וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: לזרוק את דו"ח גולדסטון לפח הזבל של ההיסטוריה

פנחס וולף ויהושע בריינר

2.4.2011 / 20:31

שביעות רצון בישראל מדברי מחבר דו"ח גולדסטון, לפיהם היה מנסח היום באופן שונה את המסמך. ראש הממשלה נתניהו: "כל מה שאמרנו הוכח כאמת". ברק: "שגולדסטון יפרסם מסקנותיו בעולם"

תאגיד כאן

(צילום: באדיבות ערוץ 1, עריכה: אמיר קוטיגרו)

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (שבת) להתבטאות של ריצ'רד גולדסטון , לפיה היה מנסח היום אחרת את הדו"ח שחיבר על פעילות צה"ל במבצע עופרת יצוקה ברצועה, בו האשים את ישראל בפשעי מלחמה. בהצהרה שנשא בתל אביב אמר נתניהו: "כל מה שאמרנו הוכח כאמת: ישראל לא פגעה באזרחים בזדון, ומוסדות הבדיקה שלה ראויים. זאת לעומת חמאס שירה באזרחים חפים מפשע ולא בדק דבר. האבסורד הגדול הוא שמי שיזם את הדו"ח הוא ועדת זכויות האדם של האו"ם, שלוב היא חברה קבועה בה. יש לזרוק את הדו"ח לפח האשפה של ההיסטוריה". נתניהו הוסיף, כי "אין צבא מוסרי יותר מצבא ההגנה לישראל".

גם שר הביטחון אהוד ברק הגיב על דברי גולדסטון. לדבריו, "אמרנו כל הזמן שצה"ל הוא צבא מוסרי שפעל על פי החוק הבינלאומי ובאמות מידה יוצאות דופן במאבק נגד הטרור שהפעיל חמאס מעזה נגד אזרחים". ברק הוסיף, כי "ראוי שגולדסטון לא יסתפק בראיון ובמאמר לוושינגטון פוסט, אלא ידאג לפרסם את מסקנותיו הנוכחיות מול כל הגורמים הבינלאומיים אשר בפניהם פירסם את הדו"ח המעוות והמסולף שחיבר. רק כך יבוא תיקון חלקי לנזק שנגרם".

"תחקירי אמת היו ויישארו חלק מהמסורת של צה"ל", המשיך שר הביטחון. "המאבק בטרור לא הסתיים ובשלה העת להתאמת לשון האמנות בעניין זה למציאות הלחימה המסובכת בשטח, כאשר הטרור פועל במכוון מתוך אוכלוסייה אזרחית".

מוקדם יותר התייחס גם החוץ אביגדור ליברמן למאמר שפרסם מחבר דו"ח גולדסטון. בראיון בתוכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 2 אמר ליברמן: "אני רוצה לברך על המסקנות החדשות של גולדסטון, אבל אני לא מופתע. משרדי החוץ, המשפטים, רה"מ וגם צה"ל, השקיעו מאמצים אדירים בנושא הזה ולא תמיד הציבור מודע לזה".

"היום הדו"ח היה נראה אחרת"

"מונו שתי ועדות המשך לאחר דו"ח גולדסטון והן הגיעו לאותן מסקנות. שמחתי לראות שגם גולסדטון הגיע לכך", הוסיף שר החוץ. "המסקנה הראשונה היא שלא היה ירי מכוון לאוכלוסייה אזרחית. מסקנה נוספת היא שמערכת המשפט בישראל אובייקטיבית, מקצועית ופעלה ללא לאות וללא משוא פנים כדי לבדוק כל מקרה. המסקנה הנוספת שמופיעה במאמרו של גולדסטון היא שחמאס לא עשה כלום כדי לבחון פגיעות בזכויות אדם ולחקור פשעי מלחמה, גם כשדובר על ירי חסר אבחנה לעבר אוכלוסייה אזרחית. אנחנו ידענו מה היא האמת ולכן לא היה ספק שאי אפשר להסתירה או לעוות אותה".

ליברמן הוסיף, כי "האמת יוצאת לאור. התלבטנו לא מעט אם לשתף פעולה עם הוועדה. פעלנו בצורה שקולה ולקחנו את כל הסיכונים. זו לא הייתה החלטה של איש אחד. לא שיתפנו פעולה עם הוועדה וזו הייתה החלטה נכונה כי לא רצינו ליצור תקדים, לפיו כל גוף או משקיף מטעם גוף עוין יכול לבוא למדינת ישראל בכל רגע נתון ולדרוש ששירותי ביטחון, מודיעין וצבא ישתפו עמו פעולה", סיכם שר החוץ ליברמן.

מוקדם יותר היום, כתב מחבר הדו"ח ריצרד גולדסטון מאמר "וושינגטון פוסט", בו סיפר: "אנחנו יודעים הרבה יותר היום על מה שקרה במלחמה בעזה משידענו כשישבתי בראשות ועדת הבדיקה של האו"ם שכתבה את הדו"ח. אם הייתי יודע אז מה שאני יודע היום, דו"ח גולדסטון היה מסמך שנראה אחרת" כתב.

גולדסטון הסביר כי הבעיה העיקרית במהלך כתיבת הדו"ח היתה חוסר שיתוף הפעולה של ישראל, מה שמנע מהוועדה פרטים חשובים לגבי המבצע. "התחקיר של צה"ל אישר תקריות מסוימות ובעייתיות הקשורות לחיילים בודדים, אותן גם אנחנו ציינו בדו"ח, אך גם לימד כי לא הייתה מדיניות שעודדה פגיעה באזרחים. אני מתחרט שלוועדה שלנו לא היו את הראיות הנחוצות להסברת הנסיבות, במסגרתן קבענו שאזרחים בעזה סומנו כמטרות, משום שזה היה משפיע על המסקנות שלנו לגבי פשעי המלחמה בהם האשמנו את ישראל" הוסיף גולדסטון.

עוד הוסיף גולדסטון כי לאחר שפרסם את הדו"ח שלו, "ישראל בדקה כל האשמה שנכתבה נגדה בדו"ח גולדסטון, בעוד חמאס לא עשה שום בדיקה בנושא הרקטות והצעדים שנקט אל מול ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully