וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אוסטרליה לא תמכה בישראל באו"ם בגלל פרשת מבחוח"

מסמכי ויקיליקס חשפו כי קנברה נמנעה בהצבעה על דו"ח גולדסטון באו"ם, בגלל זעמה על השימוש בדרכונים אוסטרליים מזויפים בחיסול מבחוח. זאת בניגוד להמלצת משרד החוץ במדינה

ממשלת אוסטרליה דחתה ב-2010 המלצה של משרד החוץ המקומי לתמוך בישראל בהצבעה על דו"ח גולדסטון באו"ם, בשל השימוש שעשתה לכאורה ישראל בדרכונים אוסטרליים מזויפים בחיסול בכיר חמאס מחמוד אל-מבחוח. כך עולה ממסמכים שנכתבו בשגרירות האמריקאית בקנברה, שנחשפו על ידי אתר ההדלפות "ויקיליקס" ואשר פורסמו היום (שלישי) בעיתון "סידני מורנינג הראלד".

כזכור, בשנה שעברה גירשה אוסטרליה משטחה דיפלומט ישראלי בכיר, בתגובה לשימוש שעשתה ישראל, לכאורה, בארבעה דרכונים אוסטרליים בעת חיסולו של אל-מבחוח בדובאי, בינואר 2010. שר החוץ האוסטרלי, סטפן סמית', אמר אז כי החקירות שביצעה ארצו לא הותירו מקום לספק בנוגע למעורבותו של המוסד בשימוש בדרכונים, וכי שיתוף הפעולה עם ארגון הביון הישראלי ייפסק. "אלו אינן פעולות של חבר", אמר סמית'.

ימים לאחר הגירוש, הצביעה עצרת האו"ם על הדרישה מישראל ומהרשות הפלסטינית לבצע חקירה פנימית של הממצאים שעלו בדו"ח גולדסטון, שבדק את התנהלות הצדדים במהלך מבצע "עופרת יצוקה". אוסטרליה נמנעה בהצבעה, ואולם ראש הממשלה דאז, קווין ראד, טען כי לא היה שום קשר בין העמדה האוסטרלית באו"ם לבין פרשת הדרכונים.

"אוסטרליה לא תמהר לתמוך בישראל"

אלא שהמסמך האמריקאי, המתוארך ל-25 בפברואר 2010, מציע תסריט שונה, שהתבדה לבסוף: השגריר האמריקאי, ג'פרי בלייץ', כתב כי להערכתו, אוסטרליה תאמץ את העמדה הישראלית בהצבעה, למרות התקרית הדיפלומטית. "התגלית האחרונה, לפיה ישראל השתמשה בדרכונים מזויפים לטובת חיסולו של בכיר חמאס, הפכה את העניינים למסובכים", כתב בלייץ', "והממשלה האוסטרלית לא תמהר לתמוך בישראל. עם זאת, לא סביר שאוסטרליה תשנה את עמדתה הצפויה". בהמשך ייחס בלייק את המידע לבכיר משרד החוץ המקומי, ג'ואל מק'גרגור. על כן, ציין בלייץ', סביר שמשרד החוץ ימליץ לממשלה להתנגד להצעה (כלומר לאמץ את העמדה הישראלית), כפי שתוכנן תחילה, "אך שום דבר כבר לא ודאי".

בסופו של דבר התקבלה ההצעה ברוב של 98 תומכים מול שבעה מתנגדים, למורת רוחה של ישראל. שגרירת ישראל באו"ם, גבריאלה שלו, אמרה לאחר ההצבעה כי "הרשות הפלסטינית אינה מסוגלת לחקור את העימות בין ישראל ליישות חמאס הטרוריסטית בעזה. מיהו בדיוק הצד הפלסטיני שאמור לבצע את החקירה?", שאלה שלו. "האם הרשות הפלסטינית יכולה לבצע חקירה בעזה ממנה היא גורשה באלימות בהפיכה רווית דם? ומאידך, האם אנחנו מאמינים ברצינות שארגון הטרור חמאס יחקור את השימוש שעשה במגנים אנושיים, את הירי על אזרחים ואת השימוש הציני שעשה בבתי ספר, בתי חולים ומסגדים?", הוסיפה.

עוד בנושא
שנה לחיסול מבחוח: דובאי לא סולחת למוסד
זיוף הדרכונים: אוסטרליה תגרש דיפלומט ישראלי
דיווח: ישראל חיסלה בדובאי בכיר בחמאס
האו”ם נתן לישראל ארכה בחקירת עופרת יצוקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully