וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המטרות על הכוונת של צה"ל - והטעות שאסור לישראל לעשות: כך תתנהל המלחמה בלבנון

עודכן לאחרונה: 2.7.2024 / 7:53

תרחיש של עימות כולל מול חיזבאללה ידרוש הרחבה של בנק המטרות לכל לבנון, וייצור דילמה בישראל: לפגוע בתשתיות של ארגון הטרור, או של המדינה. כדי לפתוח ביתרון יצטרך צה"ל לבצע הכנות שכוללות תרגילי הונאה. לאחרונה רמז הרמטכ"ל על היכולות הללו, שיעצבו את המערכה

חיזבאללה מרחיב את הירי: אזעקות הופעלו בגליל התחתון; תושבים מדווחים על הדי פיצוצים/לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

בתשעת החודשים האחרונים בנק המטרות של צה"ל במערכה נגד חיזבאללה כלל בעיקר תשתיות צבאיות בטווח של עשרות קילומטרים מהגבול הישראלי - ובמקרים חריגים גם בטווח של 100 קילומטרים.

המטרות כללו, בין היתר, עמדות תצפית, מוצבים, מחנות, אתרי שיגור, מרכזי פיקוד ושליטה, אתרי ייצור אמצעי לחימה, מסלולי שיגור כטב"מים, סוללות טילי קרקע אוויר, ניידות שיגור, בורות שיגור ומתחמי לחימה שתמכו את תוכנית ההתקפה של כוח רדואן (כוח העילית של חיזבאללה על העורף הישראלי).

בנוסף לכך, הרג צה"ל למעלה מ-350 פעילים, ובהם מפקדים בכירים בזרוע הצבאית של חיזבאללה ועוד למעלה מ-150 פעילי טרור מארגונים אחרים כמו ג'יהאד אסלאמי, חמאס, אמל, ואל-ג'מאעה אל-אסלאמיה.

לוחמי חיזבאללה בהלוויית בכיר הארגון אבו טאלב בפרברי ביירות, לבנון, 12 ביוני 2024. רויטרס
לוחמי חיזבאללה בהלוויית בכיר הארגון אבו טאלב בפרברי ביירות, לבנון, 12 ביוני 2024/רויטרס

תרחיש מלחמה כוללת מול חיזבאללה, יחייב את צה"ל להרחיב את בנק המטרות על כל לבנון בדגש על שני מוקדים: ביירות ובקעת הלבנון. בשנת 2006 נחשפו הוויכוחים בין הצמרת המדינית והביטחונית האם נכון להשמיד תשתיות אזרחיות של מדינת לבנון או שנכון להתמקד במדינת חיזבאללה.

כאמור, ב-15 השנים האחרונות התאמץ הארגון השיעי בסיוע איראני, לבדל את עצמו ממדינת לבנון במערכת החינוך, הרפואה, תשתיות כמו אנרגיה, מים, פיננסיים וכו'. אפילו בשדה התעופה אל-חרירי בביירות יצר לעצמו טרמינל שבאמצעותו יהיה ניתן להבריח מערכות נשק, תחמושת, רכיבים וחומרי גלם לייצור אמצעי לחימה ללא חשיפה לגורמי שלטון לבנונים או גורמים זרים.

לדברי טל בארי, ראש מחלקת המחקר במכון עלמא, שעוקב אחרי ארגון חיזבאללה, תהיה זו טעות לתקוף את תשתיות מדינת לבנון שנתמכת על ידי ארה"ב, צרפת וגרמניה, מה שעשוי בראייתו לגרום לפגיעה בלגיטימציה הבינלאומית לפעולה נגד הארגון השיעי.

"בנק המטרות של צה"ל צריך להתמקד אך ורק במדינת חיזבאללה. אם יש מחסן ובו יש אמצעי לחימה ותחמושת בשדה התעופה בביירות? ברור שצריך לתקוף אותו. אבל לא נכון לפגוע במסלולים. אם יש תחנת כוח בבעלות חיזבאללה? ברור שצריך לתקוף אותה אבל לא תחנת כוח של מדינת לבנון בזהרני, טריפולי וביירות. תקיפת תשתיות של מדינת לבנון לא באמת מפריעה לחיזבאללה. אם יש אמצעי לחימה צמוד לאותן תשתיות זה סיפור אחר".

עוד בוואלה!

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה
צה״ל תקף פעיל חיזבאללה שהיה אופנוע בעיטרון שבדרום לבנון תוך כדי נסיעה.. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
צה״ל תקף פעיל חיזבאללה שהיה אופנוע בעיטרון שבדרום לבנון תוך כדי נסיעה./תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

התשתיות של ארגון חיזבאללה כוללות מגוון תחומים:

  • רשת תחנות הדלק (אל מאנאה), מאגרי דלק והסולר העצמאיים של חיזבאללה, התשתית הפיננסית שכוללת משרדי חלפנות ורשת הבנקים.
  • מערך התקשורת של הארגון שכולל : אנטנות, ממסרים, מרכזיות טלפוניות, ערוצי טלוויזיה, תחנות רדיו, עיתונים, אתרי אינטרנט ומערך לוחמה פסיכולוגית ודוברות.
  • מערכת החשמל ומפעלי המים של חיזבאללה שמשרתים את פעילי הארגון כולל הזרוע הצבאית. במוקדים מסוימים מתפעל חיזבאללה מערכת סולארית עצמאית ברחבי לבנון כדי לא להתבסס על המערכות של מדינת לבנון.
  • חברות תשתיות אזרחיות שמשויכות לחיזבאללה ומעורבות בבניית התשתיות הצבאיות (מוצבים, מחנות, מערכי תת קרקע, גשרים וכו') של חיזבאללה.
רקטה של חיזבאללה פגעה במבנה צבאי בצפון. 1 ביוני 2024. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
רקטה של חיזבאללה פגעה במבנה צבאי בצפון. 1 ביוני 2024/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

כל התשתיות האזרחיות נמצאות תחת הפיקוח של ג'יהאד אל באנא - הארגון של משרד הבינוי והשיכון של חיזבאללה שיושב תחת המועצה המבצעת בארגון - והיא זו שמתפעלת את כל מוסדות מדינת חיזבאללה. מדובר בגוף שאחראי לשקם תשתיות של חיזבאללה אחרי מלחמות, והוא פועל תחת ג'יהאד אל באנא האיראני. זה הארגון שמימן ובנה את כל התשתיות של חיזבאללה.

בצד הצבאי הקלאסי, יידרש צה"ל לתקוף שלושה מוקדים:

  • מעל כולם צה"ל יידרש לתקוף את הערך האסטרטגי של הארגון: טילים בליסטיים, טילים מדויקים, מערכות טילי קרקע - אוויר ומחסני כטב"מים, מסלולי המראה, ותשתיות ימיות כדי למנוע ממנו פשיטות ותקיפות.
  • המוקד השני : אתרי שיגור ומצבורי רקטות לטווח ארוך ובינוני, מחסני תחמושת, מפקדות, מחנות, מרכזי פיקוד ושליטה ברובע הדאח'ייה, בבקעת הלבנון ובאזורים נוספים.
  • המוקד השלישי בדרום לבנון: רקטות קצרות טווח, טילי נ"ט ארוכי טווח, מוצבים ומפקדות, צירי תנועה, ואתרי מסתור של כוח רדואן כדי לשלול ממנו יכולת לפשוט על העורף הישראלי.
חסן נסראללה, מזכ"ל חיזבאללה. ShutterStock
חסן נסראללה, מזכ"ל חיזבאללה/ShutterStock

חיל האוויר הוכיח בעשור האחרון הספקי תקיפה מהגבוהים בעולם לחילות אוויר בפרקי זמן קצרים ומדויקים ועדיין עומדות מספר שאלות: האם צה"ל יפתיע או יופתע במלחמת לבנון ה-3? האם הוא יפתח בפעולה שוברת שוויון כמו סיכול ממוקד? והאם יפתח בכל העוצמה והיקף שיש לצה"ל באוויר, בים וביבשה?

יכולות מהסוג הזה דורשות הכנות קפדניות ומדויקות מאוד שכורכות בתוכן מידור גבוה והונאה. השאלה היא האם ממשלת ישראל תבחר בהסדר מדיני, מערכה מוגבלת שכוללת תמרון קרקעי ליצירת רצועת ביטחון או מלחמה כוללת נגד חיזבאללה.

על יכולות של צה"ל רמז בחודש שעבר הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, בתום ביקור בגבול הצפון ברקע התקפות הכטב"מים והרקטות של חיזבאללה "אנחנו מכינים ובונים פתרונות להתמודד עם יכולות כאלה ועם יכולות אחרות שבבוא העת תפגשו גם את המימוש שלהם בזמן הצורך. אנחנו כמובן מחזיקים אצלנו יכולות לאין שיעור יותר חזקות, שאני חושב שהאויב יודע רק מקצת מהיכולות שאנחנו מחזיקים, ויפגוש אותם כשצריך בזמן הנכון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully