וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לכלא ולא לצבא": עשרות חרדים מפגינים מול תל השומר במחאה על גיוס בני הישיבות

עודכן לאחרונה: 5.8.2024 / 10:35

בצה"ל מעריכים כי כשליש מהחרדים להם נשלחו צווי גיוס יתייצבו היום בפועל להליך צו ראשון. גם קליטתם של מאות חרדים אלו, תהווה מבחן משמעותי לצבא. כבר בשעות הבוקר המוקדמות, עשרות חרדים הגיעו ללשכה ומחו - "לכלא ולא לצבא" | שידור ישיר

"לכלא ולא לצבא": עשרות חרדים מפגינים מול תל השומר במחאה על גיוס בני הישיבות/ניב אהרונסון

צה"ל נערך לקליטתם של מאות חרדים אשר זומנו להתייצב היום (שני) ומחר בבסיס תל השומר, לצורך הליכי הצו הראשון לקראת גיוס.

חרדים מפגינים בתל השומר לאחר שהיו אמורים להתגייס לצבא 5 באוגוסט 2024. אורי סלע
הפגנות חרדים קיצוניים מול תל השומר/אורי סלע

המשטרה נערכה להפגנה של חרדים קיצונים והציבה גדרות באזור הבסיס. עם פתיחת לשכת הגיוס, עשרות מוחים הגיעו והחלו לקרוא "לכלא ולא לצבא". מאוחר יותר יצטרפו אליהם חברי הפלג הירושלמי הקיצוני שקראו "לצאת בהמון לעבר לשכת הגיוס" במטרה "לעצור את רכבות השמד" בפשקוויל שהפיצו, וארגנו הסעות למקום ממוקדים מרכזיים.

העיתונאית מרב סבר שהגיעה לסקר את ההפגנה ספגה קריאות 'שיקסע' וזריקת בקבוקי מים מצד המפגינים במקום. בתיעוד מההפגנה, נראה פרש משטרתי בועט בפניו של מפגין שהתיישב בדרכו. המפגינים עושים ניסיונות חוזרים ונשנים לפרוץ את המחסום המשטרתי, שלושה מפגינים נעצרו. חרדים נוספים מגיעים למוקד ההפגנה בהסעות מירושלים, בני ברק ומוקדים נוספים וצפויים להצטרף למפגינים בהמשך, כך על פי מפגינים במקום.

עוד בוואלה

הצטרפו לוואלה fiber ושדרגו את חווית הגלישה והטלוויזיה בזול!

לכתבה המלאה
עימותים במהלך הפגנה נגד קליטת מתגייסים חרדים, בקו"ם תל השומר, 5 באוגוסט 2024. ניב אהרונסון
עקב ההפגנה, חסימות רבות בסביבת לשכת הגיוס. הפגנות חרדים קיצוניים מול תל השומר/ניב אהרונסון

"אני רוצה לשרת את המדינה. יכולתי ברגע להוציא פטור. אבל צריך גם וגם, גם לתת את השירות שלנו למדינה, גם ללמוד. האנשים שמפגינים כאן הם לא מייצגים את הציבור החרדי. הכרתי אנשים כאלה, חייתי איתם, הם קיצוניים. לא הייתה לי התלבטות", סיפר לוואלה תושב רחובות חרדי שהגיע להתגייס

חרדי תושב רחובות שהגיע להתגייס, בקו"ם תל השומר, 5 באוגוסט 2024. ניב אהרונסון
"צריך גם וגם - לתת את השירות למדינה וגם ללמוד". חרדי שהגיע להתגייס/ניב אהרונסון

בהפגנה פוזרו עלונים של ארגון שנושא את השם 'אחים אנחנו', שמציע תמיכה משפטית חברתית ורוחנית לבחורים שקיבלו צו מהצבא. "הצבא עובד עליך בעיניים, הם מנסים לצוד אותך!", נכתב בעלון.ביד אחת שולחים לך צווי גיוס ומעצר וביד השנייה משפילים אותך ומייאשים אותך כדי לשכנע אותך להתגייס, ולאבד סופית את זהותך ואת עתידך כיהודי נאמן".

"היהדות החרדית כולך עומדת מאחוריך! מוכנה להילחם בשבילך ולהעניק לך סיוע כדי להיחלץ ממבקשי רעתך", נכתב.

מסמך שמחולק לחרדים שאמורים להתגגייס במהלך הפגנה נגד קליטת מתגייסים חרדים, בקו"ם תל השומר, 5 באוגוסט 2024. אורי סלע
מסמך שמחולק לחרדים שאמורים להתגגייס במהלך הפגנה נגד קליטת מתגייסים חרדים, בקו"ם תל השומר, 5 באוגוסט 2024/אורי סלע

עקב הפגנות החרדים הקיצונים, שעוד צפויות להתרחב, במשטרה עדכנו על כמה חסימות בסביבת לשכת הגיוס: בקריית אונו, רחוב יעקב דורי חסום מרחוב שלמה המלך עד רחוב לוי אשכול, לא תתאפשר כניסה לרחוב יעקב דורי דרך רחוב נחל שניר או דרך רחוב נחל גמלא. כמו כן, נחסמה הפנייה מרחוב בן גוריון לרחוב יעקב דורי. קיים צפי לעומסי תנועה בכביש 461 בצומת "בית בפארק" ועד צומת מסובים בשני הכיוונים.

במשטרה המליצו לציבור להשתמש בדרכים חלופיות ולהתעדכן בהנחיות בכל עת.

עימותים במהלך הפגנה נגד קליטת מתגייסים חרדים, בקו"ם תל השומר, 5 באוגוסט 2024. ניב אהרונסון
לראשונה מאז פסיקת בג"ץ ופקיעת התור, צה"ל עומד במבחן משמעותי. הפגנות חרדים קיצוניים מול תל השומר/ניב אהרונסון

"יש לטפל במפירי הסדר החרדים הקיצוניים בלשכת הגיוס בכל החומרה", כתב שר החינוך יואב קיש. "אסור לתת לקיצוניים, משני הצדדים, להשתלט על הצלחת גיוס חרדים לצה"ל. זו משימה שאנחנו כעם מחויבים לעמוד בה".

יו"ר הדמוקרטים וסגן הרמטכ"ל לשעבר, אלוף במיל' יאיר גולן התייחס לעימותים בין המפגינים למשטרה ומסר: "גם הבוקר, יש רק מקום אחד בו מתקיימת סרבנות ממסדית מסוכנת, פריווילגיית, עבריינית וחסרת מודעות עצמית - ממשלת נתניהו".

במטה המאבק 'חופשי בארצנו' הוסיפו: "ההפגנות האלימות והניסיונות לשבש את תהליך הגיוס - פגיעה חמורה בשלטון החוק ובעקרון השוויון. תפקידה של המשטרה הוא לפעול בנחישות נגד המפגינים האלימים ולאפשר לצה"ל לגייס את אלפי החרדים כפי שמחייבת פסיקת בג"ץ. אסור לאפשר למיעוט קיצוני לכפות את רצונו על הרוב ולפגוע בערכי היסוד של מדינת ישראל. השירות בצה"ל הוא זכות וחובה של כולנו ועל כל חלקי החברה, חרדים כחילונים, לשאת בנטל ביטחונה של המדינה".

חרדים מפגינים בתל השומר לאחר שהיו אמורים להתגייס לצבא 5 באוגוסט 2024. אורי סלע
הפגנות חרדים קיצוניים מול תל השומר/אורי סלע

במקביל להפגנת החרדים הקיצונים, מתקיימת הפגנת שמאל ללווי שלושה צעירים שמסרבים גיוס מטעמי מצפון. בין סרבני השמאל נמצא איתמר גרינברג, חרדי לשעבר שטען: "לא הבאנו ביטחון עם 300 אלף חיילים אז לא נביא אותו עם 366 אלף".

סרבן נוסף, אורין מילר סיפר לוואלה כי, "בתקופה הזאת חשוב ועוצמתי יותר מבדרך כלל לסרב. המלחמה הנוכחית לא אירוע נקודתי אלא שלב קיצוני בתהליך של עשורים, של מעגל הדמים. הטבח ב-7 והמלחמה שאחריו הם נקודת קיצון. בתחלת המלחמה עוד היה אפשר להגיד שצריך להתגייס בכל זאת כדי להגן, אבל נוכח המציאות בעזה אי אפשר להגיד שהמלחמה היא מהלך הגנתי".

איתמר גרינברג ,סרבן גיוס.5 באוגוסט 2024. אורי סלע
איתמר גרינברג ,סרבן גיוס/אורי סלע

החרדים המיועדים להתגייס היום הינם כ-900 חרדים הרשומים בביטוח לאומי כמי שמקבלים תלושי שכר ואינם עומדים בתנאי חוק הפטור. ההערכות הן כי רק שליש מהמועמדים יתגייסו בפועל, ומדובר במבחן משמעותי לצבא, לראשונה מאז פסיקת בג"ץ ופקיעת חוק הפטור מגיוס.

עימותים במהלך הפגנה נגד קליטת מתגייסים חרדים, בקו"ם תל השומר, 5 באוגוסט 2024. ניב אהרונסון
הפגנות חרדים קיצוניים מול תל השומר/ניב אהרונסון

הפלגים הקיצונים במגזר החרדי, העדה החרדית והפלג הירושלמי, פרסמו אתמול קריאה לצאת להפגין מול לשכת הגיוס. בפשקווילים שהופצו בריכוזים החרדים נכתב: "מאז קום המדינה לא הייתה כשואה הנוראה הזאת על צעירי היהדות החרדית בארץ הקודש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully