וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבית הלבן: רוסיה וסין שותפות להתנגדות לאירן

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, טום דונילון, אמר כי למעצמות מטרה משותפת - לא לראות את אירן מפתחת נשק גרעיני. לדבריו, "רמת הבידוד שאירן עומדת בפניה היא חסרת תקדים"

הבית הלבן התייחס הבוקר (שבת) לנושא הגרעין האירני ומסר כי אירן עומדת בפני בידוד חסר תקדים, שיכלול כוחות בינלאומיים משמעותיים אשר יתאחדו בהתנגדותם לכך שטהרן תשיג נשק גרעיני. "רוסיה, סין וארצות הברית, אני יכול להגיד לכם, שותפות למטרה משותפת, והיא לא לראות את האירנים נעים לכיוון פיתוח נשק גרעיני", אמר לכתבים היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, טום דונילון. "רמת הבידוד היא לחלוטין חסרת תקדים", הוסיף דונילון בהתייחסו לאישור הסוכנות הלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) הצעת החלטה רשמית המביעה "דאגה גוברת" מתכנית הגרעין של אירן.

בתחילת השבוע דן בנושא נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, עם נשיאי רוסיה וסין, שבעבר הביעו התנגדותן להטלת סנקציות על אירן, בכינוס הארגון לשיתוף פעולה אסייתי-פסיפי (APEC) בהונולולו שבהוואי. בתום פגישתם, קיימו אובמה ונשיא רוסיה, דמיטרי מדבדב, מסיבת עיתונאים משותפת, בה הסכים אובמה לומר כי הנושא האירני עלה בפגישה, וכי במהלכה הסכימו שני האישים כי יש "לפעול לגיבוש תגובה משותפת שתגרום לאירן לעמוד במחויבויותיה הבינלאומיות, בכל הקשור לתוכנית הגרעין שלה". מדבדב לא התייחס לנושא בדברים שאמר לאחר הפגישה. קודם לפגישה עם מדבדב, נפגש אובמה בנפרד גם עם נשיא סין, הו ז'ינטאו. לאחר הפגישה לא נמסרו פרטים אודותיה, אולם לפניה אמר אובמה כי שני המנהיגים מסכימים כי אירן צריכה "לציית לחוקים ולנורמות הבינלאומיים".

יום לאחר קיום הפגישות אמר אובמה במסיבת עיתונאים במהלך ועידת איפ"ק כי "סין ורוסיה חולקות עם ארצות הברית את השאיפה להבטיח שאירן לא תייצר כלי נשק במסגרת תכנית הגרעין שלה". עוד אמר אובמה כי "וושינגטון תיוועץ בהן לגבי הדרכים בהן ניתן להגשים שאיפה זו". אובמה אף ציין כי הוא מעדיף לפתור את הבעיה האירנית באמצעות דיפלומטיה, אך "אינו מוריד מהשולחן אף אפשרות".

בתוך כך, שב אמש שר ההגנה של ארצות הברית, לאון פאנטה, על התנגדותו לתקיפה צבאית באירן. פאנטה, שנפגש אמש בקנדה עם שר הביטחון, אהוד ברק, אמר לפני הפגישה לכתבים כי יזהיר את עמיתו מפני תוצאותיה האפשריות של תקיפה אפשרית במדינה, וכן יגיד לברק שבוושינגטון מעדיפים לפי שעה להטיל עיצומים על טהרן, ולנקוט בצעדים דיפלומטיים בלבד. ממשרד הביטחון נמסר לאחר הפגישה כי האישים שוחחו במשך שעתיים, אך לא צוין במה עסקה פגישתם.

ובמקביל, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) קיבלה אמש החלטה להביע "דאגה עמוקה" מתכנית הגרעין האירנית, שלפי הדו"ח שפרסמה לאחרונה יש בה היבטים צבאיים משמעותיים. הצעת ההחלטה אושרה ברוב של 32 מבין 25 חברי מועצת הנגידים של אסיפת הסוכנות בווינה. שתי מדינות, קובה ואקוודור, התנגדו, ומדינה אחת, אינדונזיה, נמנעה בהצבעה. לאחר קבלת ההחלטה בסוכנות הודיעה אירן כי לא תיקח חלק בוועידה מיוחדת שתכנס סבא"א בשבוע הבא, ועידה בה אמורות מדינות המזרח התיכון לדון בפירוז המזרח התיכון מנשק גרעיני, כך אישר אמש שליח אירן בסוכנות, עלי אסכר סולטניה.

עוד באותו נושא:
אירן לא תבוא לועידת סבא"א נגד נשק גרעיני במזה"ת
סבא"א גינתה את אירן - אך לא נקטה צעדים עם משמעות
אובמה ונשיאי רוסיה וסין: "תגובה משותפת" לאירן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully