידוע בעבר.

מתקן להמרת אורניום סמוך לעיר איספהן, אירן, מרץ 2005. AP Photo/Vahid Salemi, AP
מתקן להעשרת אירניום באירן, נכון לשנת 2005/AP, AP Photo/Vahid Salemi

מחלקת המדינה של ארצות הברית מסרה בהתייחסות קצרה לפרסום הדו"ח כי "על ארצות הברית ללמוד לעומק את מאפייני הדו"ח ואינה יכולה להגיב בשלב זה". במערכת הפוליטית בישראל הגיבו בחריפות לנתונים שמופיעים בדו"ח. יו"ר האופוזיציה ציפי לבני (קדימה) אמרה כי "עכשיו כשהאמת הונחה בפני העולם, ישראל חייבת לגייס את העולם החופשי כדי לעצור את אירן".

גם יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ שאול מופז (קדימה) התייחס לדו"ח. לדבריו מופז, "מדובר בדו"ח חמור המהווה הזדמנות לעולם החופשי בראשות ארה"ב לעשות מעשה. זוהי שעת מבחן למדיניות החוץ של העולם המערבי בראשות הנשיא אובמה. יש לראות בדו"ח הזה הזדמנות לשינוי המגמה. השינוי אינו משימה בלעדית ישראלית".

סגן ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), אפרים קם, התייחס גם הוא לדו"ח. בשיחה עם וואלה! חדשות אמר קם כי "קהילות המודיעין במערב לא הופתעו מהממצאים של דו"ח הסוכנות לאנרגיה אטומית של האו"ם, אך פרסום הנתונים באופן נחרץ ורשמי, שאירן כבר מספר שנים פועלת להשגת נשק גרעיני - חשוב מאוד ומעניק תוקף לטענות המערב".

קם, המוגדר כמומחה בינלאומי לאירן ופרויקט הגרעין, טען לאחר קריאת חלקים מהדו"ח של הסוכנות כי "הם נותנים תמונה רחבה מאוד לגבי פרויקט הגרעין האירני וקובעים כי אירן עסוקה בפיתוח נשק גרעיני באופן חד משמעי. עד כה הם דיברו על חשד". קם העריך כי האמריקאים יתקשו לשכנע את סין ורוסיה להטיל סנקציות על מערכת הבנקאות, הביטוח והסחר בנפט של אירן ולכן יעברו לסנקציות חד צדדיות בהסכמה הדדית של מדינות המערב ללא הצבעה באו"ם. עוד העריך קם כי בתקופה הקרובה יעברו האירנים למתקפה תקשורתית על תוכן הדו"ח, במטרה לפגוע באמינותו.

השתתפו בהכנת הידיעה: טל שלו, אמיר בוחבוט ופנחס וולף

(עדכון ראשון: 22:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully