וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אירן השיגה מומחיות גרעין קריטית, בסיוע זר"

ערב פרסום דו"ח סבא"א, חושף ה"וושינגטון פוסט" עוד פרטים על התקדמות האירנים בתחום "קבוצת הנשק" - היכולת להפוך טכנולוגיית גרעין לפצצה - בעזרת מדענים מרוסיה, צפון קוריאה ופקיסטן

ערב פרסום הדו"ח החדש של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א) בנושא תוכנית הגרעין של אירן, ממשיכים גורמים בסוכנות להדליף לתקשורת הבינלאומית פרטים על הדו"ח ועל המסקנות החמורות שהוא צפוי לכלול. אחרי שבשבוע האחרון כבר דיווחו מקורות שונים כי הדו"ח צפוי לכלול האשמות חמורות ומפורטות מאי פעם כלפי אירן, לגבי ניסיונותיה להשתמש בתוכנית הגרעין שלה למטרות צבאיות ולייצר נשק גרעיני, מדווח היום (שני) ה"וושינגטון פוסט" כי על פי דיפלומטים מערביים ומומחי גרעין שתודרכו לגבי הדו"ח, עולה ממנו כי האירנים "השיגו מומחיות בשלבים הקריטיים הנחוצים להרכבת נשק גרעיני, לאחר שקיבלו ממדענים זרים עזרה שסייעה להם להתגבר על משוכות טכניות".

עדיין לא ברור מתי בדיוק יתפרסם הדו"ח, אך לפי הערכות שונות, הדבר עשוי לקרות כבר הערב או מחר, או לכל המאוחר מחרתיים. במערב מקווים כי הדו"ח יסייע לקדם סבב סנקציות חמישי וחריף מאי פעם על אירן, אך לשם כך תידרש תמיכתן של רוסיה וסין - הנוקטות באופן מסורתי מדיניות מרוככת כלפי אירן - ועדיין לא ברור אם הן אכן יעניקו את ברכתן לכך, ויימנעו מהטלת וטו. שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, התייחס היום לאפשרות של תקיפה ישראלית במתקני הגרעין באירן, ואמר כי זו תהיה תהיה "טעות גדולה". "אין זו הפעם הראשונה שאנו שומעים בכירים ישראלים מדברים על תקיפה, והגישה שלנו בעניין ברורה", אמר לברוב במסיבת עיתונאים במוסקבה, על פי ציטוטיו שהופיעו בסוכנות הידיעות הרוסית RIA. "זו תהיה טעות גדולה, שיהיו לה השלכות בלתי צפויות".



לקראת דו"ח סבא"א ועל רקע הדיווחים על תקיפה קרבה באירן:
מחמוד אחמדינג'ד: "לא נרשה לאף אחד לפגוע בנו"
צרפת: תקיפה באירן תגרום ל"אי יציבות קשה"
אירן: "דו"ח סבא"א המתוכנן - חסר בסיס ומפוברק"
ברק: "כרגע לא דנים בפעולה צבאית נגד אירן"
"ארה"ב חוששת שישראל תתקוף צבאית את אירן"

תמונותיהם של האייתוללה חומייני והאייתוללה חמינאי תלויות במפעל לייצור סיבי פחם, העלולים לשמש בתוכנית הגרעין, טהרן, אוגוסט 2011. AP Photo/ISNA, Abdolvahed Mirzazadeh, AP
תמוניתיהם של חומייני וחמינאי על קיר מפעל לייצור סיבי פחם, בחודש שעבר בטהרן. גם הסיבים הללו משמשים, לטענת גורמים במערב, בתעשיית הגרעין האירנית/AP, AP Photo/ISNA, Abdolvahed Mirzazadeh

בין היתר, לפי המידע על תוכן הדו"ח שנמסר ל"פוסט", על ההתקדמות האחרונה בתוכנית הגרעין חייבים האירנים תודה מיוחדת למדען מברית המועצות לשעבר, שחנך אותם במשך כמה שנים בכל הקשור לבניית מרעומים בעלי דיוק גבוה המסוגלים לחולל את תגובת השרשרת הדרושה לפיצוץ גרעיני. עוד הוסיפו הדיפלומטים והמומחים, כי גם מידע שהגיע מצפון קוריאה ומפקיסטן מילא תפקיד מפתח בהתקדמות האירנית. בעבר כבר פורסם כי היכולת הגרעינית האירנית מבוססת במידה רבה על מידע שהגיע מעבד אל-קדיר חאן, "אבי תוכנית הגרעין" של פקיסטן, שהפיץ ידע גרעיני גם לצפון קוריאה ולסוריה.

הדמיה ממוחשבת של פיצוץ גרעיני

המידע המופיע בדו"ח נאסף במשך שנים על ידי סבא"א בסיוע גופי מודיעין מערביים. לדברי מקורות ה"פוסט", הוא מאשש את הסברה כי האירנים המשיכו במאמציהם לפתח מערכות נשק המבוססות על הטכנולוגיה הגרעינית שלהם גם אחרי 2003 - אז קבע דו"ח מודיעין אמריקאי כי הם הפסיקו את התקדמותם בתחום זה לנוכח הלחץ הבינלאומי שהופעל עליהם.

דיווח ה"וושינגטון פוסט", כמו כמה נוספים שהודלפו ופורסמו בשבוע האחרון לגבי דו"ח סבא"א החדש, מציירים תמונה שונה ומדאיגה יותר מהפרסומים והערכות הפרשנים במערב בשנה האחרונה. לפי ההערכות עד כה, האירנים אמנם רכשו זה מכבר את היכולת להעשיר אורניום לדרגה 90% הנחוצה לביקוע גרעיני, אך הם טרם קיבלו את ההחלטה לעשות זאת בפועל. עם זאת, עד כה האמינו במערב כי גם אם יחליטו לייצר חומר בקיע ולהכין ממנו פצצה, אין לאירנים עדיין את היכולת לייצר מערכת נשק שבאמצעותה ניתן להשתמש ביעילות בפצצה הזו, לפוצץ אותה בצורה מבוקרת כשהיא מותקנת על מערכת נשק. זהו השלב האחרון בייצור נשק גרעיני, הנקרא "קבוצת הנשק" - ולפי האמונה הרווחת עד כה, האירנים היו רחוקים עדיין כמה שנים מהשלמת שלב זה.

ואולם, לפי הפרסומים האחרונים, בין היתר בעיתון "הארץ", האירנים עשו באחרונה התקדמות גדולה בתחום "קבוצת הנשק". בין השאר, דווח כי הם ערכו במתקן המחקר הסודי פרצ'ין הסמוך לבירה טהרן סדרת ניסויים שבהם נערכה הדמיה ממוחשבת של פיצוץ גרעיני - ככל הנראה כזה שמתרחש בפצצה המושלכת ממטוס. לעומת זאת, הרכבת ראש נפץ גרעיני על טיל בליסטי היא עדיין מטרה שהאירנים עדיין רחוקים ממנה כנראה מספר שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully