וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה: שוללים סנקציות נוספות על אירן מכל וכל

9.11.2011 / 15:46

בעוד בריטניה קוראת במפורש להטיל סנקציות על הבנקים ותעשיית הנפט האירניים - במוסקבה מתייצבים נגד כולם. סגן שר החוץ גטילוב: "סנקציות ייתפשו כניסיון להפיל את השלטון בטהרן"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ')

רוסיה לא תתמוך בסנקציות נוספות ונוקשות יותר נגד אירן, והיא שוללת מהלך כזה מכל וכל, חרף הממצאים החדשים העולים מדו"ח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א), שקבע כי אירן עוסקת בפיתוח נשק גרעיני - כך דיווחה היום (רביעי) סוכנות הידיעות הרוסית הממלכתית "אינטרפקס", בצטטה את סגן שר החוץ, גנאדי גטילוב.

"כל סנקציות נוספות נגד אירן ייתפסו כניסיון של הקהילה הבינלאומית לגרום למהפך שלטוני בטהרן", אמר גטילוב. "הגישה הזו אינה מקובלת עלינו, ואנחנו אפילו לא שוקלים אותה". דבריו באים בהמשך לדברים שאמר עוד אתמול, מיד לאחר פרסום הדו"ח, שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, שתקף את הדו"ח בחריפות והאשים את סבא"א בניסיון "להכשיל פיתרון דיפלומטי" למשבר עם אירן.

בעקבות דו"ח סבא"א - עוד כותרות בוואלה!:
אחמדינג'ד: "לא נבטל ולו קמצוץ מתוכנית הגרעין"
סין קוראת לאירן לנהוג ב"כנות", דורשת "פתרון של שלום"
באירן וברוסיה תוקפים את דו"ח הגרעין, בישראל שותקים
רבנים לאפיפיור: "פעל בנושא איום הגרעין האירני"
הדו"ח ברור - אירן מפתחת נשק גרעיני / פרופ' אפרים אסכולאי

כור גרעיני למטרות מחקר במטה הוועדה העליונה לאנרגיה גרעינית של אירן, טהרן, יוני 2003. Vahid Salemi, AP
הכור הגרעיני למטרות מחקריות בטהרן/AP, Vahid Salemi

מעט לפני ההודעה הרוסית, הגיעו הודעות מנוגדות, המחייבות הטלת סנקציות על אירן, משתיים מהבירות החשובות באירופה: ברלין ולונדון. בברלין, פירסמה ממשלת גרמניה הודעה רשמית, הגורסת כי ממצאי דו"ח סבא"א, הם מדאיגים ביותר. "ממשלת גרמניה מודאגת זה זמן רב מהתקדמו תוכנית הגרעין האירנית ומאופיה האמיתי האפשרי", אמר דובר הממשלה, סטפן סייברט. "תוכן הדו"ח, באופן טבעי, מגביר את החששות הללו. אנחנו נפעל לקדם החלטה באו"ם שתתבע מאירן לעמוד בהתחייבויותיה כלפי מועצת הביטחון".

"הושטנו שוב ושוב יד לאירן - היא צריכה לשנות כיוון"

במקביל, דיבר בנושא גם שר החוץ של בריטניה, וויליאם הייג, ואמר כי בריטניה שוקלת, יחד עם בעלות בריתה, כיצד להגביר את הלחץ על אירן. "אירן צריכה לשנות כיוון", אמר הייג בדברים שנשא בפרלמנט בלונדון. "הושטנו יד לאירן שוב ושוב ואיפשרנו לה להגיע לפתרון של פיוס. אנחנו מוכנים לשיחות נוספות, אך רק אם אירן מוכנה למו"מ רציני. אם לא, נצטרך להמשיך בהגברת הלחץ עליה".

בהמשך דבריו פירט הייג לגבי הסנקציות הנחוצות, ואמר כי בריטניה מעוניינת בהטלת סנקציות על המגזר הבנקאי ועל תעשיית הנפט באירן - צעד מרחיק לכת ביותר, שעד כה רק ישראל דרשה אותו בפומבי. "הנהגנו כבר בעבר סנקציות חסרות תקדים של האו"ם והאיחוד האירופי על אירן", הסביר. "כעת אנחנו מעוניינים לוודא שהן מיושמות בעוצמה, ללא 'חורים', כדי שלא יהיה כדאי לסחור עם אירן. כמו כן, אנחנו בוחנים צעדים חד-צדדיים נוספים".

מתקן להמרת אורניום סמוך לעיר איספהן, אירן, פברואר 2007. Vahid Salemi, AP
טכנאי במתקן להמרת אורניום סמוך לעיר איספהן/AP, Vahid Salemi

גם בצרפת נקטו היום עמדה נוקשה מול אירן. בדברים שאמר שר החוץ אלן ז'ופה, הוא תבע להטיל סנקציות "בקנה מידה חסר תקדים" אל אירן, אם תסרב לעמוד בהתחייבויותיה כלפי הקהילה הבינלאומית, וקרא לכנס את מועצת הביטחון של האו"ם לדיון בנושא. "המצב הנוכחי מהווה איום", אמר, "ולא נוכל לקבל זאת".

הנעלם הגדול: סין

מבין המדינות בעלות זכות הווטו במועצת הביטחון, מדינת מפתח שעמדתה בנושא עדיין אינה ברורה לגמרי היא סין, שעלולה להיות נפגעת עיקרית מסנקציות על תעשיית הנפט האירנית, היות שהיא מייבאת נפט רב מאירן. בבייג'ינג אמנם קראו היום ל"פתרון של שלום" בנושא האירני, אולם נמנעו ממסירת התייחסות רשמית לשאלת הסנקציות, ואף הוסיפו מעין נזיפה כלפי אירן, לה קראו "לנהוג בגמישות ובכנות".

צילום לוויין של המתקן להעשרת אורניום ליד העיר נתנז, אירן, מרץ 2003. AP Photo/Space Imaging/Inta SpaceTurk, HO, AP
צילום לוויין של המתקן להעשרת אורניום ליד העיר נתנז - לב תעשיית הגרעין האירנית/AP, AP Photo/Space Imaging/Inta SpaceTurk, HO

גם בארצות הברית, ממובילות המאבק הדיפלומטי נגד אירן, עדיין לא ברור איזו עמדה תתגבש בשאלת הסנקציות. כבר אמש, מיד לאחר פרסום הדו"ח, אמר גורם בכיר בממשל לרויטרס, כי האפשרות שיוטלו סנקציות שיפגעו בתעשיית הנפט האירנית "אינה סבירה".

עד היום הטילה מועצת הביטחון ארבעה סבבי סנקציות על אירן. הראשון, בדצמבר 2006, אסר על מכירת חומרים וטכנולוגיה הקשורים לתחום הגרעין, והקפיא נכסים של אישים ספציפיים הקשורים לתוכנית הגרעין האירנית. השני, במרץ 2007, אסר לחלוטין סחר נשק עם אירן והרחיב את הקפאת הנכסים. השלישי, במרץ 2008, הרחיב עוד את הקפאת הנכסים והתיר למדינות להטיל פיקוח על פעילותם של בנקים אירניים ולערוך חיפושים במטוסים וכלי שיט אירניים העוברים בשטחן. הרביעי, ביוני 2010 הידק עוד את אמברגו הנשק, אסר על אירן להשתתף בכל אירוע בינלאומי הקשור לטילים בליסטיים, הטיל איסורי נסיעה על אישים הקשורים לתוכנית הגרעין, הקפיא נכסים של "משמרות המהפכה" האירניים וחברות הסחר הימי האירניות, והמליץ למדינות להטיל עוד שורת הגבלות על גופים אירניים הפועלים בשטחן. בשבוע שעבר דיווחו מקורות דיפלומטיים ל"גרדיאן" הבריטי כי אירן מגלה עד כה "עמידות מפתיעה" אל מול הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו עליה עד כה.

בתוך כך, גם מטהרן המשיכו לזרום היום התגובות לדו"ח. לאחר שהנשיא מחמוד אחמדינג'ד הבהיר כי אירן לא תבטל "ולו קמצוץ" מתוכנית הגרעין, אמר דובר משרד החוץ, ראמין מהמנפראסט, דברים מרוככים יותר. לדבריו, טהרן תהיה מוכנה לנהל משא ומתן עם מעצמות המערב בנושא תוכנית הגרעין. "מאז ומתמיד הצהרנו כי אנחנו מוכנים לנהל שיחות חיוביות ומועילות", אמר בדברים שצוטטו באתר האירני בשפה הערבית, אל-עלאם, "אולם כפי שציינו בעבר, התנאים להצלחת שיחות אלו הם שניכנס אליהן בעמדה שווה ותוך שמירה על כבודנו וזכויותינו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully