וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראלים בלונדון: "מפחיד, אי אפשר לצאת מהבית"

שירה גינוסר ואמיר שילה

9.8.2011 / 16:15

הסקרנים שבכל זאת יצאו, גילו עיר רפאים, וחזו במעשי ביזה כשהשוטרים חסרי אונים. המשטרה עדיין ללא נשק חם, אך "נשקל שימוש בכדורי גומי". הרוג ראשון במהומות - בן 26 שנורה במכוניתו

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

"אני באוטובוס בדרך לעבודה בדרום לונדון, והמון חנויות נבזזו פה. רואים מלא זגוגיות מרוסקות, וחצי מהחנויות סגורות". כך סיפרה הבוקר (שלישי) לימור טבת, ישראלית המתגוררת בשנים האחרונות בבירת בריטניה, בעקבות לילה שלישי רצוף של מהומות ענק ומעשי ביזה. "מטורף מה שהולך פה. פשוט מפחיד להגיע לעבודה. לונדון נראית כמו עיר רפאים".

אתם בלונדון או מתכננים נסיעה לשם? בואו לספר לנו בפייסבוק

ישראלים אחרים ששוחחו היום עם וואלה! חדשות חששו אפילו ללכת לעבודה. "אי אפשר לצאת כמעט מהבית", אומר יוני מיגר, סטודנט הלומד בבירה הבריטית, "במיוחד לא למרכז העיר". לדבריו, המהומות התפשטו ל"אזור מאוד מאוד מרכזי שבדרך כלל יוצאים אליו, וזה אזור גם מאוד תיירותי. חברים שלי היו סקרנים והלכו לראות מה קורה שם - והם מספרים שהורסים חנויות וגונבים מהן". השוטרים, לדבריו, "עומדים בצד ומסתכלים, ממש חסרי אונים ולא מסוגלים לעשות כלום".

הממלכה בוערת - כל הכותרות:
הלילה: המהומות התפשטו לערים נוספות
קמרון: "נמגר את גל הפשיעה עם 16,000 שוטרים"
מהומות בלונדון? התיירים הישראלים לא נרתעים
אלבום מלונדון הבוערת: "הלילה בו האספסוף השתלט"
בגלל המהומות: בוטל משחק של נבחרת אנגליה
בלקברי בשירות מהומות לונדון
המהומות בלונדון פוגעות באמני האינדי הבריטים

ביזה ברחוב פקהאם היי, דרום לונדון, 9 באוגוסט 2011. רויטרס
ביזה ברובע פקהאם, הלילה/רויטרס

"בדרך כלל התקשורת הבריטית לא כל כך מעניינת אותנו הישראלים", מוסיף מיגר, "אבל הפעם היינו צמודים לטלוויזיה כל הלילה". רשמים דומים מוסיפה ניצן, גם היא סטודנטית הלומדת בעיר. "אנחנו צמודים לטלוויזיה הרבה יותר מבדרך כלל", היא אומרת, ועכשיו גם התחלתי להתעדכן באתר ה'גרדיאן', שאף פעם לא הסתכלתי שם עד עכשיו, כי חשוב לי לעקוב כל הזמן".

"כישראלים, כבר ראינו דברים גרועים יותר"

"אני גרה באחת השכונות שבלב המהומות, וליד תחנת משטרה", מספרת ניצן. "כל הזמן שומעים סירנות, והשוטרים פשוט לא יודעים מה לעשות עם עצמם, במיוחד שאסור להם לשאת נשק חם".

מהומות ברובע וולוויץ', לונדון, 9 באוגוסט 2011. רויטרס
מבנה עולה באש ברובע וולוויץ', הלילה/רויטרס

"אני מרגישה שכישראלים, אנחנו טיפה פחות מתרגשים מהמהומות", היא מוסיפה, "כי ראינו דברים גרועים מזה". ובכל זאת, לדבריה, בארץ דואגים לה מאוד. "אני מקבלת המון טלפונים והודעות מהארץ, מאנשים שדואגים לי ומבקשים שלא אצא מהבית". לדבריה, היא נשמעת לאזהרות, וככל הנראה תוותר על הופעה שתכננה ללכת אליה הערב.

שירות המפות של גוגל, Google Maps, פתח היום עמוד מיוחד, בו מתעדכנים בזמן אמת כל מוקדי המהומות בלונדון. מצפייה במפה ניתן לראות כי באזורי התיירות המרכזיים בעיר - ה"סיטי" וה"ווסט אנד" היה עד עתה רק מוקד אחד של התפרעות וביזה - בכיכר אוקספורד סירקוס שבמרכז רחוב אוקספורד ההומה. עם זאת, מי שמתרחק רק במעט ממרכז העיר, ייתקל במוקדי הרס בכל כיוון:

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתוך כך, נרשם היום מקרה מוות ראשון במהומות. על פי דיווח ה-BBC, היום מת מפצעיו צעיר בן 26, שנורה אמש כשישב במכוניתו, במהלך המהומות ברובע קרוידון. לא נמסרו כל פרטים נוספים לפי שעה, ולא ברור אם ההרוג הוא שוטר, אחד המתפרעים או עובר אורח. יש לציין כי עד כה, דווח על 79 פצועים באירועים, 44 מהם הלילה - רובם שוטרים. מצבו של אחד מהם, כבן 60, מוגדר קשה - ויש סכנה לחייו.

הרשויות בבריטניה מקוות לשנות הערב את תמונת המצב בכל הקשור לחוסר האונים המשטרתי. לאחר דבריו התקיפים של ראש הממשלה דייוויד קמרון, שהבטיח לפרוש 16,000 שוטרים ברחובות ו"לעשות הכל כדי לאכוף חוק וסדר", נמסר מהמשטרה כי נשקל כעת שינוי במדיניות השימוש בנשק. על פי השינוי שנשקל, אמנם עדיין לא יורשו השוטרים להשתמש בירי חי, אך יותר להם לראשונה לשאת כלי ירייה, טעונים בכדורי גומי. "זאת טקטיקה שייעשה בה שימוש אם נמצא שזה הכרחי", אמר לכתבים סגן המשנה למפכ"ל, סטיבן קוונאג'.

בואו לדבר על המצב באנגליה בעמוד הפייסבוק שלנו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully