וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: החגיגה של חמאס, התסכול של פתח

ניר יהב

19.10.2011 / 16:55

ברצועה ובתקשורת הערבית חגגו אתמול את נצחונו של הארגון השולט בעזה. אבו מאזן, שרק לפני חודש חזר מעצרת האו"ם כגיבור לאומי, נראה לא רלוונטי בעליל כשדגלי חמאס מונפים מתחת לאפו

בתמונה שהופיעה הבוקר (רביעי) על השער של העיתון הערבי החשוב בעולם "א-שרק אל-אווסט" נראה ראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל כשהוא צופה בדיווחי הטלוויזיה על ביצוע עסקת שליט. ידיו נחות ברוגע על משענות הכורסה, גופו גוהר קדימה מרותק למסך הטלוויזיה ועל פניו חיוך קל שמבטא יותר מכל את אושרו, גאוותו ועוצמתו.

אתמול היה יומו הגדול של חמאס. שחרורו של החייל הישראלי גלעד שליט בתמורה ל-477 אסירים פלסטינים (בשלב הראשון), רובם כאלה שנידונו למאסרי עולם, עורר התרגשות עצומה ברחוב הפלסטיני. לעצרת החגיגית בעזה הגיעו כמעט 300 אלף איש שלא הפסיקו לנופף בדגלי חמאס, לשיר שירים כגון הלהיט "לא נכיר בישראל" ולדרוש חטיפות נוספות. גם בגדה המערבית נערכה קבלת פנים בראשות יו"ר הרשות אבו מאזן, ושם, לראשונה מזה שנים, הונפו דגלי חמאס. אפילו מתחת לאפו של אבו מאזן.

רשתות הטלוויזיה, תחנות הרדיו ואתרי האינטרנט "התפוצצו" מדיווחים על העסקה. כתבי החדשות ראיינו את האסירים המשוחררים ושמעו מהם הצהרות לוחמניות, בני המשפחה של האסירים סיפרו על הגעגועים, על האושר ועל "ההישג האדיר של חמאס", ונאומיהם של חאלד משעל ואיסמעיל הניה הועברו בשידור חי בכל הרשתות. קשה להאמין שישנו אדם על פני הגלובוס שלא נחשף אתמול לתמונות השמחה בעזה, בגדה ובקהיר – שם קיבל משעל את פני האסירים.

בימים הקרובים ניחשף לראיונות רבים שיעניקו האסירים המשוחררים לכלי התקשורת ברחבי העולם. הם יספרו ודאי על שנות הסבל בכלא הישראלי, יקראו לעולם להתערב למען האסירים שנותרו בכלא, יבהירו כי ישראל מבינה רק את דרך הכוח, ישבחו את העסקה ובעיקר יודו לחמאס שחטף את גלעד שליט והביא לשחרורם. רבים מהם – למשל אחלאם תמימי, יחיא סנואר, נאא'ל ברגותי ואמנה מונא – יהפכו לגיבורים פלסטינים לאומיים שיצוטטו בכל מקום.

"נשארנו מאחור, בבוא היום יתברר כי חמאס פגע רק בעצמו בעסקה הזו"

כמעט בלתי נתפס שרק לפני שבועות מספר שב יו"ר הרשות הפלסטינית מעצרת האו"ם כגיבור לאומי. אבו מאזן, שאמר "לא" לנשיא ארצות הברית, ברק אובמה, ונשא נאום תקיף באו"ם, שב לרמאללה כמנצח והזכיר לפלסטינים רבים את מנהיגם האהוב יאסר ערפאת. אתמול נראה אבו מאזן בלתי-רלוונטי מתמיד. הוא נאם נאום תקיף מאין כמותו שבו קרא לישראל לשחרר רבי-מרצחים כגון איברהים חאמד ועבאס א-סייד והוא כלל לא זכה להתייחסות בתקשורת הפלסטינית. בכיר האסירים המשוחררים, יחיא סנוואר, שנאם בעזה, סוקר הרבה יותר מאשר אבו מאזן.

חאלד משעל מחייך, חמאס מרוצה, האסירים מאושרים, התקשורת מציגה את העסקה כהישג גדול של הארגון הפלסטיני, בחמאס כבר שוקלים ברצינות להעביר את המשרדים מדמשק לקהיר ורבים כבר מדברים על השלב הבא: פיוס פנים-פלסטיני. אולם נשאלת השאלה איך חמאס יכול להתפייס עם ארגון שרותח עליו מזעם? פלסטינים רבים תושבי הגדה סיפרו לנו השבוע כי בפתח מתוסכלים מאד וכועסים על חמאס משום שמעט מאד מתוך האסירים המשוחררים הם אנשי פתח. "נשארנו מאחור, בבוא היום יתברר כי חמאס פגע רק בעצמו בעסקה הזו", הוסיפו.

ראש ממשלת חמאס תקף אתמול בנאומו ברצועה את אלו שמתחו ביקורת על ארגונו שחטף את שליט. "האסירים הללו ראויים ללקיחת כל הסיכונים הללו", שאג בתגובה למבקריו. אולם יש גם מי בתקשורת שממשיכים לבקרו, כך עשה העיתונאי עבד א-רחמן ראשד שהזכיר הבוקר בטורו ב"א-שרק אל-אווסט" שבחמש השנים האחרונות שילמו תושבי עזה מחיר במצור, באבטלה, בהפגזות, במלחמה, בהרוגים ובפצועים. "ההפסדים שספגו הפלסטינים מחטיפת שליט רבים יותר מההישגים שלהם. כנראה שכך חמאס נוהג תמיד: קודם פועל לפי הרגש ורק אחר כך פונה אל השכל", כתב.

גלעד שליט חזר הביתה - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
מתרגל לחופש: גלעד שליט יצא לצעידה במצפה הילה
שליט: צפיתי בטלוויזיה בשבי, אך רק טבע וספורט
אביו של אופיר רחום לא צפה במונא: "נקרע מבפנים"
הניה והמשוחררים חגגו "פרק בהיסטוריה של פלסטין"

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully