וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלייה חדה בקרינה: עובדי הכורים בפוקושימה פונו

50 העובדים שעמלו על ייצוב הכורים פונו בעקבות עלייה חדה בקרינה, ואחרי שעה שבו לעבודה. תושבים ברדיוס 30 ק"מ התבקשו להישאר בבית. הרשויות שבו והרגיעו: הקרינה עדיין לא מסוכנת

רויטרס

(צילום: רויטרס, בועז ווליניץ; עריכה: אמיר קוטיגרו; קריינות: רועי כ"ץ)

בעקבות עלייה חדה ופתאומית ברמת הקרינה בתחנת הכוח הגרעינית "פוקושימה דיאיצ'י" ביפן, פונו כלל עובדי המתחם מהמקום – כך אמר הבוקר (רביעי) מזכיר הממשלה היפני, יוקיו אדאנו. מהתחנה פונו 50 העובדים שנותרו בה (מתוך כ-350), העוסקים בניסיון לייצב את הכורים הגרעיניים לאחר רעש האדמה האדיר שפקד את המדינה בשבוע שעבר. כעבור כשעה הוחזרו העובדים למקום, ושבו לעסוק במאמצים לצנן את ליבותיחהם של ארבעה מתוך ששת הכורים בתחנה, באמצעות מי ים.

מוקדם יותר הזהירו הרשויות את כל התושבים הגרים ברדיוס עד 30 קילומטרים מתחנת הכוח שלא לצאת מבתיהם, בשל החשש מהקרינה. מסיבה זו גם הוטל סגר אווירי על אזור תחנת הכוח, שהקשה על מאמצי כיבוי דליקה נוספת שפרצה בה הלילה, בכור מספר 4 (השריפה השנייה בכור זה בתוך יומיים). לדברי הרשויות, הדליקה כובתה לאחר חצי שעה מפריצתה, אולם רשתות הטלוויזיה המקומיות הציגו גם שעות לאחר מכן תמונות של עשן לבן המיתמר מעל אזור הכור. בד בבד דיווחה סוכנות הידיעות קיודו, כי לדברי שר ההגנה, מסוק שהיה אמור לפזר מי קירור על הכורים לא הצליח במשימתו, ככל הנראה משום שרמות הקרינה לא איפשרו לו להישאר מעל התחנה.

למרות כל אלה, שב הבוקר והדגיש מזכיר הממשלה, יוקיו אדאנו, כי רמות הקרינה הנפלטות מהכורים הפגומים עדיין אינן מסוכנות, גם לתושבים הנמצאים בסמוך.

כור מספר 4 בתחנת הכוח הגרעינית פוקושימה דיאיצ'י, ארכיון. רויטרס
הקרינה בו יצאה מכלל שליטה? כור מספר 4, שבמעטפת שלו נפערו שני חורים/רויטרס

חברת החשמל המפעילה את תחנת הכוח הודיעה היום כי העדיפות הגבוהה ביותר ניתנת כעת למאמצים לצנן את כור מספר 3 בתחנה, משם נפלטות כמויות הקרינה הגבוהות ביותר. גם בכור מספר 4, נמסר, המצב עדיין בעייתי, משום שהפיצוץ שאירע בו אתמול פער שני חורים במעטפת שלו וחשף את הדלק הגרעיני לאוויר. עוד נמסר, כי רמת הלחץ בכור מספר 2 ירדה, אך עדיין לא ברור אם הדבר נובע מהתקררות, או מכך שגם בו נפער חור.

אמש עדכנה סוכנות הגרעין הצרפתית, המנהלת רישום של תאונות גרעיניות בעולם, את הערכתה ודירגה את המשבר הגרעיני ביפן בדרגת חומרה 6 מתוך 7, על פי סולם INES לתאונות גרעיניות (אתמול מיקמה אותו בין 5 ל-6). לשם השוואה, האסון בכור הגרעיני בצ'רנוביל ב-1986 היה האירוע היחידי ש"זכה" לדירוג 7, ואילו התאונה ב-1979 ב"אי שלושת המייל" בארצות הברית דורגה ברמה 4.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ביום השישי אחרי האסון, ממשיכה היום יפן במבצע החילוץ וההצלה, ומדי פעם עדיין מתגלה ניצול חי בין ההריסות. אתמול דווח על שניים כאלו - גבר ואשה קשישים. ההערכה הרשמית לגבי מניין ההרוגים הסופי עדיין עומדת על "לפחות 10,000", אולם לפי כל האומדנים המקומיים של כמויות הנעדרים, הוא צפוי להיות בסופו של דבר גבוה משמעותית. כך למשל, בעיר סנדאי לבדה, העריכו הרשויות כי 20,000 בני אדם עדיין נעדרים.

עוד נתונים עדכניים שפורסמו אתמול ביפן: בסך הכל פונו עד כה מבתיהם כ-500,000 בני אדם, בעשרה מבין 47 המחוזות של יפן. בין המפונים - 140,000 שפונו מחשש לקרינה באזור פוקושימה; כ-76,000 מבנים ניזוקו, בהם 6,300 שנהרסו כליל; 102 מדינות ועוד 14 ארגונים בינלאומיים עוסקים באופן פעיל בהושטת סיוע ליפן.

יפן מנסה להתאושש מרעית האדמה והצונאמי, מרץ 2011. AP
בין ההריסות/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully