וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש אמ"ן לשעבר עמוס ידלין: "האיראנים יקחו את הזמן בתכנון התגובה"

עודכן לאחרונה: 1.8.2024 / 8:44

על רקע הכוננות לתגובה איראנית, אלוף במיל' ידלין מעריך כי המשטר האיראני לא יגיב מיד אלא ישקיע בהכנת הנקמה: "הם צריכים להחליט מה לשגר וכמה, ואם יפעלו לבד או בתיאום עם חיזבאללה". בראיון ל-103FM אמר כי "חמאס מוכה קשות, נכון לעצור את המלחמה ולהחזיר את החטופים"

בנמימין נתניהו נואם לאחר החיסולים/לעמ

ראש אמ"ן לשעבר, האלוף במיל' עמוס ידלין, התייחס הבוקר (חמישי) לחשש לצד המוכנות הישראלית לתקיפה מצד איראן לאחר חיסול הבכירים. "האיראנים ייקחו רגע את הזמן. הם צריכים לאשר את מה שדיווח עליו 'הניו יורק טיימס', אני לא בטוח שזה עוד קרה, והם צריכים אחרי זה להכין את מוד הפעולה", אמר בריאיון ל-103FM. "כמה טילי שיוט ומל"טים הם רוצים לשגר, האם הם יעשו את זה לבד או בתיאום עם הפרוקסי הראשי שלהם חיזבאללה ולאילו מטרות בישראל - צבאיות, אזרחיות".

בהינתן מצב של ליל כטבמ"ים נוסף השיב "אם הם עלו את המדרגה של 13 באפריל, אני לא חושב שהם ירדו ממנה, הם חצו איזשהו מחסום פסיכולוגי של ירי ישיר לישראל. בעבר הם לא רצו להסתבך, הם עשו את זה או דרך הפרוקסי שלהם או דרך פעילות חשאית מארגנטינה ועד אירופה".

"לאחר שהמתקפה לא הצליחה באפריל, אתה עושה תחקיר ומנסה לתקן את סוג התקיפה, את הטילים שאתה משתמש בהם, אולי את הכמויות, אולי דווקא לא לתת לנו התרעה ולא להשתמש במל"טים שטסים שמונה שעות, אלא רק בטילים בליסטיים שטסים בין 10 ל־12 דקות. יש להם הרבה מאוד עבודה לעשות ולכן אני חושב שהתגובה לא תהיה מידית, אלא הם ייקחו רגע את הזמן לתכנן".

איסמעיל הנייה בטהרן. ללא, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
מעריך כי משטר האייתוללות לא יגיב מיד ויכין את הנקמה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, ללא

"הם לא רוצים את המלחמה. האסטרטגיה האיראנית אינה כוללת התמודדות מול ישראל. עם כל החולשה שלה היא מעצמה אזורית עם יכולות צבאיות שהודגמו אחרי התקיפה הקודמת. הם מבינים את הפגיעות, הם מבינים מה יקרה להם. הם קראו בעיתונים על כל האסטרטגיות של מדינת ישראל. הם לא רוצים מלחמה ישירה. יש הבדל בין תקיפה אחת לבין מלחמה. האסטרטגיה האיראנית הינה להקיף את ישראל בפרוקסי, להתיש, לגרור למלחמה בסיכונים נמוכים לאיראן, סיכונים גבוהים לחמאס ולחיזבאללה ולחות'ים ולמרר לנו את החיים במלחמה ארוכה".

לגבי הצהרת ראש הממשלה אמש אמר: "הוא לא שכנע בעובדה שהוא הולך לאיזושהי מלחמה ארוכה, אינסופית. יש אבן פינה שנקראת החזרת החטופים, הסכם חטופים. נתניהו אמר 'אם הייתי מסכים ללחצים להפסיק את המלחמה, לא היינו הורגים את ההוא ולא את ההוא', יפה מאוד, אבל מה עם החטופים? בגלל שלא הסכמת להגיע לעסקה וחיבלת בה, אנחנו היום בדיוק משחקים לידי האסטרטגיה האיראנית. אנחנו מרחיבים את המלחמה בעזה לחזית הצפון, מרחיבים את המלחמה בעזה אולי למלחמה עם איראן. אנחנו משחקים לאסטרטגיה האיראנית למלחמת התשה אינסופית מול שבע חזיתות".

עוד בוואלה

מה אתם יודעים על המשפחות של הכדורגלנים? שחקו עכשיו.

לכתבה המלאה
עינב צנגאוקר יחד עם פעילים למען עסקה חסמו את איילון דרום מתחת לגשר יהודית עם הכיתוב על הכביש ״300״, 1 באוגוסט 2024. באדיבות המצולמים
"יש לנו חובה מוסרית להחזיר את החטופים"/באדיבות המצולמים

"יש לנו חובה מוסרית להחזיר את החטופים", המשיך. אנחנו חייבים להחזיר אותם, אבל יותר מזה, אסטרטגית זה הצעד הנכון - לעצור עכשיו את המלחמה, חמאס מוכה קשות. חמאס לא יכול לעשות שוב 7 באוקטובר ולהגדיר את הניצחון כהחזרת החטופים.

"האם יכול להיות שהיה צריך להימנע מחיסולו של הנייה, אם אכן העסקה הייתה עומדת להסתיים?התשובה היא שהעסקה תלויה בראש הממשלה והוא יכול מחר לסגור אותה. חמאס מוכה, חמאס, אחרי שלקחנו את פילדלפי, אחרי שהרגנו את דף, אחרי שרוב הגדודים שלו לא קיימים יותר, חמאס מוכן לעסקה".

"סינוואר ממש לא מצטער שהנייה הפסיק לגור במלונות חמישה ושבעה כוכבים, דף הרבה יותר משמעותי. אחרי החיסול של דף, סינוואר המשיך במשא ומתן, למה? כי הוא שומע כבר צעקות, לא רק מתושבי עזה, גם מהזרוע הצבאית של חמאס. הוא רוצה שישראל תיסוג, הוא רוצה לשחרר את החברים שלו מבתי הכלא, יש לו מוטיבציה בסיסית מאוד גדולה להגיע להסכם, לכן החיסול של הנייה לא מוריד ולא מוסיף לגבי עסקת החטופים".

יחיא סינוואר. Abed Rahim Khatib, ShutterStock
"סינוואר לא מצטער שהנייה הפסיק לגור במלונות חמישה כוכבים, דף היה הרבה יותר משמעותי"/ShutterStock, Abed Rahim Khatib

כשנשאל האם ראש הממשלה מושפע משיקולים פוליטיים השיב "בוודאי, כל עוד נמשכת המלחמה, ראש הממשלה נשאר בכיסאו, ואני אומר לך שהוא שם ארבעה תנאים - יש פה שני תנאים שאני מסכים איתם, צריך לקבל את רשימת החטופים החיים וצריך לקבל איזשהו וטו על שחרור של מחבלים הכי מתועבים שיש".

"חמאס הכניס שתי דרישות שהן מונעות את המשך המשא ומתן. האחת, שליטה ישראלית בפילדלפי. אפשר לפתור את זה עם המצרים והאמריקנים מהצד השני של פילדלפי, ואותה דרישה שייבדקו אלה שעולים צפונה. זאת דרישה בלתי אפשרית, ומי שאומר את זה, זה לא אלוף במיל' עמוס ידלין שפרש לפני 13 שנה, את זה אומרים כל ראשי מערכת הביטחון ושר הביטחון. זאת דרישה שהוכנסה כדי לחבל במשא ומתן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully