וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי יומיים: תינוקת בת שבועיים הוצאה מההריסות

כאוס באזור האסון בטורקיה, והניצולים מתלוננים על גניבת אוהלים. בממשלה מבטיחים ש"לא יחסר דבר", אך התושבים מתלוננים על התנאים הקשים והעדר הסיוע: "קפאנו מקור, אנשים נעשים חולים"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

יומיים אחרי רעש האדמה החזק במזרח טורקיה, שורר תוהו ובוהו באזורים הפגועים. משאית האספקה שהגיעה הבוקר (שלישי) לעיירה ארסיס, שספגה את הנזק הקשה ביותר, זכתה להתנפלות רבתי של עשרות תושבים נזקקים, שהסתערו עליה, לקחו מכל הבא ליד ונלחמו זה בזה על המזון, השמיכות, הבגדים החמים והאוהלים. רק אחרי הגעת השוטרים למקום, שככה מעט ההמולה, ומול המשאית השתרך תור ארוך.

"אנשים גונבים אוהלים", סיפר לרויטרס, איברהים ביידר, איש עסקים מקומי. "אין כאן סדר, הנזקקים לא יכולים לגשת לאוהלים ונאלצים לעמוד בתור. כל אוהלי הניילון כבר נמצאים עכשיו בשוק השחור".

רעידת אדמה בטורקיה - סיקור נרחב בוואלה!:
תיעוד: הרגעים שבהם פגע רעש האדמה בטורקיה
ארדואן לתושבי אזור האסון: "לא נפקיר אתכם"
נתניהו טילפן לארדואן והביע תנחומיו
מאות עדיין נעדרים: "השארנו גופות בחוץ"

עבודות חילוץ וסיוע לניצולים בעיירה ארסיס, בעקבות רעידת האדמה במחוז ואן, טורקיה, אוקטובר 2011. רויטרס
צוותי הצלה על בניין שנחרב/רויטרס

ממשלת טורקיה התחייבה אתמול לספק סיוע נוסף לאוכלוסיה במחוז ואן, ובין היתר נמסר כי לאזור יישלחו 12,000 אוהלים נוספים, וכי בשטח מוקמים בתי חולים שדה ומטבחים ניידים. סגן ראש הממשלה, בסיר אטלאי, הבטיח אמש כי "מעכשיו, לא יחסר עוד דבר". ואולם, גורמים במחוז ממשיכים להאשים את אנקרה בכישלון המוחלט בטיפול בנפגעים וברבבות שבתיהם נפגעו, שרבים מהם, בעיקר באזורים הכפריים, נאלצו להעביר לילה שני בקור מקפיא.

בערי האוהלים שהוקמו עבור התושבים שבתיהם נחרבו מתלוננים על מחסור בציוד בסיסי, ומזהירים מפני ההשלכות של שהות ממושכת בתנאי מחיה קשים. "העברנו את הלילה בקור מקפיא", סיפר אחד הניצולים. "רעדנו במשך כל הלילה, ואיש לא סיפק לנו שמיכות או תנורים. אפילו אין לנו שירותים. אנשים נעשים חולים, ומאוד מלוכלך כאן".

עבודות חילוץ וסיוע לניצולים בעיירה ארסיס, בעקבות רעידת האדמה במחוז ואן, טורקיה, אוקטובר 2011. רויטרס
עיר האוהלים שהוקמה במגרש הכדורגל של ארסיס. "רעדנו כל הלילה"/רויטרס

מת הנער שהפך לסמל האסון

מניין ההרוגים הרשמי כתוצאה מהרעש, שעוצמתו הייתה 7.2 בסולם ריכטר, הועמד הבוקר על 366, לצד לפחות 1,300 פצועים). עם זאת, המניין צפוי עוד לעלות משמעותית, היות שמאות בני אדם עדיין מוגדרים נעדרים, ומוערך כי רובם קבורים תחת ההריסות. לפי ההערכות, רק בבניין אחד שקרס בארסיס עדיין קבורים לפחות 50 הרוגים.

ככל שנוקפות השעות, הולך ופוחת הסיכוי למצוא ניצולים חיים - ובכל זאת, נדהמו היום בצהריים המחלצים למצוא את אזרה קרדומאן, תינוקת בת שבועיים, בחיים בתוך ההריסות, 46 שעות לאחר הרעש. היא הוצאה מההריסות והובהלה לבית חולים.

תינוקת בת שבועיים הוצאה בחיים מהריסות הרעש. יאיר דניאל, רויטרס
התינוקת אזרה קרדומאן מוצאת מההריסות, 46 שעות אחרי הרעש/רויטרס, יאיר דניאל
אשה שחולצה מתוך הריסות רעש האדמה בעיירה ארסיס, מזרח טורקיה, זמן קצר אחרי שגם בתה התינוקת בת השבועיים חולצה משם. רויטרס
מעט אחרי בתה התינוקת, הוצאה גם סמיחה קורדמאן בחיים מתוך ההריסות/רויטרס

בהמשך, הוצאו בחיים מבין ההריסות גם אמה של התינוקת, סמיחה, ולאחר מכן גם סבתה. אבי המשפחה נעדר. "חיכינו, והיא חולצה אחרי כמעט שתי יממות", אמר לרויטרס אחד מקרובי משפחתה של התינוקת. "אני מקווה שימצאו בחיים גם את אמא שלי ואת דודתי שנעדרות".

פעולות החילוץ וההצלה במוקדי האסון נמשכות כל העת, בניסיון לאתר ניצולים, בין היתר בסיוע מנופים המרימים קירות שלמים וגגות שקרסו. למאמצים הצטרפו גם תושבים רבים, שחופרים בהריסות באמצעות אתים ואף בידיים חשופות. גם כלבי גישוש רבים משמשים לחיפושים בין ההריסות.

אתמול חולצו למעלה מ-20 תושבים בארסיס, בהם גם ילדה בת תשע ששהתה יותר מ-30 שעות תחת ההריסות. מנגד, דווח על מותו של הנער בן ה-13 יונוס גראי, שתמונת פניו המבוהלים שפורסמה ביום הרעש, קבור תחת ההריסות וכף יד של גופה מבצבצת מעליו, הפכה כבר לסמלו של האסון. גראי חולץ אז בחיים, אך אתמול דווח כי מת מפצעיו בבית החולים.

עבודות חילוץ וסיוע לניצולים בעיירה ארסיס, בעקבות רעידת האדמה במחוז ואן, טורקיה, אוקטובר 2011. רויטרס
תושבים בארסיס על חורבות ביתם/רויטרס

על פי הערכת הרשויות בטורקיה, למעלה מ-2,200 מבנים קרסו במחוז ואן בעקבות הרעש. מאות בני אדם מוגדרים עדיין נעדרים, באסון הטבע הקשה שמימדיו המלאים כנראה טרם התבררו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully