וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה אירע מאחורי הקלעים של המבצע להשבת גלעד?

20.10.2011 / 0:03

זה החל בישיבה מצומצמת של כמה אלופים בראשות הרמטכ"ל, המשיך בתרגול העברת האסירים ממקום למקום והסתיים במעקב מורט עצבים מהבור בקריה. כך ניהלו כוחות הביטחון את מבצע "בית השואבה"

1,941 ימים שאופיינו במתח רב, חששות כבדים ובעיקר חוסר ודאות הגיעו לקיצם שלשום (שלישי) עם שובו של החייל החטוף, גלעד שליט, לחיק משפחתו. למעלה מחמש שנים של משא ומתן עקיף וישיר עם ארגון הטרור חמאס, שלעיתים נראה כי הוא חסר סיכוי, תמו בשבוע שעבר עם ההודעה על העסקה שהלכה ונרקמה בחשאי בין הצדדים. לאחר שנסגרו הפרטים הסופיים בתחילת השבוע, הועבר שליט אתמול בשעות הבוקר מידי חמאס למצרים ומשם לישראל. איך באמת התנהל מבצע "בית השואבה" מאחורי הקלעים?

גלעד שליט חוזר הביתה - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
היום שאחרי: הפעילים שמאחורי המאבק להשבת שליט
”אחמד ג’עברי הורה לתת לשליט כוס מים וביסקוויט”
פרשנות: החגיגה של חמאס, התסכול של פתח
הרחוב הישראלי על חזרת שליט: ”הלב גואה מאושר”
ברגשות מעורבים: העסקה מנקודת מבט של אחות שכולה

שר הביטחון, אהוד ברק, והרמטכ"ל, בני גנץ לפני חזרתו של גלעד שליט, מהחמ"ל בבסיס חיל האוויר בתל נוף, אוקטובר 2011. משרד הביטחון
גנץ שיתף מספר מצומצם של אלופים בעסקה טרם חשיפתה בתקשורת. שר הביטחון/משרד הביטחון

המבצע החל כשכינס הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, בודדים מאלופי המטה הכללי, ביניהם אלוף פיקוד הדרום טל רוסו, אלוף פיקוד המרכז, אבי מזרחי, ראש אגף המבצעים, האלוף יעקב עייש, ודובר צה"ל תת-אלוף יואב (פולי) מרדכי, וסיפר להם שעות, ספורות לפני הפרסום בכלי התקשורת והצבעת הממשלה, על כך שגלעד שליט בדרך הביתה.

גנץ לא התמהמה והורה על מעבר לדריכות והכנת התוכניות למבצע, שמאוחר יותר הוצגו ואושרו על ידי שר הביטחון, אהוד ברק. ראש חטיבת המבצעים באגף המבצעים של צה"ל, תא"ל קובי ברק, מונה למפקד המבצע, שלכאורה קטן על מידותיו של צה"ל, אך היה בנוי מאוסף של פרטים קטנים שכל אחד מהם עלול היה לעכב את העסקה, ליצור חשדנות בקרב חמאס ולהביא לשיבושים, שבזמן אמת הופכים למטילי אימה.

גלעד שליט ובנימין נתניהו בבסיס תל נוף, אוקטובר 2011. דובר צה"ל
גלעד שליט עם ראש הממשלה/דובר צה"ל

רבים הם הגורמים שלקחו חלק פעיל במבצע, שכל אחד מהם מעיד על מורכבותו. צה"ל, משרד הביטחון, משרד ראש הממשלה, משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר, משמר הגבול, משרד החוץ, משרד המשפטים, המשרד לביטחון פנים, מתאם הפעולות בשטחים וקהילת המודיעין פעלו בימים האחרונים, ובייחוד אתמול, ביתר שאת כדי להחזיר את גלעד הביתה בשלום. לכולם היה ברור שכל עיכוב וכל הפרה של ההסכם עשויים לגרור חשדנות של ראשי חמאס ובכך להביא, במקרה הטוב לדחיית העסקה, או במקרה הרע לביטולה. לוחות הזמנים הצפופים אושרו על ידי מספר רב של גורמים וגופים בארץ ובחו"ל וכל חריגה נדרשה לקבלת אינספור אישורים.

בימים שלפני המבצע נדרש מתאם הפעולות בשטחים, האלוף איתן דנגוט, לרכך את המתחים שנוצרו עם הרשות הפלסטינית בעקבות החלטת הממשלה לקיים משא ומתן עקיף עם חמאס, דווקא בעיתוי הנוכחי. יממה לפני המבצע תרגלו אנשי מתאם הפעולות בשטחים, יחד עם שירות בתי הסוהר, צה"ל, משטרת ישראל ונציגי משרד הביטחון במעברים את העברת האסירים ממקום למקום. המודל קבע לדוגמה, כי בממוצע של 40 דקות ניתן להעביר אוטובוס של הצלב האדום ובו אסירים ביטחוניים מכרם שלום למעבר רפיח המצרי. בפועל, ההכנות תרמו לכך שהעברת האוטובוס ארכה 17 דקות בלבד.

משפחת שליט עם גלעד שליט עולים על המסוק בחזרה הביתה, אוקטובר 2011. דובר צה"ל
משפחת שליט לאחר האיחוד המרגש/דובר צה"ל

בלילה שלפני המבצע, דיווחו אנשי הצלב האדום מכלא קציעות כי מספר אסירים מסרבים לחתום על ההסכם, על פיו הם מתחייבים שלא לעסוק בעתיד בטרור. אנשי משרד המשפטים נדרשו לסוגיה ופתרו אותה בהתערבות גורמים נוספים. בבוקר המבצע, לאחר שהועלו עשרות אסירים לאוטובוס הממוגן, דיווח הנהג כי הוא איתר תקלה טכנית. שב"ס, שנערך לתרחיש זה, מיהר לבצע החלפה של האוטובוס כדי לעמוד בלוחות הזמנים.

ביום שלישי בשעה 6:00 בבוקר כל האסירים נמצאו במוקדי הפיזור מקצרין שבצפון ועד כלא קציעות שבדרום. סמנכ"ל משרד הביטחון, תא"ל (מיל.) בצלאל טרייבר, נערך למבצע באמצעות סלילת צירי תנועה מיוחדים במספר מוקדים, בדיקת מנחתי המסוקים, הקמת חדרי תקשורת בשטח והקמת תשתיות זמניות. ראש משטרת התנועה הארצית, ניצב-משנה אמנון איצקוביץ, גייס אינספור ניידות גלויות וסמויות שנערכו לאבטח את השיירות, לתמרון את התנועה ולהדיפת ניסיונות שיבוש של המבצע בשטח. הכל הובא בחשבון.

רב סמל גלעד שליט יורד במדרגות אל עבר ביתו, אוקטובר 2011. דובר צה"ל
גלעד שליט שב לביתו במצפה הילה/דובר צה"ל

במקביל, הרמטכ"ל הורה על פתיחת "הבור" בקריה בתל אביב, ממנו עקבו באגף המבצעים אחרי כל התפתחות וההתקדמות על פי לוחות הזמנים. שם גם הזיעו כשלא היו תשובות מדוע גלעד עדיין לא עבר לצד המצרי ומה מיקומו המדויק. הדקות חלפו וכל אחת מהן הוגדרה כנצח. לאחר מכן התברר כי בזמן הזה נערך עמו הראיון העיתונאי. עיכוב נוסף חל כשהמצרים התווכחו ביניהם מי ילווה אותו אל מעבר כרם שלום וימסור אותו לידי אלוף פיקוד הדרום, טל רוסו, שהסתובב בשטח ופיקח על התהליך כשהוא לבוש במדי ב', מוכן לכל התפתחות. מדי ה-ב' של רוסו סימלו את דבריו הרמטכ"ל, שהדגיש בבוקר המבצע בשיחת הוועידה לכל המפקדים הבכירים, כי אין זה יום לחגיגות ולמסיבות. "זה מבצע בצלו עומדות המשפחות השכולות שרואות את האסירים משתחררים", אמר גנץ, "לכן יש לנהוג בשיא הרגישות".

המבצע, שהתחיל ברגישות רבה ונמשך בהודעת דובר צה"ל, שהכריז בקול נרגש וממלכתי כי "גלעד שליט שב הביתה", הסתיים בחיבוק שהעניק הרמטכ"ל לשליט, כאילו היה בנו. זה היה הרגע בו נשם לרווחה מפקד המבצע, תא"ל קובי ברק, והבין שהמבצע מאחוריו.

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.co.il

(עדכון ראשון: 22:03)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully