וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה: לילה רגוע, ילדים ממלאים את בתי המשפט

למעט עימותים בין המשטרה למפגיני ימין קיצוני בלונדון, לא חזרו הלילה ההתפרעויות ומעשי הביזה. אביו של אחד ההרוגים פנה לציבור: "אם אינכם רוצים גם אתם לאבד את בניכם, אנא הירגעו"

רויטרס

אחרי ארבעה ימי מהומות - לילה רגוע, יחסית, עבר הלילה (חמישי) על ערי בריטניה. מחזות ההרס, ההצתה והביזה מהימים האחרונים לא נשנו, למעט כמה התפרעויות נקודתיות שפוזרו במהרה. המוקד היחיד בו יצאו העניינים מכלל שליטה לזמן קצר היה רובע אלת'ם בדרום לונדון, שם התעמתו שוטרים עם כ-200 תומכים של ארגון הימין הקיצוני "ליגת ההגנה האנגלית" (EDL), שהפגינו נגד אוזלת ידה של המשטרה ודרשו לאפשר להם לפרוש את "כוחותיהם" שלהם ברחובות כדי להגן על בתי העסק מהמתפרעים. כ-1,000 שוטרים הצליחו לפזר את המפגינים, שחלקים יידו בקבוקי תבערה.

להשבת השקט תרמו בראש ובראשונה כוחות המשטרה העצומים הפרושים ברחבי הערים. אחרי ש-16,000 שוטרים השיבו את השקט לרחובות לונדון שלשום בלילה, מילאו הלילה לובשי המדים הכחולים גם את רחובות יתר הערים, והנערים הבוזזים נותרו בבתים. בברמינגהאם לבדה, שם התעורר חשש כבד מפני התפתחות מהומות על רקע אתני בעקבות דריסתם למוות של שלושה צעירים ממוצא פקיסטני, ככל הנראה בידי מתפרע שחור, פיטרלו הלילה 6,000 שוטרים ברחוב.

הממלכה בוערת - כותרות אחרונות בוואלה!:
בשל המהומות: משרד החוץ הזהיר הישראלים בבריטניה
בנו מת בזרועותיו: "רק ניסה להגן על הקהילה"
לונדון, עיר במצור. עדות מהאנרכיה ברחובות
הנוער המנותק של לונדון: בועת הרעל שהתפוצצה
קמרון: חלקים בחברה "חולים", נשתמש בתותחי מים
לונדון: פליקר ואיביי נלחמים בפורעים

טאריק ג'האן, שבנו נהרג במהומות, קורא לשמור על שקט, ברמינגהאם, 10 באוגוסט 2011. רויטרס
תרם את חלקו להרגעת הרוחות. טאריק ג'האן פונה לציבור, אמש בברמינגהאם/רויטרס

כותרות העיתונים והמהדורות הבוקר ממשיכות להתמקד בברמינגהאם, האבלה על שלושת בניה שנהרגו בעת שניסו להגן על בתי העסק מפני הבוזזים. להרגעת הרוחות המשיך לתרום רבות טאריק ג'האן, אביו של אחד משלושת ההרוגים, שהופיע שוב ושוב בתקשורת, ובעצב מאופק ונחוש קרא להרגעת הרוחות. "אני את הבן שלי כבר איבדתי", פנה לתושבי העיר. "אם אתם רוצים לאבד גם את שלכם, אתם מוזמנים. אבל אם לא - אז בבקשה תירגעו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

ההרוג בלונדון - נורה במלחמת כנופיות

בלונדון, פורסמו אמש גם פרטיו של ההרוג הראשון במהומות - טרוור אליס, בן 26, שגופתו נמצאה שלשום בלילה במכונית ברובע קרוידון בדרום העיר. במשטרה מעריכים כעת כי הוא נורה במהלך עימות אלים בין שתי כנופיות של מתפרעים. "התפתח מרדף של מכוניות", נמסר מהמשטרה, "ובמהלכו הוא נורה למוות".

בד בבד, עובדים כעת בתי המשפט ברחבי הממלכה מסביב לשעון, ולאורך כל הלילה התנהלו דיונים בהארכת מעצרם של יותר מ-1,000 מתפרעים ובוזזים שנעצרו, רבים מהם קטינים ואף ילדים ממש - במקביל להמשך מעצרם של מתפרעים נוספים, בין היתר על בסיס העדויות הרבות הזורמות ממצלמות המעקב הפזורות בכל פינת רחוב, ועל בסיס התמונות שפירסמו ללא בושה הבוזזים ברשתות החברתיות השונות.

אלכסיס ביילי, אסיסטנט בבית ספר יסודי שהואשם והודה בביזה במהלך המהומות, מחוץ לבית המשפט, לונדון, 10 באוגוסט 2011. רויטרס
אלכסיס ביילי, עוזר ההוראה שהודה בביזה, מנסה להסתיר עצמו מהצלמים, אתמול מחוץ לבית המשפט בלונדון/רויטרס

בלונדון לבדה, כבר הוגשו 167 כתבי אישום. הדיונים בבתי המשפט מתנהלים באיטיות, ותאי המעצר עולים בינתיים על גדותיהם. הנאשם הצעיר ביותר עד כה הוא ילד בן 11, שהתייצב בפני שופט בלונדון. בשל גילו, לא נמסרו פרטים נוספים על המקרה. עוד בלונדון, בלט סיפורו של אלכסיס ביילי, בן 31, העובד כעוזר הוראה בבית ספר יסודי, שהודה כי השתתף בביזה של חנות מוצרי אלקטרוניקה.

6 שוטרים נגד 40 בוזזים

לצד הדברים, ממשיכים לצוף ולעלות גם סיפורי גבורה. רשת "סקיי ניוז" שידרה כתבה על שישה שוטרים ברובע קטפורד שבדרום מזרח לונדון, שהצליחו - ללא נשק חם, כמו יותר שוטרי בריטניה - להגן על מרכז קניות ולמנוע מכ-40 מתפרעים לבזוז את החנויות.

"כשירדה החשכה, הם החלו לתקוף, ליידות עלינו בלוקים ובקבוקי תבערה", סיפר אחד השוטרים, גורדון מרפי. "אחר כך הם החלו להסתער ישירות לעברנו. בתחילה חשבנו לברוח, אבל יש לנו אחריות להגן על השכונה, שכולנו תושביה. החלטנו לעשות מעשה ולהסתער חזרה לקראתם, עם אלות ומגנים, וצעקנו בכל הכוח, 'תתרחקו מפה'. למרבה הפלא, הצלחנו להפחיד אותם והם נסוגו. הם המשיכו עוד לזרוק עלינו אבנים כל הלילה מרחוק, אבל לא הצליחו להיכנס".

שוטרים נפרשים ברחוב ועורכים מעצרים, אית'ם, דרום לונדון, 10 באוגוסט 2011. רויטרס
שוטרים בלונדון, הלילה/רויטרס

בליברפול, הצליחה כתבת ה"גרדיאן" לראיין אתמול את אחד המתפרעים, בן 25, שהסביר לה על מניעיו. "זה החבר'ה שלי", גיחך הצעיר, בעודו שואף מג'וינט ענקי. "מה פתאום שאשאר בבית ואפסיד את כל הכיף. איזו מכת אדרנלין זו הייתה".

לדבריו, הלילות האחרונים, בהם יצאו משוכנות העוני ופשטו על חנויות היוקרה, היוו עבורו הזדמנות להתנקם במשטרה, שלטענתו מתנכלת לצעירים מהשכונה שלו. "הם כולם ממזרים, שיזדיינו כל השוטרים", הוסיף. "לא כולם רעים, אבל רובם. אף אחד לא אוהב אותם. השוטרים מפטרלים פה כל לילה, ואנחנו זוכים להשתלט על הרחובות רק פעם בכמה שנים. אנשים מתפרעים, פשוט כי ההתפרעויות הגיעו לכאן".

סוריה: "פתאום גם באנגליה יש 'כנופיות'?"

האתנחתא הקומית הגיעה ביממה האחרונה מהעולם המוסלמי. בזה אחר זה התייצבו נציגי אירן, לוב וסוריה - לא בדיוק מדינות המצטיינות ביציבות פנימית - וגינו את המתרחש בבריטניה. "הם טוענים שהם מודל לחיקוי, שהם עצמם קובעים את אמות המידה של החיים, של החופש, של זכויות האדם ושל הדמוקרטיה", אמר נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד. "איזו מדינה מתייחסת לבני עמה בצורה כזו? היחס המכוער ביותר הוא התקיפות הבלתי מתקבלות על הדעת של אזרחים שלא נושאים שום כלי נשק".

בשאר ג'עפרי, שגריר סוריה באו"ם, אמר הלילה כי "זה מאוד מעניין לשמוע את ראש ממשלת בריטניה מתאר את המהומות ואת המתפרעים באנגליה באמצעות המונח 'כנופיות', בזמן שהם לא מרשים לנו להשתמש באותו מונח לקבוצות החמושות ולקבוצות הטרור בארצי. זו צביעות, זו יהירות".

"שמעתם מה שאמר ראש ממשלת בריטניה קמרון, שהוא ידכא את ההתקוממות העממית הזו בעזרת 25 אלף שוטרים", הוסיף בציניות ראש ממשלת לוב, בגדדי אל-מחמודי. "אז זו הדמוקרטיה שהם קוראים ליישומה".

אש ועשן בשמי לונדון במהלך ליל ההתפרעויות והביזה, 9 באוגוסט 2011. Dan Kitwood, GettyImages
עשן בשמי לונדון, שלשום בלילה/GettyImages, Dan Kitwood

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully