וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על סף משוואה חדשה: הצעד שעלול לגרות את חיזבאללה לירות לגוש דן

עודכן לאחרונה: 28.7.2024 / 16:24

אחרי הטבח במג'דל שמס, הרמטכ"ל הרצי הלוי דן עם צמרת צה"ל באפשרויות התגובה. בין התוכניות שנשקלות: להחליט שביירות איננה "מרחב מוגן" עוד ומותר לתקוף גם בה, ופגיעה בתשתיות לאומיות בלבנון. בינתיים מסתמן שצה"ל יעדיף לא לשבור את הכלים, אך כן יגביר את קצב התקיפות

בווידאו:הרמטכ"ל הרצי הלוי במגרש הכדורגל, מג'דל שמס, 28 ביולי 2024/דובר צה"ל

למרות הטבח במג'דל שמס, שבו נהרגו 12 ילדים, בצה"ל לא ממהרים לשבור את הכלים מול חיזבאללה - ומעדיפים לבחור את העיתוי הנכון לישראל כדי לפתוח במלחמה

הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, מכנס היום (ראשון) דיון חשיבה עם בכירי המטה הכללי בנוגע לאפשרויות התגובה בלבנון על שיגור הרקטה כבדת המשקל מסוג פלק 1, שפגיעתה הביאה למות 12 הילדים ופצעה שישה נוספים באורח קשה. על הפרק: סקירה מודיעינית על התקדמות הלחימה ברצועת עזה, העסקה לשחרור החטופים בעזה והאפשרויות לתגובה נגד חיזבאללה בתרחישים שונים. כן יעלה בדיון האופן שבו עלולות להגיב חברות ציר הרשע, בכל הזירות, על תקיפה ישראלית רחבה - החל ממיליציות שיעיות פרו-איראניות בעיראק, בסוריה ובתימן, וכלה באיראן עצמה.

בראש ובראשונה, תישאל השאלה כיצד צה"ל יגיב בצורה ממוקדת נגד הכפרים הסמוכים לגבול. מדובר, בין השאר, בכפר שובה שמול הר דב, שממנו שוגרה הרקטה לעבר מג'דל שמס, והכפר קילא הסמוך לגדר, שבו חוסלו אתמול ארבעה פעילי כוח רדואן - צעד שעליו, כך לפי חיזבאללה, נועד שיגור הרקטה להגיב.

סוגיה נוספת שתעלה בדיון, נוגעת לשאלה האם צה"ל יגיב באמצעות אותו ארגז כלים שבו השתמש עד כה - סיכולים ממוקדים והרס תשתיות טרור בדרום לבנון, בבקעת הלבנון ובצור, תוך כדי שמירה על ביירות וסביבתה כ"מרחב מוגן". הגדרת טווח הפעולה, ופגיעה ביעדי טרור במרחבים חדשים דוגמת ביירות, עלולה ליצור משוואה חדשה שבמסגרתה יפגע חיזבאללה בגוש דן. בהקשר זה יש לזכור כי חיזבאללה לא הגיב לתקיפה בביירות שבה חוסל בכיר חמאס סלאח אל-ערורי, שיוחסה לישראל. בתקיפות שעליהן צה"ל לקח אחריות נפגעו רק פעילי חמאס, ולא אזרחים לבנונים.

דיווחים בלבנון: כלי רכב הותקף על ידי כטב"ם של חיל האוויר בדרום המדינה. 20 ביולי 2024. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
האם יורחב ארגז הכלים נגד חיזבאללה? זירה של תקיפת כטב"ם בדרום לבנון/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
זירת פגיעת רקטה במגרש כדורגל, מג'דל שמס, 28 ביולי 2024. שלומי גבאי
התלבטות על עוצמת התגובה. זירת פגיעת הרקטה הקטלנית במגרש הכדורגל במג'דל שמס/שלומי גבאי

שאלה אחרת שתוטל לפתחו של המטכ"ל, בטרם ימליץ לקבינט הביטחוני כיצד לפעול, היא האם לפגוע בתשתיות לאומיות של ממשלת לבנון, שתומכות בפעילות הטרור של ארגון חיזבאללה. במקרה שהתשובה על כך חיובית, בחיזבאללה יפעלו לפגוע בתשתיות לאומיות ואסטרטגיות של ישראל, פעולה שתהיה בעלת השלכות קשות על המשק.

וישנה השאלה הגדולה, העיקרית: האם מדינת ישראל יכולה בעת הזו, בשעה שרוב כוחות הסדיר נלחמים ברצועת עזה, להסתכן במלחמה מול חיזבאללה - שתביא לפתיחת חזית נוספת, רחבה ועצימה, ואולי תצית עימותים בזירות נוספות?

לוחמי חיזבאללה בהלוויית בכיר הארגון אבו טאלב בפרברי ביירות, לבנון, 12 ביוני 2024. רויטרס
הגברת קצב התקיפות מגבירה גם את הסיכוי לחיסולים נוספים. פעילי חיזבאללה בפרברי ביירות, בחודש שעבר/רויטרס

כעת מסתמן שצה"ל לא ימליץ לשבור את הכלים. אם בצבא היו סבורים שנכון להגיב בעוצמה, היו מוציאים לפועל תקיפות נרחבות כבר אמש. במקום זאת, נראה שבצבא יעדיפו לבחור בחוכמה את העיתוי למלחמה, ולהרחיב את "סל" התקיפות בתוך פרק זמן קצר יחסית - באופן שלא ידרדר את האזור למלחמה, אך כן יגדיל את הסיכוי לחסל פעילי חיזבאללה.

מתחילת המלחמה חוסלו יותר מ-370 פעילי הארגון, ובהם מפקדים בכירים. בשבועות האחרונים אפשר לזהות הצטרפות של פעילים מארגוני טרור קטנים בלבנון, שבשנים האחרונות פעלו מתחת לרדאר ולא היו מוכרים כלל, למאמצים של חיזבאללה. הסיבה לתופעה זו היא מצוקת כוח אדם גוברת בחיזבאללה, וחשש של הארגון לשלח כוחות מובחרים כמו כוח רדואן למשימות מבצעיות, שבהן ימצאו את מותם מאש צה"ל - כפי שקרה אתמול, כאמור, עת חיסל צה"ל ארבעה מפעילי הארגון בכפר קילא הסמוך לגבול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully