וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שגריר ארה"ב: עשור אחרי, עדיין מרגישים פגיעים

טל שלו

11.9.2011 / 13:00

בראיון מיוחד לוואלה! מגדיר השגריר דן שפירו את אסון התאומים כחוויה האישית והמקצועית המעצבת של חייו: "לעולם לא נוכל להשתחרר מתחושת הפגיעו?ת ומהידיעה שהפכנו למטרה על אדמתנו"

בסיקור הנרחב שמקדישים כבר כמה ימים כלי התקשורת בעולם לאירועי העשור לפיגועי ה-11 בספטמבר, שבה ועולה לסדר היום הטראומה הלאומית שחוותה ארצות הברית באותו יום. אמריקאים רבים מגדירים את הפיגועים כחוויה הלאומית והאישית המעצבת של חייהם - וכך גם שגריר ארה"ב בישראל, דן שפירו. "לעולם לא נוכל להשתחרר מתחושת הפגיעות ומהידיעה שישנם אויבים שרוצים לתקוף אותנו", מסביר השגריר בראיון מיוחד לוואלה! חדשות, במלאות עשור לפיגועים. "אלו תמונות בלתי נתפשות ובלתי נשכחות שנצברו לכולנו בזיכרון".

לדברי שפירו, עם התרסקות המטוסים אל תוך מגדלי התאומים והפנטגון, היכתה, לראשונה, תחושה של פגיעו?ת באומה האמריקנית. "התחושה שאיננו יכולים להיות מטרה על אדמתנו-שלנו השתנתה לנצח", הוא אומר. לישראלים, הוא מציין, תחושה זו אינה זרה כלל, אבל "עבור אזרחי ארה"ב - היא הייתה חדשה. וזו תחושה שלא עוזבת אותך אף פעם".

עשור לאסון התאומים - סיקור נרחב בוואלה!:
אובמה לקראת 11 בספטמבר: "אל-קאעדה בדרך לתבוסה"
קץ ההגמוניה האמריקאית? על שקיעתה של מעצמת העל
עשור לאסון התאומים: אתרי הנצחה בלתי נשכחים
יצירות התרבות הגדולות שנולדו בעקבות האסון
בין אייכמן לבן-לאדן: הבנאליות של הנקמה / אוריה כנף

"כל אדם בארה"ב מעל גיל מסוים יגדיר את האירוע הזה כרגע המכונן והמגדיר של חייו", הוא מדגיש. "עד להתקפה ב-11/9, דורות שלמים של אמריקאים מעולם לא חוו התנסות עם שאנו פגיעים בארצנו שלנו. אנחנו מוגנים על ידי האוקיינוסים המקיפים אותנו, יש לנו שכנים טובים, ולרובנו היתה תחושה של ביטחון בביתנו".

"יצאנו מחוזקים מהחוויה"

סקרים שפורסמו בימים האחרונים בארה"ב מגלים כי למרות שהאמריקאים מתרשמים ממאמצי המלחמה של הממשל בטרור, הם עדיין מרגישים כי איום הטרור מרחף מעל ראשם. 79% מתושבי ניו יורק השיבו לסקר ה"ניו יורק טיימס" כי הם סבורים שהתפוח הגדול ייאלץ להתמודד עם איום הטרור לנצח, אך כמחצית מהם (לעומת רבע בלבד בסקר קודם שנערך לפני חמש שנים), מביע שביעות רצון מצעדי הממשל במלחמה בטרור.

11 בספטמבר 2001, אסון התאומים, ניו יורק. AP
79% מתושבי ניו יורק סבורים שהתפוח הגדול ייאלץ להתמודד עם איום הטרור לנצח/AP

הצעדים הללו כוללים, בין היתר, גם מגוון פעולות, כגון החמרת הבידוק בשדות התעופה, שלא ניתן היה להעלותן על הדעת בארה"ב בעידן שלפני הפיגועים, בשל פגיעתן בחופש התנועה וצנעת הפרט - מקודשי הקודשים של האתוס האמריקאי. "עשינו שינויים גדולים במבנה ההליכים הביטחוניים שלנו", מסביר שפירו, "וללא ספק אירגנו מחדש את הממשל שלנו כך שיהיה מוכוון לאיתור, מניעה ותגובה לאיומים המופנים כלפינו. כל הצעדים הללו מספקים איזושהי מידה של ביטחון, שלפחות אנחנו מוכנים יותר היום ממה שהיינו בעבר".

בסופו של דבר, לדבריו, יצאה החברה האמריקאית "מחוזקת" מהאירועים. "אין ספק שנאלצנו להתמודד עם נושאים וסוגיות שעמם לא בהכרח התמודדנו בעבר", הוא מסביר. "אחד הדברים שגילינו הוא סוג של עמידות, שיכולה להתגלות אולי רק כשעוברים חוויה טראומתית כמו שעברנו. במקביל לאתגרים החדשים שנוצרו במדיניות החוץ, הלחימה באפגניסטן והמלחמה העולמית בטרור, נאלצנו להתמודד עם בנייה מחדש של מערך ביטחון פנים, ולדון בשאלות של זכויות אל מול ביטחון. עשינו את כל הצעדים הללו וגילינו שאנחנו מסוגלים להמשיך עם חיינו ולהמשיך לבנות חברה פתוחה המקיימת כלכלה נמרצת, אפילו כשהיא עוברת תקופות קשות כמו בימים אלו. בהרבה מובנים, אני חושב שהתחזקנו כתוצאה מהחוויה וגילינו שיש לנו את החוסן שמאפשר להתרומם מהטראומה שעברנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

"חוויה מכוננת גם במישור המקצועי"

שפירו, בן 42, אמנם הושבע רק לפני פחות מחודשיים לתפקידו הנוכחי, אך כבר הספיק לצבור לא מעט ניסיון במסדרונות הממשל, בין היתר כיועצו של הנשיא אובמה בנושאי המזרח התיכון. את אסון התאומים הוא מגדיר כחוויה מעצבת גם במישור המקצועי, עבורו ועבור "דור שלם של אנשי מדיניות חוץ וביטחון לאומי בממשל - במובן זה שהחוויה ההיא מניעה אותנו לעבוד בניסיון להפוך את העולם בכלל, ואת ארה"ב בפרט, למקום בטוח יותר, ולמנוע הישנות של אירוע כזה אי פעם בעתיד".

עוד על שגריר ארה"ב שפירו:
לפני חודשיים: דן שפירו הושבע לשגריר ארה"ב
דורי גולד: לדן שפירו יש פוטנציאל להיות שגריר טוב
שגריר ארה"ב: התמיכה שלנו ב"כיפת ברזל" - קריטית

11 בספטמבר 2001, אסון התאומים, ניו יורק. AP
"מוכנים היום יותר מבעבר". דרום מנהטן, 11 בספטמבר 2001/AP

אירועי 11/9 ממשיכים להיות נוכחים לא רק בתודעה הלאומית האמריקאית, אלא גם באופן מורגש בכלכלתה. לפי ההערכות, עלות המלחמה שהכריז הנשיא בוש על הטרור העולמי, מגיעה ל-3.3 טריליון דולר, ועלות השלכותיה מהווה כיום כחמישית מהחוב הלאומי של ארה"ב, שעדיין רחוקה מהתאוששות מהמשבר הכלכלי שפרץ ב-2008. עלות המלחמה היא אחת הסיבות המצוהרות שבעטיין פועל הנשיא אובמה לצמצם את המעורבות הצבאית האמריקאית באפגניסטן ובעירק.

שפירו סבור שאובמה מתמרן היטב בין אתגר המלחמה בטרור הנמשך לבין האתגרים הכלכליים. "ישנן דרכים רבות להעריך הצלחה", הוא אומר. "הובלנו קואליציה שפירקה את שלטון הטליבן באפגניסטן וגרמנו נזק גדול למבנה הארגוני של אל-קאעדה, בין היתר במבצע לחיסולו של אוסמה בן לאדן. אמנם הסכנות לא חלפו, אבל אני חושב שהיינו מאוד יעילים בבניית רשתות ושותפויות בינלאומיות שהובילו מבצעים צבאיים רבים שיש להן השלכות משמעותיות".

"אין ספק", הוא מוסיף, "שנדרש כסף כדי לעשות את כל האמור לעיל, וזה מטיל עומס על המשאבים הפנויים, אך אני סבור שבאופן היסטורי, הכלכלה האמריקאית, שהיא הכלכלה המובילה בעולם, עברה עליות ומורדות רבות, וגם תקופות בהן היא נאלצה להתמודד עם משברים מגוונים, הן פנימיים והן חיצוניים. יחד עם זאת, אנחנו עדיין המנוע שמניע את הכלכלה העולמית. אני חושב שאנחנו נמצאים בתקופה כלכלית מאתגרת מאוד, והנשיא אובמה מתייחס בבהירות לנושאים הללו, אבל אני לא רואה אף מהמורה שתמנע מארה"ב לשמור על ההובלה העולמית בתחום הזה".

"מתנגדים לצעדים חד צדדיים - משני הצדדים"

אירועי 11 בספטמבר הותירו את חותמם גם על יחסי ארה"ב עם ישראל. מחד, השותפות האסטרטגית במלחמה בטרור חיזקה את הקשר החם ארוך הימים, אך נשמעו גם קולות אחרים, שראו את ההתקפה על הסמלים האמריקאיים כמחיר ששילמה המעצמה הגדולה בעולם על תמיכתה המתמדת בישראל. בשבוע הבא, בעצרת האו"ם, צפויה שוב ארה"ב לעמוד לצדה של ישראל ולהתנגד לבקשת ההכרה הפלסטינית כמדינה, וגם הפעם - אל מול מדינות רבות בעולם שמביעות תמיכה נלהבת במהלך.

שפירו מתנגד לקישור בין 11/9 לתמיכה האמריקאית בישראל, ומדגיש כי הקשר בין ישראל לארה"ב חזק ואיתן, גם אל מול מחירים עתידיים. "אנחנו מוכנים לשלם כל מחיר", הוא מבהיר, "כי זה הדבר הנכון לעשות; לעמוד לצד בעלת ברית דמוקרטית, ששותפה לרבים מהאיומים שאנו ניצבים בפניהם ושסבלה מהטרור הרבה יותר מכל אחד אחר.

פגישת נתניהו אובמה בוושינגטון -יולי 2010. מרק וילסון, GettyImages
"ארה"ב לעולם לא תהסס לשמור על הקשר הקרוב עם ישראל". אובמה ונתניהו/GettyImages, מרק וילסון

שפירו, שייעץ לנשיא אובמה בענייני המזרח התיכון עוד בקמפיין לנשיאות ולאחר מכן הופקד על היחסים עם ישראל בבית הלבן, מדגיש כי הממשל ממשיך לראות את פתרון שתי המדינות כחלק מהדאגה להמשך ביטחונה של מדינת ישראל. "אנחנו מאמינים שמרכיב מרכזי בעמידה לצד ישראל והבטחת ביטחונה ועתידה כמדינה יהודית דמוקרטית בת קיימא, הוא כינון שלום בינה לשכניה, וחתימה על הסכם עם הפלסטינים שמייצר פתרון של שתי מדינות וסיום לסכסוך".

בין ההצעות שנדונות בישראל להתמודדות עם הפנייה הפלסטינית לאו"ם, דוחפים גורמים מסוימים, בהם שר האוצר שטייניץ, למנוע העברת כספי מסים לרשות הפלסטינית ככלי לחץ פוליטי שימנע את המהלך. שפירו מבקש להישאר מחויבים לדרך של משא ומתן. "אנחנו ממוקדים במטרה זו מהימים הראשונים של ממשל אובמה", הוא אומר. "אנחנו לא חושבים שאפשר להשיג אותה דרך צעדים חד-צדדיים - משני הצדדים, ואנחנו לא חושבים שהאו"ם הוא הפורום המתאים לקידום פתרון חד-צדדי. לכן אנחנו מתנגדים להצעת ההחלטה הפלסטינית ואנחנו מנסים להחזיר את שני הצדדים למו"מ ישיר. אנחנו עדיין מחויבים למטרה זו, ובכל מקרה, תמיכתנו בישראל אינה מפחיתה מתמיכתנו בשאיפות הפלסטיניות הלגיטימיות, שמבחינתנו הגשמתן היא חלק ממחויבתנו לביטחון הישראלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully