וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחמדינג'ד: ראש סוכנות הגרעין - בובה אמריקאית

לקראת דו"ח סבא"א, האירנים במתקפה רב-חזיתית. הנשיא: "איננו צריכים גרעין כדי לנצח את ארה"ב". שר החוץ: "היינו חושפים נשק גרעיני - אם היה כזה". שר ההגנה: "נמחץ כל תוקפן"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

על רקע פרסומו הצפוי בכל רגע של הדו"ח החדש של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומיות של האו"ם (סבא"א) בנושא תוכנית הגרעין האירנית, ממשיכים האירנים להכחיש בתוקף כי מדובר בתוכנית צבאית באופיה, שמטרתה לייצר נשק גרעיני - אף ששורת דיווחים והדלפות בימים האחרונים מצביעה על כך שהדו"ח יציג עדויות חדשות רבות לכך. שר החוץ של אירן, עלי אכבר סאלחי, אמר היום כי לאירן לא הייתה כל בעיה לחשוף את תוכנית הנשק הגרעיני שלה לעולם - לו הייתה לה תוכנית כזו. "לו היינו רוצים לפתח נשק גרעיני, היינו מבשרים על כך לעולם בפתיחות", אמר סאלחי בתשובה לשאלה, במסיבת עיתונאים בירוואן, בירת ארמניה.

גם הנשיא מחמוד אחמדינג'ד התייחס היום לדו"ח הקרב של סבא"א, וטען כי הסוכנות "פשוט מפרסמת דו"חות שהיא מקבלת מפקידים אמריקאיים". בדברים שנשא בטלוויזיה הממלכתית, הוסיף אחמדינג'ד: "צר לי, אך יו"ר סבא"א, יוקיו אמאנו מפר את הנהלים של הסוכנות. הוא אינו אלא בובה על חוט של אמריקה. למה הוא לא מפרסם דו"חות על בעלות בריתה של ארה"ב?".

הגרעין האירני - כותרות אחרונות בוואלה!:
לקראת דו"ח סבא"א: כמה קרובה אירן לנשק גרעיני?
ברק: יהיה קשה לגבש קואליציה עולמית נגד אירן
שגריר ארה"ב בישראל: "אנו מתואמים בנושא אירן"
"אירן השיגה מומחיות גרעין קריטית, בסיוע זר"
מחמוד אחמדינג'ד: "לא נרשה לאף אחד לפגוע בנו"

עוד הוסיף אחמדינג'ד, על פי דיווח סוכנות IRNA, כי אירן כלל אינה זקוקה לנשק גרעיני כדי להתמודדד עם ארה"ב. "אם אמריקה רוצה להתעמת עם האומה האירנית, היא ללא ספק תתחרט כשתגיע תגובת האומה האירנית. הם אומרים שאירן מנסה להשיג פצצה גרעינית. עליהם לדעת, שאנחנו כלל לא זקוקים לפצצה גרעינית. אנחנו ננצח אותם בכוח המחשבה וההיגיון. ההיסטוריה מראה שכל מי שמגלה תוקפנות כלפי אירן מתחרט על כך".

עוד בטהרן, פורסמו היום איומים תקיפים מצד שר ההגנה, אחמד ואחידי, לנוכח האפשרות שמתקני הגרעין האירניים יותקפו. "כל מהלך הרפתקני ועוין כלפי שלמותה הטריטוריאלית של הרפובליקה האיסלמית ייענה בתגובה החלטית, מהירה ומוחצת של הכוחות המזוינים", אמר ואחידי, על פי סוכנות הידיעות האירנית פארס, בטקס ביחידת משמר החופים של המשטרה האירנית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הכור הגרעיני ליד בושהר, אירן, אוגוסט 2004. Iran's Atomic Energy Organization, AP
פנים הכור הגרעיני ליד העיר בושהר באירן/AP, Iran's Atomic Energy Organization

הדברים נאמרים על רקע הציפייה בעולם לדו"ח החדש שיפרסם מזכ"ל סבא"א, יוקיו אמאנו - שעדיין לא ברור אם יחליט לקבוע בדו"ח במפורש כי אירן חותרת לייצר נשק גרעיני. קביעה כזו, או העדרה, יכריעו כנראה את גורלו של סבב סנקציות בינלאומי נוסף, חמישי, שיטיל האו"ם על אירן. על רקע זה, אמר היום שר הביטחון, אהוד ברק, כי הוא מטיל ספק "ביכולת לגבש קואליציה קוהרנטית" בקרב מדינות העולם על הטלת סנקציות, וכי הוא לא אופטימי בעניין זה.

מדבדב: תקיפה באירן עלולה להביא "קטסטרופה"

ברק מנה את הסנקציות שיש להטיל על אירן, בהן לדבריו "סנקציות כלכליות, כולל בבנק המרכזי, על היכולות לקיים פעולות כלכליות, וסנקציות שעוצרות את הייבוא והייצוא של נפט וכיוצא בזה".

מתקן להמרת אורניום סמוך לעיר איספהן, אירן, מרץ 2005. AP Photo/Vahid Salemi, AP
המתקן להמרת אורניום סמוך לעיר איספהן באירן/AP, AP Photo/Vahid Salemi

הקושי העיקרי בהעברת סנקציות נוספות טמון בעובדה שלשם כך נדרשת הסכמתן של כל המדינות בעלות זכות הווטו במועצת הביטחון, ובהן שתי ה"בעייתיות" - רוסיה וסין, הנוקטות באופן מסורתי מדיניות מרוככת כלפי אירן. השבוע דיווח ה"טלגרף" הבריטי, מפי מקורות דיפלומטיים באו"ם, כי התנגדותן של סין ורוסיה הופכת סבב סנקציות נוסף ל"קשה ביותר להשגה", שכן שתי מדינות אלו יתנגדו לכל פגיעה במשק האנרגיה האירני - הנפט והגז (סין מייבאת נפט רב מאירן).

עד היום הטילה מועצת הביטחון ארבעה סבבי סנקציות על אירן. הראשון, בדצמבר 2006, אסר על מכירת חומרים וטכנולוגיה הקשורים לתחום הגרעין, והקפיא נכסים של אישים ספציפיים הקשורים לתוכנית הגרעין האירנית. השני, במרץ 2007, אסר לחלוטין סחר נשק עם אירן והרחיב את הקפאת הנכסים. השלישי, במרץ 2008, הרחיב עוד את הקפאת הנכסים והתיר למדינות להטיל פיקוח על פעילותם של בנקים אירניים ולערוך חיפושים במטוסים וכלי שיט אירניים העוברים בשטחן. הרביעי, ביוני 2010 הידק עוד את אמברגו הנשק, אסר על אירן להשתתף בכל אירוע בינלאומי הקשור לטילים בליסטיים, הטיל איסורי נסיעה על אישים הקשורים לתוכנית הגרעין, הקפיא נכסים של "משמרות המהפכה" האירניים וחברות הסחר הימי האירניות, והמליץ למדינות להטיל עוד שורת הגבלות על גופים אירניים הפועלים בשטחן. בשבוע שעבר דיווחו מקורות דיפלומטיים ל"גרדיאן" הבריטי כי אירן מגלה עד כה "עמידות מפתיעה" אל מול הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו עליה עד כה.

בתוך כך, התייחס היום נשיא רוסיה, דמיטרי מדבדב, לדיווחים האחרונים על אפשרות שאירן תותקף, וחזר על עמדת רוסיה המסוייגת ממהלך כזה, שעלול לדבריו להביא ל"קטסטרופה במזרח התיכון". במהלך ביקור בברלין, אמר מדבדב כי "בכל הקשור להצהרות הלוחמניות האחרונות של ישראל או כל עחד אחר נגד אירן - זו רטוריקה מסוכנת למדי... עלולות להיות לכך השלכות מסוכנות, עד כדי עימות מלא. על הצדדים במזרח התיכון לקחת נשימה עמוקה, להירגע ולהמשיך בדיון קונסטרוקטיבי בסוגיות שעל סדר היום, ולא לאיים בתקיפה. כל זה עלול להיגמר במלחמה - ובקטסטרופה למזרח התיכון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully