וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמאל וגם ימין - יהודי ארה"ב נגד חוק החרם

מזמן לא היה כזה קונצנזוס ביהדות ארה"ב: גם בארגוני ימין כמו "התאחדות ציוני אמריקה" ו"הליגה נגד השמצה" אומרים כי החוק החדש "קורא תיגר על הדמוקרטיה" ומקווים שבית המשפט יבטלו

באופן רשמי, ארצות הברית נמנעה עד כה מתגובה ל"חוק החרם" שאושר בכנסת, ובאופן בלתי רשמי, הסכימו לומר אמש (שלישי) במחלקת המדינה רק כי "מדובר עניין ישראלי פנימי, אך חשוב לשמור על חופש הביטוי". גם בתקשורת האמריקאית, לא זכה העניין להבלטה מיוחדת, חרף הביקורת הרבה על "החוק הלא-דמוקרטי".

אולם בקרב ציבור אחד בארה"ב דווקא מעורר החוק תכונה מרובה - הציבור היהודי. עם זאת, לעומת המחלוקת בין תומכי החוק למתנגדיו בישראל, בקרב יהדות ארה"ב, הנחשבת על ידי רבים לאחד הנכסים האסטרטגיים הגדולים של ישראל, דווקא יש אחדות דעים: כולם מתנגדים לחוק, ובכלל זה גם גורמי ימין. וכך נוצר קונצנזוס נדיר בקרב יהדות ארה"ב, שעלול להוביל לעימות החמור ביותר בינה לבין ישראל מאז המחלוקת סביב חוק "מיהו יהודי" בשנות ה-80.

"אנחנו מאוכזבים שהחוק הזה עבר", אמר אתמול לסוכנות הידיעות היהודית JTA הרב סטיב גוטאו, ראש המועצה היהודית ליחסי ציבור - ארגון הגג של כל קבוצות השתדלנות היהודיות בארה"ב. "החוק אכן קורא תיגר על הדמוקרטיה, ואני מקווה שבית המשפט העליון יפעל בנושא".

חוק החרם - כותרות אחרונות:
גוש שלום עתרה לבג"ץ: "חוק החרם - כתם שחור"
קמפיין החרם: תלונה פלילית הוגשה נגד שלום עכשיו
דן מרידור נגד חוק החרם: "עוזר לדה-לגיטימציה"
חוק החרם מסוקר בעולם: "מנטליות מצור ישראלית"

"משחק פוליטי בנושא שגורם נזק לישראל"

כצפוי, עורר החוק ביקורת עזה מכיוונם של ארגוני השמאל היהודיים, כגון ג'יי-סטריט, הקרן החדשה לישראל ו"אמריקאים למען שלום עכשיו". אך באופן פחות צפוי, יוצאים נגדו גם ארגוני ימין מובהקים, כגון "התאחדות ציוני אמריקה" (ZOA). נשיא הארגון, מורטון קליין, אמר ל-JTA כי בארגון אמנם "עדיין בודקים את החוק", אך כעיקרון, מתנגדים לכל איסור על חרמות. "איש לא הזדעזע יותר ממני מהחרם על אריאל", אמר קליין, "אבל להפוך את זה ללא חוקי? אני לא חושב".

גם ב"ליגה נגד השמצה", ארגון למלחמה באנטישמיות המזוהה גם הוא עם הימין, מתחו ביקורת על החוק. "ההחלטה למנוע בחוק קריאות לחרם - מתועבות ומזיקות ככל שיהיו - עושה 'שירות דוב' לחברה הישראלית", אמר ל-JTA מנכ"ל הארגון, אייב פוקסמן. "אנחנו מקווים שבית המשפט העליון הישראלי יתערב בעניין ויישב את הבעיות". פוקסמן הוסיף כי הוא מודאג שגם אם בית המשפט יבטל בסופו של דבר את החוק, נזק מסוים כבר נגרם לישראל, במישור התדמיתי: "עושים פה משחק פוליטי בנושא שגורם נזק לישראל".

עוד מדווחת JTA, כי ביממה האחרונה הוצפה שגרירות ישראל בוושינגטון בשיחות של אנשים המבקשים הבהרות לגבי החוק החדש. לכל אלו השיבה השגרירות כי "זהו נושא שנוי במחלוקת בישראל, וככזה, הוא צפוי לעלות לדיון בפני בית הדין הגבוה לצדק, כמקובל בכל דמוקרטיה".

חוק החרם - דעות:
מלחמת האזרחים הישראלית כבר הוכרזה / יורם קניוק
הפכו אותי לאויב / אמילי עמורוסי
נזק מיותר וקשה / יוסי ביילין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully