וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמרו מוסא מבקר את תקיפת לוב: "חרגה מהמטרה"

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

20.3.2011 / 15:22

הליגה הערבית אמנם תמכה באכיפת סגר אווירי, אך כעת אומר המזכ"ל: "המטרה הייתה להגן על האזרחים, לא להתקיף אותם". בעולם הערבי מבולבלים: מתנגדים לקדאפי, אך מתקשים לתמוך בקואליציה

רויטרס

(צילום: רויטרס. קריינות: אביב אברמוביץ'. עריכה: טל רזניק)

מתקפת כוחות הקואליציה הבינלאומית בלוב חרגה מגבולות המנדט שהעניקה להם החלטת מועצת הביטחון של האו"ם, לאכוף אזור אסור לטיסה בשמי המדינה. כך טען אחר הצהריים (ראשון) מזכ"ל הליגה הערבית, עמרו מוסא, בהבעת ביקורת גלויה על המתקפה. "המטרה הייתה להגן על האזרחים, לא להתקיף אותם", צוטט מוסא בסוכנות הידיעות המצרית הרשמית, והוסיף כי הוא קורא לקיים כינוס חירום של הליגה הערבית. יש לציין כי הליגה הערבית הייתה עד כה בין הקוראים לאכיפת הסגר האווירי על לוב, ותמכה בפעולה הצבאית.

גורם בכיר בממשל האמריקאי התייחס לביקורת שמתח מוסא על מבצע "שחר האודיסאה" בלוב, ואמר כי הפעולה הצבאית במדינה נערכת בהתאם להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם. "ההחלטה שאומצה גם על ידי הערבים, כללה 'שימוש בכל האמצעים הנחוצים' כדי להגן על האזרחים. הבהרנו שזה כולל סגר אווירי, אך גם פעולות נוספות", אמר הבכיר.

שיירה של נאמני קדאפי הופצצה על ידי הקואליציה במזרח לוב, בדרך לעיר בנגזי, כוחות המורדים הגיעו למקום לבחון את הנזק, 20 במרץ 2011. רויטרס
שיירה של צבא לוב מופגזת בדרכה לבנגזי, הבוקר/רויטרס

ככלל, בעולם הערבי והמוסלמי חלוקים בשאלה האם לתמוך במתקפה הבינלאומית על משטרו של מועמר קדאפי. בעוד שקטאר וטורקיה הודיעו כי יצטרפו לפעולה הצבאית בלוב אותה מובילות ארה"ב ומספר מדינות אירופה, הזהירו כצפוי אירן וחיזבאללה מפני השלכותיה של מתקפה זו. למרות זאת, הן אירן והן חיזבאללה לא הביעו תמיכה בקדאפי, אלא התייחסו לחשש מפני השתלטות מערבית על לוב ועל מדינות ערביות נוספות.

מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, עקץ אתמול את קדאפי, כשאמר שמדינות המערב מרשות לעצמן להתערב בלוב רק בעקבות העובדה שמנהיגים ערבים רבים נטשו את מחויבותיהם כלפי האיסלם. הוא הזהיר עוד כי התערבות זו פותחת פתח להתערבות במדינות ערביות נוספות. גם אירן נמנעה מלהביע תמיכה בקדאפי, והעדיפה להתייחס למבצע הבינלאומי: "האינטרסים של בהמדינות האלה הם להשתלט על המדינה ולבסס את השליטה שלהם בה", אמר דובר משרד החוץ האירני, "ההיסטוריה והפעולות של המדינות בכיבוש ודיכוי מדינות מצביעה על כך שיש להטיל ספק בכוונותיהן. הן בדרך כלל נכנסות למדינה עם סיסמאות מפתות של תמיכה בעם, אך הן משרתות רק את האינטרסים שלהן וממשיכות את הקולוניאליזם בדרך חדשה".

מנגד, קטאר הייתה למדינה הערבית הראשונה שמודיעה בגלוי על הצטרפותה למתקפה על קדאפי. ראש הממשלה, חמד בן ג'אסם אל ת'אני, הודיע ברשת אל-ג'זירה כי "קטאר תשתתף בפעולה הצבאית משום שיש צורך שמדינות ערביות יעשו זאת על מנת להפסיק את שפיכות הדמים". אל ת'אני הוסיף כי "לא נסב נזקים לעם הלובי ואיננו מתכוונים לפגוע בו. איננו מתכוונים אפילו לפגוע בקולונל מועמר קדאפי או בבניו. כוונתנו היא אך ורק להפסיק את שפיכות הדמים. אם למישהו יש פתרון אחר או דעה אחרת (כיצד יש לפתור את המשבר בלוב – נ.י), שיציג לנו אותם. מעשי הטבח הללו מתרחשים מזה שבועות".

ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, נקט היום בלשון תקיפה יותר נגד משטרו של קדאפי. במהלך ביקור בערב הסעודית קרא ארדואן לקדאפי לפרוש מתפקידו: "אם לקדאפי אין שום תפקיד רשמי, עליו להתפטר ולהעביר את השלטון למי שיש לו תפקיד רשמי".

בנוסף לקטאר ולטורקיה, מצפות בעלות הברית המנהלות את המתקפה בלוב כי ירדן, איחוד האמירויות וערב הסעודית יודיעו אף הן על הצטרפותן למבצע הצבאי. יתר המדינות הערביות צפויות "לשבת על הגדר" ולא להביע עמדה ברורה בשאלת המבצע הצבאי הבינלאומי בלוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully