וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר יעלון: "עסקת שליט תביא לרצח מאות ישראלים"

טל שלו, כתבתנו המדינית

13.10.2011 / 18:07

בדבריו בישיבת הממשלה בה אושרה עסקת שליט, הזהיר השר יעלון מלקחי העבר, לפיהם מחבלים ששוחררו חזרו לעסוק בטרור - גם אם גורשו למדינות זרות. "הלב אומר כן אבל הראש אומר לא"

"הלב אומר כן אך הראש אומר לא. בדיון הזה אל לנו להתייחס לא למשפחת שליט מצד אחד על אף שכאבה גדול, ולא למשפחות נפגעי הטרור שגם כאבן גדול", כך הסביר במהלך ישיבת הממשלה הגורלית שנערכה השבוע, בה החליטו השרים על אישור העסקה להשבתו של החייל החטוף, גלעד שליט. הישיבה נמשכה למעלה מארבע שעות, ובמהלכה התבטאו בנושא כמעט כל השרים וראשי מערכת הביטחון. יש לציין כי בסיום דבריו, יעלון הדגיש בפני השרים כי יגבה כל החלטה שתתקבל. "מרגע שתתקבל החלטה, גם אם היא מנוגדת לדעתי, אתן לה גיבוי מתוך אחריות קולקטיבית כשר בממשלה", אמר.

גלעד חוזר הביתה - סיקור מיוחד בוואלה!
האחראים לפיגועים בדולפינריום ובסבארו ישחוררו בעסקה
בשבת: פגישה מכרעת לקראת ביצוע העסקה
"שוביו של שליט סיפרו לו על ביצוע העסקה"
חמאס מאשר: עסקת שליט תצא לפועל ביום שלישי
מאחורי הקלעים: כיצד התנהלה הישיבה הגורלית בממשלה?

יעלון היה אחד משלושת השרים שהצביעו נגד העסקה – כאשר עימו התנגדו גם אביגדור ליברמן ועוזי לנדאו. ליברמן נטש את הישיבה כשעתיים לפני סיומה והשאיר פתק עם עמדתו, אך עם זאת אישר חופש הצבעה לחברי מפלגתו ישראל ביתנו. השר עוזי לנדאו נקלע לעימות עם ועדת ראשי הביטחון שהופיעו בפני הממשלה, כאשר ערער על סמכותו של גוף השב"כ כגוף מבצעי להמליץ המלצות לפעולה.

השר יעלון ציין עוד את החשש שלו מהתמודדות עם הטרור הצפוי כתוצאה משחרור האסירים, כאשר הדגיש שגירושם למדינות זרות אינה בהכרח מונעת חזרה לעסוק בטרור. מקורביו ציינו כי התכוון באופן ספיציפי לשחרורו של סאלח שחאדה, ראש הזרוע הצבאית בחמאס לשעבר ששוחרר בשנת 2000 מהכלא הישראלי וחזר לעסוק בטרור בקנה מידה רחב, בגינו מאוחר יותר חוסל על ידי צה"ל, ולסאלח ערורי, ממייסדי הזרוע הצבאית בחמאס ששוחרר מהכלא לפני ארבע שנים, עבר לדמשק ופועל תחת חאלד משעל.

האם אתם בעד או נגד עסקת שליט? הצביעו בפייסבוק

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה בנושא שיחרור גלעד שליט,. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
"המלצות ועדת שמגר רחוקות מאוד מהעסקה שאנו מאשרים היום". ישיבת הממשלה, השבוע/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

"הסוגיה שאנו עוסקים בה יש לה היבטים מוסריים, לאומיים, ביטחוניים ואסטרטגיים. צריך להיות ברור לנו, מתוך ניסיוננו, שהמחבלים שאנו משחררים היום יביאו לרצח של עשרות ואולי מאות ישראלים", המשיך יעלון. "מניסיוננו, מחבלים רבים חוזרים לסורם, בין אם הם חוזרים לבתיהם ובין אם הם מגורשים או מורחקים. העסקה שניתן להשוות אותה לעסקה זו, היא עסקת ג'יבריל משנת 1985. המחבלים ששוחררו אז מהכלא היוו את השדרה המרכזית של האינתיפאדה שפרצה שנתיים לאחר מכן. מחבלים ששוחררו בעסקת ג'יבריל היו אחראים באופן ישיר לרצח 178 ישראלים ובאופן עקיף להרבה יותר. כך אנו צריכים להתייחס להשלכות החלטתנו היום".

יעלון הוסיף כי מעבר לשיקולים אלה, מימוש העסקה יהווה "ניצחון גדול לחמאס", ויפגע משמעותית בהרתעה של מדינת ישראל. "אנו מחויבים לחייו של גלעד שליט ולהשבתו הביתה, אך אנו גם מחויבים להגנה על חייהם של אזרחי ישראל", אמר.

יעלון התייחס בדבריו לועדת שמגר על נוהלי פדיון שבויים, שמסקנותיה הוגשו בשנת 2008 אולם טרם פורסמו במלואן, ולפיהן אין לשלם בעסקאות חילופי שבויים מספר אסירים גבוה מזה המוחזק בצד השני. "אני חושב שמיד שלאחר המהלך הזה יבוצע, נכון לקיים דיון בממשלה על המלצות ועדת שמגר ולעודד דיון ציבורי בנושא. ככל שידוע לי, המלצות ועדת שמגר רחוקות מאוד מהעסקה שאנו מאשרים היום. חשוב יהיה לקיים את הדיון הציבורי שלא תחת לחץ רגשי".

בדבריו יעלון התייחס עוד לטענות לפיהן התנהלותה של המדינה בסוגייה תשליך על תחושות החיילים והמתגייסים העתידיים בנוגע למחויבותם לצה"ל והשבתם במקרה וייפלו בשבי. " יוצא לי לא מעט לשוחח על כך גם עם מפקדים וגם עם חיילים, ותשובתי היא מאוד ברורה: תפקידו של צה"ל הוא להגן על האזרחים ולא להיפך. במצבים מסוימים אנו צריכים לנהוג לפי הכלל ש'אין פודים את השבוי יתר על כדי דמיו'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully