וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: הדו"ח ברור - אירן מפתחת נשק גרעיני

אפרים אסכולאי

9.11.2011 / 0:04

דו"ח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית קבע כי אירן חותרת להשגת נשק גרעיני. ד"ר אפרים אסכולאי, חוקר במכון למחקר ביטחון לאומי, אומר שמסקנות הדו"ח ברורות: אירן מפתחת נשק גרעיני

אם כי הדו"ח התקופתי של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) שפורסם אמש (שלישי) אינו קובע בצורה חד משמעית כי איראן עוסקת בפיתוח נשק גרעיני, הרי שכמות המידע המאומת הכלולה בנספח לדו"ח דיה בכדי שהקורא יגיע בעצמו למסקנה זו. הדו"ח הינו רציני, כתוב היטב ומביא בצורה שיטתית את העובדות, ומביא את הבסיס לקביעה כי המידע מאומת - ובמקומות שהדבר ניתן, אף מביא את החומר הטכני בפירוט המצביע על אמינות המידע, אף אם אינו מסגיר תמיד את מקורותיו.

לפרויקט פיתוח נשק גרעיני שלשה חלקים עיקריים: הפקת החומר הבקיע – במקרה האיראני מדובר באורניום מועשר - לדרגה גבוהה; פיתוח וייצור מנגנון הנפץ; הכללתו בראש קרב. הנספח עוסק בעיקר בפעילות האיראנית לפיתוח מנגנון הנפץ הגרעיני, ובמידה פחותה יותר בהכללתו של מנגנון זה כמטען בטיל.

חייבים להתעשת

במסגרת זו הנספח מביא, עבור כל שלב בפיתוח מנגנון הנפץ, את עיקרי המידע, את המקורות למידע (במידת הפירוט האפשרי) - ואת משמעות המידע. ישנם חלקים בהם מצביעים מחברי הנספח על שימושים אחרים אפשריים ברכיבים, כגון נפצים מהירים, אולם מבהירים שבהקשר הכללי ובמידע המובא לגבי פריטים אחרים המפורטים בנספח, לא סביר כי ישנם שימושים אחרים.

הנספח מביא את המבנה הארגוני של הפרויקט לפיתוח מנגנון הנפץ, את השינויים שחלו במבנה זה במשך השנים, את מיקומי הפעילות - ובמקרים מסוימים גם מציין מיהן הנפשות הפועלות. טבלה מסכמת מדגימה יפה את פיתוח הנשק הגרעיני כברירה היחידה המסבירה את מכלול הפעילויות בפרויקט - בניגוד, למשל, לפיתוח נשק ביולוגי או כימי.

הדו"ח הטכני בעצם מאשש את שהיה ידוע (אם כי לא בפירוט שכזה) מזה מספר שנים. כבר לפני מספר שנים הועלו בדוחות סבא"א תהיות באשר למספר פעילויות, או באשר למסמכים שהתגלו אצל האיראנים, ואלו לא הצליחו לתת תשובות מספקות לפקחי סבא"א ולעולם כולו. נוסף לכך, האיראנים ניסו להסתיר פעילויות רבות אשר התגלו לאחר מכן, והמשיכו לא לציית להחלטות מועצת המנהלים של סבא"א ולאחר מכן למועצת הביטחון של האו"ם. כתוצאה מכך הוטלו הסנקציות על איראן.

נשאלת השאלה האם הדו"ח הנוכחי יוכל לגרום לכך שכל המדינות, ובעיקר חברות מועצת הביטחון, יתעשתו, יתאחדו ויגרמו בפעילותן להפסקת הפיתוח הגרעיני האיראני. למרבה הצער, התשובה לשאלה זו היא ככל הנראה שלילית. אין ספק שרוסיה יודעת בדיוק את פרטי הפעילות האיראנית, וכבר בעבר הלא-רחוק הבהירה, למרות זאת, שהיא מתנגדת להחרפת הסנקציות, ותומכת בהמשך "פעילות דיפלומטית" אל מול איראן. אין כל סיכוי, בהינתן נחישותה של איראן לפתח נשק גרעיני, שפעילות כזו תביא לתועלת כל שהיא. רק נחישות מדינות המערב - ובראשן ארה"ב והקהילייה האירופית - להחריף את המאבק נגד איראן מחוץ למסגרת מועצת הביטחון, תוכל להביא לתוצאות מוחשיות יותר.

ד"ר אפרים אסכולאי הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully