וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: הסגר נאכף; לוב מחלקת נשק למיליון אזרחים

לדברי הרמטכ"ל האמריקאי מייק מאלן, מבצע "שחר האודיסאה" מתנהל היטב, והצליח לבלום את התקדמות כוחותיו של קדאפי לעבר בנגזי. עשרות נהרגו בהפגזת בנגזי, טנקים של קדאפי במרכז מיסרתה

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

אכיפתו של אזור אסור לטיסה בשמי לוב הושלמה בהצלחה - כך הודיע היום (ראשון) רמטכ"ל צבא ארצות הברית, אדמירל מייק מאלן, פחות מיממה לאחר תחילתו של מבצע "שחר האודיסאה" של הקואליציה הבינלאומית במדינה השסועה. לדברי מאלן, שקיים סבב ראיונות ברשתות הטלוויזיה האמריקאיות, מאז תחילת המבצע אין סימן לאף כלי טיס של חיל האוויר הלובי בשמי המדינה.

שיירה של נאמני קדאפי הופצצה על ידי הקואליציה במזרח לוב, סבדרך לעיר בנגזי, כוחות המורדים הגיעו למקום לבחון את הנזק, 20 במרץ 2011. רויטרס
טנק של נאמני קדאפי סופג פגיעה ישירה בהפצצה במזרח לוב/רויטרס

"המבצע אתמול התנהל בצורה משביעת רצון", אמר מאלן, אך הדגיש מנגד כי "יש עוד הרבה מה לעשות". לדבריו, המבצע עצר את התקדמות כוחותיו של שליט המדינה, מועמר קדאפי, לעבר העיר בנגזי במזרח המדינה, שבה יושבת מפקדת המורדים נגדו. יש לציין לפי העדויות המגיעות מהאזור, שיירה של כוחותיו של קדאפי אכן הושמדה הלילה בדרכה לעיר.

למרות הסיוע הבינלאומי, בנגזי, לפי הדיווחים מהשטח, ממשיכה להיות נתונה תחת מתקפה עזה מצד נאמני קדאפי. לפי דיווח סוכנות הידיעות הצרפתית, כתוצאה מהפגזותיהם נהרגו בעיר כבר לפחות 94 בני אדם. "אתמול היו כ-50 גופות של לוחמים ואזרחים, והיום הוצאנו עוד 35 תעודות מוות", מסר ד"ר חאלד מוגרבי, פתולוג בבית החולים "ג'אלה" בעיר. כתב הסוכנות זיהה בחדר המתים בבית החולים עוד תשע גופות נוספות, המעלות את מניין ההרוגים הכולל ל-94 לפחות. לדברי ד"ר מוגרבי, הרוגים נוספים צפויים עדיין להגיע לבית החולים.

טיל טומהוק. AP
טיל "טומהוק" משוגר ממשחתת אמריקאית לעבר לוב/AP

במקביל, נכנסו היום טנקים של הכוחות הנאמנים לקדאפי למרכז העיר מיסרתה, המעוז האחרון של המורדים במערב המדינה, שהיה נתון בשבוע האחרון להתקפה מצד נאמני השלטון. תושבים בעיר דיווח לרויטרס כי חילופי האש בין כוחותיו של קדאפי למורדים נמשכים, וכי נאמני השלטון גם חוסמים את הנמל בעיר ומונעים הגעת סירות עם סיוע. דובר של המורדים הוסיף כי "יש כל כך הרבה נפגעים שאי אפשר לספור אותם". תושבים בעיר הוסיפו כי צלפים של נאמני קדאפי הוצבו בשלושה בניינים ברחוב המרכזי בעיר. "הם נראים מוכנים לפתוח באש על כל מה שזז", אמר אחד התושבים. "אף אחד לא מעז לחצות את הרחוב".

תומכי קדאפי מפגינים ברחובות טריפולי בעקבות ההתקפות של כוחות הקואליציה הבינלאומית, מרץ 2011. רויטרס
תושבי טריפולי מפגינים לאות תמיכה בקדאפי/רויטרס

בינתיים, החלה ממשלת לוב לחלק נשק ליותר ממיליון מאזרחי המדינה - כך דיווחה היום בצהריים סוכנות הידיעות הרשמית של המדינה, JANA. לפי דיווח, המצטט מקורות במשרד ההגנה הלובי, "המבצע צפוי להסתיים בתוך השעות הקרובות, ובסיומו יהיו יותר ממיליון גברים ונשים חמושים".

מאלן: "לא ידוע על אזרחים שנפגעו בתקיפה"

בראיון לתוכנית "פגוש את העיתונות" ברשת NBC, הדגיש מאלן כי המבצע בלוב הוא ממוקד במטרתו, ונועד אך ורק לאכוף את החלטת מועצת הביטחון של האו"ם, ולא להדיח את מועמר קדאפי מהשלטון במדינה. עם זאת, ציין כי בעקבות המבצע, קדאפי יצטרך "לקבל החלטות לגבי עתידו".

מאלן חזר על הקביעה שהושמעה כבר, כי התקיפות "הוציאו מכלל שימוש" לחלוטין את מערכות ההגנה האווירית של צבא לוב. בעניין הודעת לוב כי בתקיפות נהרגו 64 בני אדם ונפצעו 150, אמר מאלן כי "לא ידוע לו" על אזרחים שנפגעו כתוצאה מהתקיפות. לגבי הדיווחים שנפוצו בימים האחרונים בדבר שימוש אפשרי של קדאפי בנשק כימי, אמר מאלן כי "אין כל אינדיקציה" לכך.

מבצע "שחר האודיסאה" החל אמש בסדרת תקיפות של כוחות הקואליציה הבינלאומית המובלת על ידי ארה"ב, בין היתר באמצעות טילי שיוט מסוג "טומהוק" וגיחות של מפציץ "חמקן". המבצע זוכה לתמיכה בינלאומית נרחבת, והבוקר אף נמסר כי גם טורקיה מעורבת בו. מנגד, רוסיה וסין, שנמנעו בהצבעה על המבצע במועצת הביטחון של האו"ם, הביעו הלילה "צער" על ההתקפה. "אנחנו קוראים לכל המדינות המעורבות להפסיק את השימוש הלא סלקטיבי בכוח", הוסיף דובר משרד החוץ במוסקבה, אלכסנדר לוקשביץ'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully