וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"על גולדסטון להתנצל בפני כל תושבי ישראל"

3.4.2011 / 0:01

גולדסטון אמנם הביע חרטה על ההאשמותיו החריפות נגד צה"ל, אך לדברי שרים בכירים אין די בכך. ישי: עליו להתנצל בפני האזרחים. השגרירה לשעבר גבריאלה שלו: חלק מהנזק לא ניתן לתיקון

תאגיד כאן

(צילום: ערוץ 1, עריכה: אמיר קוטיגרו)

הרהורי החרטה של השופט ריצ'ארד גולדסטון על האשמותיו נגד צה"ל עוררו הדים רבים ותגובות של מגוון גורמים בישראל. אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ אביגדור ליברמן ושר הביטחון אהוד ברק אמרו את דברם בנושא, הגיבו גם שרים נוספים, דיפלומטים לשעבר וגופים שונים.

בעקבות דברי גולדסטון במאמר ב"וושינגטון פוסט", לפיהם הוא היה מנסח היום אחרת את הדו"ח שחיבר על פעילות צה"ל במבצע "עופרת יצוקה" ברצועה, בו האשים את ישראל בפשעי מלחמה, תקף אותו בחריפות יו"ר ש"ס, שר הפנים אלי ישי. ישי אמר הערב (שבת) כי "על השופט ריצ'רד גולדסטון לכתוב דו"ח אמיתי, כפי שהיה ראוי שייכתב - ולציין כיצד הטרור הפלסטיני שיתק את חיי ילדי הדרום, כפי שציינתי אני במכתבי אליו". עוד אמר ישי כי "כפי שהייתה לגולדסטון תעוזה לפרסם דו"ח שקרי - כך צריכה להיות לו תעוזה לפרסם התנצלות אישית בפני כל תושבי ישראל".

שר החינוך גדעון סער (ליכוד), אמר כי דו"ח גולדסטון היה מלכתחילה ביטוי לגישה שמטרתה דה-לגיטימציה של המדינה היהודית - ולזכותה להגנה עצמית". לדברי סער, הניסיונות לשלילת זכותה של ישראל להגנה עצמית גדלים ביחס הפוך לאיומים עליה ועל אזרחיה". עוד אמר שר החינוך כי מועצת זכויות האדם של האו"ם, שלוב הייתה חברה בה עד לא מכבר, היא גוף מוטה, צבוע, ואנטי-ישראלי, שהתעלם מירי טילים על מאות אלפי ישראלים במשך שנים. הדבר האחרון שמעניין את המועצה הוא זכויות אדם".

גם שרת התרבות והספורט לימור לבנת התייחסה לדברי גולדסטון. לדבריה, "המדינות, הארגונים והגופים, שמיהרו לעשות שימוש בדו"ח גולדסטון כדי להכפיש ולהשמיץ את ישראל, צריכים להכות על חטא - ולערוך חשבון נפש נוקב". היא הוסיפה כי "על השופט גולדסטון להתייצב מעל דוכן האו"ם ולומר לעולם את מה שאמר במאמרו, ולתקן את העוול שגרם לצה"ל, שהוא הצבא המוסרי בעולם".

"החבר החדש של ליברמן"

פרופ' גבריאלה שלו, לשעבר שגרירת ישראל באו"ם, אמרה כי "הדו"ח של גולדסטון גרם למדינת ישראל ולהסברה הישראלית נזק כבד. אנחנו עמדנו אל מול מתקפה, גם של המועצה לזכויות אדם וגם של מדינות מוסלמיות, בעצם מתקפה כמעט כלל עולמית שתמכה בדו"ח גולדסטון. אני חוששת שהנזק שנעשה הוא בחלקו לא ניתן לתיקון, אלא אם כן גולדסטון יעשה משהו מעבר למאמר בעיתון, ויפרסם דו"ח רשמי. אנחנו, במשלחת הישראלית באו"ם, הצבענו על הכשלים המשפטיים והלוגיים שבדו"ח. ראינו אותו ותיארנו אותו מהיום שהוא פורסם כדו"ח מוטעה וחד צדדי ועמדנו על כך שלא ניתן להעמיד את מדינת ישראל, מדינה ריבונית שיצאה להגן על אזרחיה, באותה עמדה של חמאס".

שלו הוסיפה, כי "ידענו שחמאס לא יחקור ולא ירצה לחקור את העוולות שהוא ביצע, שהוא השתמש באזרחים כמגנים אנושיים. בסך הכול, אני שמחה שגולדסטון חזר בו והביע חרטה, אבל אני חייבת לומר שזה קצת מאוחר מדי וקצת מעט מדי. אני חושבת שהתברר מה שאמרנו כל העת: שהדו"ח הוא שגוי מראשיתו".

ד"ר אלון ליאל, לשעבר מנכ"ל משרד החוץ, טוען כי מדינת ישראל טעתה בכך שלא שיתפה פעולה מלכתחילה על ועדת גולדסטון. "אני שמח לראות שהשופט גולדסטון הפך הערב חביבו של שר החוץ אביגדור ליברמן", אמר ליאל. "ריצ'ארד גולדסטון הוא מגדולי המשפטנים הבינלאומיים בעולם. ראיתי בו מאז ומתמיד ידיד של ישראל. מדינת ישראל טעתה קשות שלא שיתפה פעולה עם החקירה שנוהלה על ידו מטעם האו"ם. יחד עם זאת, הבעיות הבינלאומיות שישראל עומדת בפניהן אינן תלויות רק בריצ'ארד גולדסטון ועוד ארוכה הדרך עד שנגיע להקלה ברמת העוינות הבינלאומית שאופפת אותנו".

"התקפלות בפני המתקפה הציונית"

גם דובר צה"ל אבי בניהו התייחס לדברי החרטה של גולדסטון. בראיון בגל"צ אמר בניהו כי "למאמר בעיתון כמו 'וושינגטון פוסט' שהוא ספינת דגל, יש משקל ציבורי עצום בבחינת 'מודה ועוזב ירוחם' ואפילו יותר מכך. בסופו של דבר מה שהנחה אותו הוא אותו מצפון ומוסר יהודי שהנחה אותנו בצאתנו למבצע עופרת יצוקה ובמהלכו. גולדסטון רוצה לשמור גם על מעמדו המשפטי ולדעת שהוא יכול להסתכל על עצמו בראי. אני רק מקווה גופים ישראלים נוספים בארץ ובחו"ל, שהלכו אחריו ואפילו עקפו אותו, יידעו להיות ישרים כמוהו".

תנועת "אם תרצו" הביעה אף היא סיפוק על החרטה שהביע ריצ'Tרד גולדסטון על חלק מהתכנים שנכתבו בדו"ח שכתב בנושא עופרת יצוקה. מהתנועה נמסר: "מודה ועוזב ירוחם. אך כעת אנו מצפים להתנצלות מ'הקרן החדשה לישראל' ומארגונים כמו 'בצלם' ו'שוברים שתיקה', שהיו שותפים לעלילת הדם של דו"ח גולדסטון".

מנגד, חבר הכנסת טלב א-סנע (רע"מ-תע"ל) כינה היום (שבת) את הבעת החרטה של גולדסטון "התקפלות בפני המתקפה הציונית שהגיעה עד כדי התרת דם - וצביעות של הקהילה הבינלאומית, שירתה בשליח והאשימה את גולדסטון במקום את מבצעי הפשעים". לדברי א-סנע, "מאמר בעיתון אינו תחליף לדו"ח. פסק הדין המרשיע נותר על כנו, ויש מי שנושא באחריות לפשעים שבוצעו. שום הצהרה או מאמר מאוחר לא ישנו עובדה זו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully