וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סבא"א גינתה את אירן - אך לא נקטה צעדים עם משמעות

18.11.2011 / 18:18

למרות הציפיות בישראל והדו"ח שקבע כי היא דוהרת לפצצה גרעינית, סבא"א לא נקטה בצעדים קונקרטיים נגד טהרן, בשל דרישת סין ורוסיה. רוב מוחץ אישר "דאגה גוברת" מהפרויקט האירני

35 נציבי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, היושבת בווינה, אישרו הערב (שישי) הצעת החלטה רשמית, המביעה "דאגה גוברת" של הסוכנות מפני התקדמות תכנית הגרעין האירנית. מדובר בניסיון נוסף להכביד את הלחץ הדיפלומטי הבינלאומי על טהרן, לאחר שבשבוע שעבר פרסמה הסוכנות דו"ח חריף וחסר תקדים על התקדמותה של אירן לעבר פצצה גרעינית, בניגוד לטענות אירניות. הצעת ההחלטה אושרה ברוב של 32 מדינות, לעומת 2 מדינות בלבד, קובה ואקוודור, שהתנגדו, ואינדונזיה שנמנעה. בכך נחתמה ועידת הנציבים של הסוכנות. למרות הלשון החריפה, בהצעת ההחלטה לא היו כל צעדים פרקטיים שמטרתם למנוע מאירן להמשיך ולדהור לעבר פצצה גרעינית – וזאת בשל התנגדותן של רוסיה וסין.

כור גרעיני ליד העיר בושהר, אירן, נובמבר 2009. AP
דאגה הולכת וגוברת. הכור הגרעיני בבושהר/AP

לאורך השבוע האחרון פעלו שש המעצמות, ארצות הברית, רוסיה, סין, צרפת, בריטניה וגרמניה, כדי להצליח ולהגיע להצעת החלטה חריפה דיו, כפי שרצו במערב – אך ללא צעדים קונקרטיים, כפי שדרשו במוסקבה ובבייג'ינג. בכך נמנעה החלטה חריפה יותר – אך הובטח רוב ברור בוועידה.

"משקיפי סבא"א עשויים להגיע בקרוב לאירן"

"הסוכנות מודאגת ביותר לנוכח מאפיינים מסוימים בעלי מימדים צבאיים אפשריים של תוכנית הגרעין האירנית", נכתב בפרק הסיכום של הדו"ח מהשבוע שעבר. "לאחר בחינה מדוקדקת של כל המידע בנושא, הסוכנות מוצאת את המידע בנושא כאמין בסך הכל. המידע הזה מצביע על כך שאירן עסקה בפעילויות הנוגעות לפיתוח מערכת נפיצה גרעינית. עוד מצביע המידע על כך שקודם לסיום שנת 2003, כמה מהפעולות האלו נעשו במסגרת תוכנית ממוסדת, וכמה מהפעולות הללו ככל הנראה נמשכות". הקביעה הזו עומדת בניגוד לדו"ח של המודיעין האמריקאי שקבע בזמנו כי האירנים נטשו בשנת 2003 את תוכנית הגרעין הצבאית.

מוקדם יותר אמר סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי ריבאקוב, כי משקיפי סבא"א עשויים לקבל בקרוב את הצעתה של טהרן לבקר במתקניה הגרעיניים, כדי להסיר חשש שמטרת הפרויקט האירני הוא צבאי. "ישנה הבנה כי ביקור כזה יוכל להתרחש בתום ועידת הנציבים של סבא"א", ציין ריבאקוב.

מוקדם יותר האשים נציג אירן בסוכנות, עלי אסכר סולטנייה, את מזכ"ל סבא"א, יוקיה אמאנו, בכך שהדליף מידע רגיש שחשף את מדעני אירן ובני משפחותיהם לאיום התנקשות מצד ישראל וארצות הברית. במכתב שהציג בכינוס הסוכנות בווינה, ציין הנציג האירני כי בדו"ח האחרון של סבא"א, בו נקבע כי אירן שואפת להשיג נשק גרעיני, הפרה הסוכנות את כלליה, בכך שהדליפה אותו טרם פרסומו לארצות הברית, צרפת ובריטניה. סולטנייה אמר שישראל עשויה לנצל את הדו"ח, ולפגוע במדענים האירניים. "ממשלתי שומרת לה את הזכות לתבוע מסבא"א פיצויים, כספיים ואחרים, על כל פגיעה בבני אדם או רכוש אירני, כתוצאה מהדו"ח המוטה והבלתי הוגן, וההחלטות שיתקבלו בעקבותיו", ציין עוד סולטנייה. לאחר אישור ההחלטה, אמר נציגה של אירן לסוכנות, עלי אסכר סולטנייה, כי אירן לא תשהה את העשרת האורניום שלה "אפילו לרגע".

לקראת תקיפה באירן? סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
לאון פנטה: "תקיפה באירן תפגע בכלכלה העולמית"
רוסיה וסין מקשיחות עמדה: "לא לסנקציות על אירן"
ארה"ב: נגדיל את הלחץ על אירן "במגוון דרכים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully