וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקואליציה השמידה שיירה של קדאפי בדרך לבנגזי

לפחות 14 נהרגו בתקיפה. גם טורקיה תשתתף במבצע, "כל עוד יגן על העם הלובי". שליח של קדאפי נמצא בטוניס, באותו מלון אליו יגיע מזכ"ל האו"ם. רוסיה וסין הביעו "צער" על המבצע

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

כוחות הקואליציה הבינלאומית ממשיכים הבוקר (ראשון) בהתקפות על כוחותיו של שליט לוב מועמר קדאפי, ובין היתר השמידו שיירה שהייתה ככל הנראה בדרכה לעיר בנגזי במזרח המדינה, המשמשת כמפקדת המורדים ונתונה בימים האחרונים תחת מתקפה מצד כוחותיו של הרודן. לא ידוע על מספר הנפגעים בתקיפה, אך עדי ראייה סיפרו כי עשרות כלי רכב שרופים מוטלים על הכביש בין בנגזי לעיר אג'דבייה, ולצדם לפחות 14 גופות.

"אחד הטנקים הופצץ כך שהצריח שלו ניתק", סיפר לרויטרס עד ראייה. "טנק, מוביל טנקים וכלי רכב משוריינים שנועדו להוביל חיילים עדיין מעלים עשן". תחיר סאסי, אחד המורדים, הוסיף: "זו הפצצה של צרפת, היום הגענו לכאן וראינו שהדרך פתוחה".

טיל טומוהוק נורה לכיוון לוב, מרץ 2011. GettyImages
שיגור "טומהוק" לעבר לוב, הלילה/GettyImages

בתוך כך, נמסר הבוקר כי החברה המוסלמית היחידה בנאט"ו היא שותפה פעילה במבצע הבינלאומי: בהודעה שפרסם הלילה משרד החוץ באנקרה, שעות לאחר תחילתו של מבצע "שחר האודיסאה", הובהר כי "טורקיה תתרום את חלקה ההכרחי והראוי למבצע, כל עוד הוא יגן על האינטרסים של בני העם הלובי, האחים הנצחיים של טורקיה".

לא נמסר במה בדיוק תתבטא התרומה הטורקית למבצע. לפי דיווח רשת הטלוויזיה הטורקית TRT, ההשתתפות הטורקית סוכמה בשיחה שקיים שר החוץ אחמט דאווט-אולו עם מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון ושר ההגנה הבריטי וויליאם הייג. בשיחה הדגיש השר הטורקי כי על המבצע להיות מבוסס על השתתפות בינלאומית ואזורית נרחבת, וכי עליו להתמקד במניעת פגיעה באזרחים. טורקיה עדיין דבקה בקריאתה להפסקת אש מיידית בלוב, אך ראש הממשלה, רג'פ טייפ ארדואן, הבהיר כי היא מחויבת להחלטת מועצת הביטחון שאישרה לפני יומיים את הפעולה.

מפציץ חמקן. GettyImages
הטיל 40 פצצות על בסיס לובי. ה"חמקן"/GettyImages

יש לציין כי העולם אינו מציג חזית אחידה לגמרי סביב המבצע. רוסיה וסין, שנמנעו בהצבעה על המבצע הצבאי במועצת הביטחון, פרסמו הלילה הודעות המביעות "צער" על התקיפות. מדינות דרום אמריקה, בהובלת נשיא ונצואלה הוגו צ'אווס, מובילות קו תקיף יותר המגנה לחלוטין את המבצע. גם הליגה הערבית, שתמכה באכיפת סגר אווירי על לוב, קראה ל"הפסקת אש מיידית".

"אנשי קדאפי מזיזים גופות כדי שיחשבו שנפגעו בתקיפות"

במסגרת המבצע שיצא אתמול לדרך, שיגרה כבר הקואליציה הבינלאומית בראשות ארה"ב 110 טילי שיוט מסוג "טומהוק" ללוב, והלילה מסר גורם בכיר במועצה לביטחון לאומי בוושינגטון כי מערכות ההגנה האווירית של לוב "נפגעו קשות". עוד נמסר כי מפציץ "חמקן" הטיל 40 פצצות על בסיס מרכזי של חיל האוויר הלובי.

מסיבת עיתונאים, והסבר תוכנית תקיפה, מרץ 2011. Department of Defense, Cherie Cullen, AP
תדרוך בפנטגון על התקיפות הראשונות/AP, Department of Defense, Cherie Cullen

הטלוויזיה הממלכתית של לוב דיווחה הלילה, כי בתקיפה נהרגו 48 בני אדם ו-150 נפצעו. בדיווח נאמר, כי טריפולי נפגעה מתקיפות אוויריות וממטח של טילים. לפי דיווחים שעלו מלוב במהלך סוף השבוע, בין היתר ב-BBC וברשת "אל חורה", בכמה מוקדים של קרבות בין קדאפי למורדים, הזיזו אנשיו של קדאפי את גופות ההרוגים כך שייראה כאילו נפגעו בהפצצות הכוחות הבינלאומיים.

רשת "אל ג'זירה" דיווחה הלילה כי עלי טרקי, דיפלומט לובי בכיר ומהאישים המקורבים לקדאפי, הגיע בסוף השבוע לשליחות סודית לטוניסיה. לפי דיווח הרשת, טרקי, שר החוץ הלובי לשעבר שכיהן עד ספטמבר האחרון כנשיא העצרת הכללית של האו"ם, מתאכסן באותו מלון בטוניס שבו צפוי לשהות גם מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, שצפוי להגיע לעיר מחרתיים. לפי הדיווח, אנשי הביטחון של טרקי ניסו למנוע מצוות התחנה לצלם אותו, והוא עצמו צעק על צלם הרשת: "הפסק לצלם, חיה שכמותך".

מפת לוב, תחילת התקיפה. מרץ 2011. עיצוב: דור, Google Earth
מפת לוב, תחילת התקיפה. מרץ 2011/Google Earth, עיצוב: דור

מוקדם יותר איים קדאפי, שלפי הדיווחים נמצא במתחם המבוצר "עזיזייה" בבירת לוב, לפגוע במטרות אזרחיות וצבאיות בים התיכון. "כעת כל המזרח התיכון ומזרח אפריקה הן שדה קרב", אמר. "האינטרסים של מדינות באזור יהיו בסכנה מעתה". עוד הוסיף כי "כל ההמונים יתחמשו בנשק על מנת להגן על כבודה ועצמאותה של לוב. אני קורא לכל עמי האיסלם לעמוד לצד העם הלובי, ולהתעמת יחד איתנו עם התוקפנות הזו".

עדכון ראשון: 9:32

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully