וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל ממוטט את זרוע ההברחות של חמאס מתחת לציר פילדלפי

עודכן לאחרונה: 23.7.2024 / 9:54

ארגון הטרור מנסה להבריח כסף על מנת לממן את המשילות ברצועה, ולשלם משכורת לפעיליו, ובצה"ל ממשיכים לפעול נגד זרוע ההברחות. בפיקוד דרום מתחזקת ההבנה שחמאס לא יסבול מ'מצוקת כוח אדם', ולכן מתמקד באיתור אמל"ח, השמדת מנהרות וצירי הברחה

פשיטת צה"ל על מתחם אונר"א ברצועת עזה. 20 ביולי 2024/דובר צה"ל

בחלוף תשעה וחצי חודשי לחימה ברצועת עזה, בצה"ל מחדדים את ההוראות והיעדים שמגיעים מלשכת מפקד פיקוד הדרום האלוף ירון פינקלמן. לפי הממצאים של אוגדה 162 בציר פילדלפי, קרי איתור והשמדה של מנהור מתחת לציר, בצה"ל ממוטטים את זרוע ההברחות של חמאס. לוואלה נודע שחמאס מנסה להבריח כסף לרצועה על מנת לממן את פעילות המשילות ברצועה, ולשלם לפעילים משכורת.

לוחמי צוות הקרב של חטיבת גבעתי איתרו תשתיות טרור ברפיח. דובר צה"ל
סיכול הברחות ויכולתו של חמאס לשקם את עצמו תחסל את חמאס במהירות. פעילות צה"ל ברפיח/דובר צה"ל

פירוק יכולות ותשתיות חמאס ברצף ובקצב גבוה

עיקר החשש בפיקוד הדרום הוא שחמאס ישקם את יכולותיו הצבאיות באמצעות הברחות של אמצעי לחימה, תחמושת, רכיבים וחומרים דו שימושיים ושיקום או הסתרה של אתרים לייצור רקטות, פצצות מרגמה ומטעני חבלה. לפי מקורות בפיקוד, הנחת העבודה צריכה להיות שחמאס ימקד את כל המאמצים שלו לשקם יכולות, ולכן הדגש המרכזי הוא על צירי הברחה פוטנציאליים: מעבר כרם שלום, מנהרות ציר פילדלפי, הזירה הימית, ורחפנים מסיני. בנוסף, מתנהל מאמץ מודיעיני לאתר מצבורי אמל"ח ותחמושת ואתרי ייצור שחמאס שומר במערך התת קרקעי, הרחק מעיני צה"ל. הערכה היא שחמאס לא מודאג מ'משבר בכוח האדם'. ארגון הטרור לא יתקשה לגייס פעילים לכל המנגנונים תמורת כסף, ויוכל להסתדר גם כוח אדם פחות איכותי ומוכשר. לכן, בצה"ל מתמקדים באיתור והרס תשתיות ואמל"ח יותר מאשר בהרג פעילים זוטרים. סיכול הברחות ויכולתו של חמאס לשקם את עצמו תחסל את חמאס במהירות.

בנוסף, צה"ל חוזר לתקוף באזורים שפעל בהם בעבר, בשל השתלטות מחודשת של פעילי חמאס. אתמול, חיל האוויר ביצע כשלושים תקיפות אוויריות באזור חאן יונס בשילוב ירי ארטילרי וירי טנקים. לפי מקורות צבאיים, מדובר בעוצמת אש מהגבוהות שהופעלו בחודשיים האחרונים בפרק זמן קצר.

החל משעות הבוקר הניע צה"ל אוכלוסייה ממזרח חאן יונס כדי לאפשר תמרון רחב היקף של צה"ל באזור בני סוהילה, אל קאררה, וצפון העבסאנים. מטרת התמרון לפגוע באתרי שיגור רקטות, אתרי תת קרקע ותשתיות צבאיות של חמאס. לפי המקורות הצבאיים התמרון מבוסס מודיעין שב"כ ואמ"ן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנ

בשיתוף אאורה נדל"ן

איתור חטופים ובכירי הנהגת חמאס והזרוע הצבאית

המאמץ המודיעיני הבלתי פוסק לאיתור בכירי הנהגת חמאס והזרוע הצבאית כולל פעילות איתור במוקדי הסתרת החטופים. מטרת המודיעין הוא לייצר הזדמנויות לחילוץ חטופים וסיכול בכירים. חשוב לציין, כי לפי הערכות במערכת הביטחון מוחמד דף, שישב ליד מח"ט חאן יונס רפעאת סלאמה, חוסל יחד איתו. בשלב זה, לא נמצאה גופתו של דף, וגם חמאס לא הכריז על מותו.

שיקום יכולות אזרחיות

בצה"ל נוכחים לראות שחמאס מנצל הפוגות באזורים בהם צה"ל לא מתמרן כדי לשקם תשתיות אזרחיות. פעם אחר פעם נראים אנשי חמאס מגייסים פעילים חדשים לארגון באמצעות מוקדי חלוקת מזון. לאחרונה, השוטרים ואנשי הביטחון של חמאס הפסיקו ללבוש מדים, ועברו לבגדים אזרחים, אך הם עדין אוחזים בנשק או באלה כדי להשליט סדר ברחובות. ההשתלטות על מחסני המזון החלוקה מאפשרים לחמאס לשלוט בתאי שטח רבים.

לוחמי צוות הקרב של חטיבת גבעתי איתרו תשתיות טרור ברפיח. דובר צה"ל
גם כשעיקר התמרון מתמקד ברפיח, צה"ל ממשיך בתקיפות מהאוויר באזורים צפוניים יותר. פעילות צה"ל ברפיח/דובר צה"ל

תמרון קרקעי ברפיח

בזמן כתיבת שורות אלו, עיקר התמרון מתמקד בשכונות רפיח - העמקת ההישג הצבאי, והרס תשתיות חמאס במרחב. בסוף השבוע האחרון, הגבירה אוגדה 162 את הלחץ על שכונת תל סולטאן באמצעות תמרון קרקעי תוך פגיעה במחבלים ואיתור מערכי תת קרקע.

עוד טקטיקה שמונעת מחמאס לשקם את עצמו היא המשך לחימה קרקעית, ותקיפות אוויריות בצפון רצועת עזה במוקדים אליהם צה"ל לא תמרן קרקעית עד כה, ביניהם: נוצייראת. צה"ל משתמש בטקטיקה דומה גם במקומות בהם חזר לתמרן: כמו שג'אעיה.

המסדרון

המסדרון מבתר את הרצועה לשני חלקים, ומשמש את צה"ל ליציאה לפשיטות לשטח הרצועה מצפון ומדרום לו. אוגדה 99 יצאה מהשטח, ומסרה את האחריות לאוגדה 252 שעסוקה באבטחה והרחבה של המסדרון.

מרחב חיץ

שתי החטיבות המרחביות של אוגדת עזה ממשיכים בבניין מרחב חיץ בתוך שטח רצועת עזה. המטרה היא להגדיר שהק"מ שסמוך לגדר הגבול עם ישראל, הוא שטח אליו אסור לפלסטינים להתקרב ומופעלות בו הוראות פתיחה באש ברורות. בחטיבה הדרומית קצב בניית מרחב החיץ הוא הגבוה ביותר.

ציר פילדלפי

נמשכת פעילות לאיתור, מיפוי והשמדת מנהרות מתחת לציר פילדלפי.

תיעוד הלחימה ברפיח ממצלמות הגוף של לוחמי חטיבת הנח"ל. דובר צה"ל
מדיניות הנסיגה של חמאס נובעת מפעילים ומפקדים מנוסים שנהרגו ומחסור באמצעי לחימה. פעילות צה"ל ברפיח/דובר צה"ל

אפקט הלחץ הצבאי והתמרון הקרקעי

מקורות בפיקוד הדרום ממשיכים לדווח כי יש תנועה מסויימת של פלסטינים מצפון רצועת עזה לאזור הדרומי, תוך חצייה מאובטחת של המסדרון ובידוק ביטחוני. לפי המקורות המגמה לא גדולה, אבל משמעותית מספיק כדי לצמצם את היקף המגן האנושי של חמאס בצפון הרצועה.

איך חמאס שינה דפוסי פעולה?

הזרוע הצבאית של חמאס כבר לא פועלת במסגרות גדולות, ועברה ללחימת גרילה. הנחת העבודה בשטח שחמאס יכול לתכנן פיגוע, אבל בשלב הזה מעדיף לא להילחם ולכן נסוג מכל מקום אליו צה"ל מגיע. קיימת הערכה כי מדיניות הנסיגה של חמאס נובעת מפעילים ומפקדים מנוסים שנהרגו ומחסור באמצעי לחימה. מצוקת הציוד בחמאס כה גדולה עד כי לאחרונה הם החלו להשתמש במצלמות 'רוורס' שנעקרו מכלי רכב כמצלמות אבטחה. בארגון גם החלו למלכד מיכלי מים כדי לפגוע בחיילי צה"ל שסורקים את השטח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully