וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף עידן נסראללה: כך חוסל מזכ"ל חיזבאללה | שלב אחר שלב

28.9.2024 / 12:16

במבצע חשאי ומתוחכם, צה"ל ואמ"ן הצליחו לחסל את מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, בלב רובע הדאח'ייה בביירות. תוך שימוש במודיעין מתקדם ותרגיל הונאה מבריק שכלל את טיסת ראש הממשלה לארה"ב, פגעו כוחות הביטחון בצמרת הארגון, במה שמוגדר כאחת הפעולות הצבאיות המשמעותיות

המבצע לחיסול נסראללה: מבצע ״סדר חדש״/דובר צה"ל

כבר ב-11 באוקטובר, הניח ראש אגף המודיעין לשעבר, אהרון חליוה, את האופציה לסיכול ממוקד של מזכ"ל ארגון חיזבאללה, חסן נסראללה, על בסיס יכולות מתקדמות של הארגון המודיעיני. כאמור, מדובר ביכולת מודיעינית שנבנתה באמ"ן במשך שנים רבות, כשבמלחמת לבנון השנייה לא היה מושג היכן הוא מסתתר, והתיק עליו היה דק מאוד, שלא לומר לא מועיל מבצעית.

לפי גורמים במערכת הביטחון, התנאים המדיניים, המודיעיניים והמבצעיים לסיכולו של נסראללה הבשילו כבר ביום רביעי. אמ"ן שוב המליץ, והדרג המדיני אישר לאחר שנחשף למודיעין האינטימי והרגיש שנאסף כדי לסגור את המעגל.

ההתארגנות וההחלטה על הסיכול הממוקד החלה ביום רביעי. ההמתנה מורטת העצבים הייתה עד להגעת מודיעין מדויק ואיכותי כדי לדייק עוד יותר את רגע המפגש הצמרתי של חיזבאללה, שהביא לידי ביטוי זחיחות וניתוק מיכולות המודיעין והאש של צה"ל.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שידר עסקים כרגיל, נתן אור ירוק לכאורה להתקדמות בנושא תהליך הפסקת אש, ובנוסף החליט לטוס לארה"ב במטוס "כנף ציון", במסגרת מה שמצטייר כתרגיל הונאה כדי "להרדים" את צמרת חיזבאללה, שבלע את הפיתיון. אחרת, לא היה מתקיים מפגש צמרת במערך תת-קרקעי המהווה מפקדה עבור הארגון השיעי בלב רובע הדאח'ייה בביירות.

עשן מיתמר מעל הדאחייה לאחר המתקפה על הבונקר של נסראללה, 27 בספטמבר 2024. Emilie Madi, רויטרס
עשן מיתמר מעל הדאחייה לאחר המתקפה על הבונקר של נסראללה, 27 בספטמבר 2024/רויטרס, Emilie Madi

לאורך כל הטיסה לארה"ב התקיימו במטוס "כנף ציון" התייעצויות ביטחוניות, והתקבלו עדכונים מודיעיניים על ההתפתחויות בלבנון והתקדמות במוכנות של המודיעין וחיל האוויר לבצע תקיפה שממנה אף אחד לא יכול לחמוק, גם אם מדובר במערך תת-קרקעי.

שלשום (חמישי) בלילה התכנס הקבינט לדיון טלפוני שהסתיים בארבע לפנות בוקר, שעון ישראל, בתשע שעון ניו יורק. ראש הממשלה ניהל את ההכנות מחדרו במלון בארה"ב, לאחר התייעצויות עם שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי, וראש המוסד דדי ברנע. בסוף הדיון המקצועי הוסמכו נתניהו וגלנט לאשר את הסיכול הממוקד בהמשך, בהתאם למודיעין שיגיע.

בשעה עשר בבוקר בערך, יום שישי, שעון ישראל, קיים נתניהו התייעצות ביטחונית נוספת עם שר הביטחון והרמטכ"ל על בסיס המודיעין שהגיע. לפי מקורות בישראל, לפני הנאום באו"ם הגיע מידע מודיעיני. צה"ל השלים באותן דקות היערכות והגברת כוננות ודריכות במערכי הבקרה וההגנה האווירית.

sheen-shitof

עוד בוואלה

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
חסן נסראללה, מזכ"ל חיזבאללה. צילום: Shutterstock, עיבוד תמונה
התנאים המדיניים, המודיעיניים והמבצעיים לסיכולו של נסראללה הבשילו כבר ביום רביעי/עיבוד תמונה, צילום: Shutterstock

התקיימה התייעצות נוספת, ואז נתניהו נתן אישור לבצע את הסיכול הממוקד שירעיד את המזרח התיכון והעולם הערבי. המטה של חיל האוויר נתן אור ירוק לחימוש המטוסים בפצצות חודרות בונקרים. הרמטכ"ל ושר הביטחון ירדו אל "הבור" כשהם מלווים בראש אמ"ן, האלוף שלומי בינדר, מפקד חיל האוויר, האלוף תומר בר, וראש אמ"ץ, האלוף עודד בסיוק. מספר גדול של מטוסי קרב המריאו, וברגע שניתן האות, בזה אחר זה החלו להטיל עשרות פצצות ודיווחו ברשת הקשר "אלפא" בזה אחר זה. פטריות העשן נראו למרחקים.

כלי טיס לא מאוישים העבירו את התמונות אל "הבור" של חיל האוויר כשבניינים קרסו בלב רובע הדאח'ייה. בשונה מהסיכול הקודם של עלי כרכי, שלא צלח בגלל היקף קטן של חימושים, הפעם ההיקף היה קטלני. נסראללה ומפקד החזית הדרומית בחיזבאללה, עלי כראכי, נהרגו במקום עם בכירים נוספים. השאר היסטוריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully