וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהלך שהכי כאב לסינוואר: כתב וואלה בתוך "המסדרון" הצה"לי בעזה

עודכן לאחרונה: 27.4.2024 / 10:00

פיצוץ מנהרות, סלילת כבישים, מוצבים מתקדמים עם מקלחות ללוחמים והיתקלות מסביב לשעון. כתב וואלה התלווה למפקד אוגדה 162, תא"ל איציק כהן, לציר שמבתר את רצועת עזה לשניים: "אצבע בעין להנהגת חמאס ויחיא סינוואר"

אמיר בוחבוט מסייר עם מפקד אוגדה 162 תא"ל איציק כהן בתוך רצועת עזה.24 באפריל 2024/אמיר בוחבוט

ב-7 באוקטובר במוצב פגה התנהלו קרבות קשים בין לוחמי חטיבת גולני לבין מחבלי חמאס שחצו את הגבול ופוצצו את גדרות המוצב. השבוע, באותו מוצב, כמה דקות לפני חציית הגבול, מפקד החפ"ק המאבטח את מפקד אוגדה 162, תא"ל איציק כהן, ירד מג'יפ ההאמר הפתוח עם מנוע שבקושי הרעיש כיאה ליחידות מיוחדות וכינס את כולם לתדריך קצר: "אם יש לנו היתקלות, אתה ואתה נצמדים אליי. לא משנה מה קורה, אתם מאחורי הגב שלי". מפקד החפ"ק, קצין גדול ממדים, שרירי ומאובזר מכף רגל עד ראש כשהוא מאובק, פנה בקול סמכותי ואמר: "אני מוביל את קודקוד פנימה". כתב וואלה התלווה למפקד האוגדה תא"ל כהן ואנשיו לתוך רצועת עזה בעודם מחזיקים כאוגדה היחידה בשטח את המסדרון שמחלק את הרצועה.

הם פותחים את המפה ומפקד הכוח מדבר עם א', קצין גששים ותיק שראה כבר לחימה בדרום לבנון, גבול מצרים, עזה ואיו"ש והפסיק מזמן לספור את הקליעים ששרקו מעל ראשו ולצידו. הם בחנו את ציר התנועה, הביטו זה לזה בעיניים ולחצו ידיים. קצין הגששים נתן לי טפיחה על השכם ואמר במבט קשוח, גם אחרי שבעה חודשי לחימה עצימים: "בשביל איציק אני מוכן לחטוף כדור, אין מפקדים כאלה. אני צמוד אליו לכל מקום שהוא הולך בשטח. כולם פה אוהבים אותו כי הוא תמיד עם הלוחמים, מדבר בגובה העיניים. תמיד מריח את השטח".

אמיר בוחבוט מסייר עם מפקד אוגדה 162 תא"ל איציק כהן בתוך רצועת עזה.24 באפריל 2024/אמיר בוחבוט

את השיירה מובילים לוחמי היחידה המיוחדת עם ג'יפי האמר פתוחים שעליהם לוחמים דרוכים עם נשקים שלופים כלפי חוץ כשהם מוכנים לזנק בכל רגע. "כאן פוצצו המחבלים את הגדר באמצעות מטעני חבלה של עשרות קילוגרמים וחצו לשטח הישראלי. הם רצו עד מוצב פגה. אתה לא רואה את זה. כי החבר'ה של תא"ל ערן אופיר תיקנו את הרוב", הסביר אחד הקצינים כשהשיירה המאובטחת חצתה את היער שבחסותו חדרו המחבלים.

שני לוחמי חטיבת הצנחנים מכוונים נשק מערבה לעבר מחנות המרכז, מאובקים מענני החול במרחב, שהוצבו בעמדה גבוהה ליד הגדר מנופפים לשלום. תוך דקות של נסיעה לצד ההרס בשטח הפלסטיני מתגלה עולם חדש. ציר תנועה רחב מאוד שנסלל על ידי כוחות ההנדסה מהגבול ועד לים, מבתר את רצועת עזה לשני חלקים "עזה צפון" ו"עזה דרום".

פיצוץ גדול נשמע במרחב. פטריות עשן עולות מאזור מחנה הפליטים נוציראת. תוך זמן קצר מתקבל דיווח בחפ"ק על תקיפת יעדי טרור. לא עוברות כמה דקות ומתחיל ירי טנקים וארטילריה במסגרת הפעילות של אוגדה 162 באזור. השיירה מתקדמת ועל גבי הכביש החדש, משאיות כבדות בזו אחר זו מובילות לתוך השטח הפלסטיני תשומות בנייה לסלילת כבישים נוספים, בניית מתחמים ועמדות צבאיות. כבר מרחוק, מבעד לזכוכית הממוגנת בג'יפ, ניתן לראות את נצרים, התנחלות במרכז רצועת עזה, שבה התגוררו עשרות משפחות שפונו בתקופת ההתנתקות. תא"ל כהן, שאחראי כיום על הלחימה ברצועת עזה כולל אבטחה והרחבת ה"מסדרון", פיקד על כוחות שמשימתם הייתה אבטחת "ציר נצרים" והמרחב ונלחם עם מחבלים בטווח אפס מדי שבוע.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אמיר בוחבוט מסייר עם מפקד אוגדה 162 תא"ל איציק כהן בתוך רצועת עזה..24 באפריל 2024. אמיר בוחבוט
אמיר בוחבוט עם מפקד אוגדה 162 איציק כהן בתוך עזה/אמיר בוחבוט

קצינים בפיקוד הדרום יספרו מאוחר יותר כי תא"ל כהן קיבל את האחריות על המסדרון מאוגדה 99 וכשפתח את המפה, וראה את הציר שאותו בנו כ"מסדרון" שמבתר את הרצועה, הנחה להרחיב אותו במהירות כדי לייצר קו ישר ורציף של כבישים שקלים יותר לאבטחה כי ראה פני עתיד כאחד שמכיר את המרחב כמו כף ידו. הקצינים סיפרו כי בראשו ראה כהן את הציר הופך להיות מוקד להתקפות חמאס ולכן כל הזמן חשב על התורפות שהוא מייצר ובהתאם בנה רכיבים להגן עליו. אחרי סלילת הכבישים הנחה תא"ל כהן לשרטט ציר תנועה בנפרד עבור נגמ"שים וטנקים כדי לשפר את התמרון הקרקעי שלהם לכל תרחיש.

השיירה מתקדמת באיטיות ובדרך נהגי משאיות צופרים ומנופפים לשלום. ספק הפגת מתח שלא יחשדו כי הם עוינים, ספק סוג של תמונת ניצחון. בכל זאת, אחרי שבעה חודשים הם נוסעים במשאיות לא ממוגנות בלב השטח הפלסטיני מוקפים ברוע על אנושי. ככל שמתקדמים ניתן לראות את עמודי החשמל והתאורה לאורך כל הציר, תורני איסוף קרבי, על חלקם בקצה עובדים חיילים להתקין תשתיות, אמצעים טכנולוגיים לבניית תמונה במרחב, מחסומי חיילים שבודקים מי חוצה ונוסע ולאן.

הר הזבל של האוכלוסייה הפלסטינית שמעליו התעופפו דרך קבע ציפורים היה שומם. הרבה זמן לא הגיעו אליו נהגי משאיות פלסטינים לפרוק את הזבל של תושבי הרצועה. בסבבי הלחימה היו מחבלי חמאס מנצלים את העשן הסמיך שבקע מההר לשריפת הזבל כדי להעמיד רקטות ולשגר אותן לעבר ישראל או בחסותן להוציא הפרות סדר אלימות. לפתע, מול עיני השיירה נגלת תמונה מוזרה. מוצב קדמי של צה"ל מאובזר בחדרי מיגון שהועברו מארץ ללב השטח הפלסטיני. מוקף בתלוליות עפר ועליהן הונחו עמדות מוגנות מפני ירי עבור הלוחמים. תורן תצפית, חמ"לים ואפילו טרקלין אוכל ללוחמים בטמפרטורה הנכונה שישרת אותם 24 שעות ביממה לאורך כל השבוע.

"אתה רואה את הקצינה הזו?", שואל אותי תא"ל כהן. "היא אחראית על התכנון ההנדסי. מפקחת שהכול נבנה באופן מותאם לתוכניות. כל התנופה בבנייה שאתה רואה פה לא הייתה מתרחשת ללא מעורבות ישירה של ראש אט"ל וזה חשוב כי רוצים את זה מהר ומדויק. ייאמר לזכותו שדאג כאן להכול. אפילו למקלחות ללוחמים".

אמיר בוחבוט מסייר עם מפקד אוגדה 162 תא"ל איציק כהן בתוך רצועת עזה..24 באפריל 2024. אמיר בוחבוט
הפעילות בשטח המסדרון/אמיר בוחבוט

לפרק את הסמל

התוכניות של אוגדה 162 במסדרון כוללות תשתיות מים קבועות לאורך כל המסדרון עד לקו המוצבים שיבנה שלב אחרי שלב לצד תשתיות תקשורת וחשמל. המסדרון מאובטח מהאוויר ומהקרקע ולא מאפשר למחבלים להתקרב אליו. כל ניסיון של חמושים במרחב נענה באש. לשם כך יש הגנה אווירית קבועה לצורכי איסוף, בניית תמונה ביום ובלילה ולצורכי התקפה. כמו כן, בפאתי המסדרון פרט להגנה עליו יש בעומק במרחב מארבים רבים, כוחות שפועלים בדרום בפאתי מחנות המרכז ובצפון בשכונת זיתון, שכונת בקשי, האוניברסיטה ובאזור בית החולים הטורקי שהפכו לתשתיות טרור.

השיירה עולה על גבעה ויורדת לתוך ואדי קטן. משני צדדיו יש חלקי בטון. "חתיכות הבטון והקשתות השבורות זה חלק מפעילות הנדסית רחבה מאוד שחשפה מנהרות מתחת לציר הזה", סיפר תא"ל כהן. "באמצעותו חצו בכירי חמאס מהעיר עזה דרומה, הם ברחו. הם לא האמינו שנגיע עד לכאן. כשפוצצנו את המנהרות השברים האלה עפו החוצה. זו מערכת שלמה של תת קרקע שנועדה לנייד כוחות חמאס ממקום למקום".

בהמשך הציר רואים מרחוק את ההרס בשכונת תל אל הווא בעיר עזה. ברחובות שלה נלחם תא"ל כהן במבצע עופרת יצוקה. לאחר מכן את שכונת סברא. בניינים רבים שנהרסו או שאש אחזה בהם וצבעה את החלונות בשחור. מקלעי הטנקים השאירו חורים בקירות. מעת לעת שומעים הדי פיצוצים ורואים פטריות עשן במרחב. חיל האוויר תוקף יעדי טרור. לפתע מבקש תא"ל כהן לעצור את השיירה ולהסביר שאנחנו עומדים על חורבות מוצב "באדר", אחד המוצבים הגדולים של חמאס ברצועת עזה, שכלל בין היתר מתקן אימונים. "הם בנו מתקן אימונים צבאי בלב אוכלוסייה. היא לא באמת מעניינת אותם. חמאס הוא ארגון אכזרי גם כלפי העם שלו", הבהיר תא"ל כהן. "כאן למעשה הם התאמנו לקראת המתקפה הרצחנית ואת קוביות הבטון שרואים פה - זה היה שייך לצה"ל ונשאר אחרי הנסיגה מנצרים". תא"ל כהן דרש שהציר יחצה באמצע מוצב "באדר" ומתקן האימונים כדי לפרק על הדרך את ה"סמל" שנבנה לאורך השנים.

תיעוד: אוגדה 162 במרחב מסדרון מרכז הרצועה - רגע לפני היציאה מעזה. דובר צה"ל
לוחמי אוגדה 162 בפעולה/דובר צה"ל

הכאב העצום של המאו"ג

קצינים מפיקוד דרום מסבירים כי כל הפעילות שמבצעת אוגדה 162 במרחב נועדה לייצר חופש פעולה לצה"ל וכוללת בין היתר את ארגון המרחב, בדגש על בניית הצירים, המגננים (תלוליות העפר הגבוהות), תפיסת ההגנה וההתקפה במרחב, ומעטפת למעבר וניטור סיוע הומניטרי. השיירה ממשיכה. אי אפשר להתעלם מהיקף ההרס בשכנות שייח' עג'לין, בדרום-מערב העיר עזה, הממוקמת על גבעה מעל לכביש החוף העזתי - א-רשיד שעליו השתלט צה"ל ומונע מעבר מחבלים מדרום לצפון.

לא הרחק משם ניתן לראות עוד מוצב חדש שבנה צה"ל. מסודר ונקי. מצעי אבנים בכל מקום כדי למנוע את ענני האבק. תלוליות עפר מכל עבר כדי להגן על הכוחות. משרדים ממוגנים. אמצעים טכנולוגיים ותרני איסוף. "מפקד הכוח כאן נהנה מאש זמינה מהקרקע ומהאוויר כל דקה. זו לא שאלה", הסביר תא"ל כהן והצביע בהמשך על "הנקזים".

תא"ל כהן העתיק את המעברים הבטוחים ללא מגע יד אדם מחברון בגזרת חטיבת יהודה, שעליה פיקד לפני כמה שנים ומאפשר מעבר פלסטינים מצפון הרצועה לדרום. כל מי שעובר ב"נקז" נבחן על ידי גורמי ביטחון ללא מגע והחשודים ביניהם עוברים לבידוק פרטני. המטרה היא ללכוד מחבלים ופעילי טרור מארגונים נוספים ולהעביר אותם לחקירה בישראל. לאחרונה עברו מהצפון לדרום יותר מ-20,000 פלסטינים ולפי הערכות באוגדה 162, האזור הצפוני יצטמצם ככל שתתגבר הלחימה. בשלב זה יש בו סך הכוןל 200,000 פלסטינים לעומת יותר מ-1.2 מיליון פלסטינים בראשית המלחמה שרובם עברו דרומה.

מפקד פיקוד הדרום בהערכת מצב עם מפקדים ולוחמים בצפון רצועת עזה. דובר צה"ל
מפקד פיקוד דרום, אלוף ירון פינקלמן, עם תא"ל כהן/דובר צה"ל

לא הרחק משם ניתן לראות את הפעילות ההנדסית על קו החוף שנועדה לאפשר בניית רציף הומניטרי עבור ארגוני הסיוע והאמריקנים למזון, מים ותרופות שיגיעו מהציר הימי. "יש לחימה בפאתי מרחב המסדרון ובעומק. כוחות אוגדה 162 דוחקים את המחבלים, הורגים ומרחיבים את חופש הפעולה שלנו", הסביר תא"ל כהן שבשבועות האחרונים הרגו הכוחות בפיקודו יותר ממאה מחבלים.

קציני האוגדה מתגאים שתשתיות חמאס בכל מקום שאליו תמרן צה"ל, פורקו, ביניהן מנהרות, מוצבים, מתקני אימונים, דירות מסתור, אתרי שיגור, אתרי ייצור רקטות ומחסנים. "כל יום שעובר יש לו פחות מהכול. תוסיף לזה את המסדרון? זה כמו אצבע בעין של סינוואר. זו הנקודה שהכי כואבת לו. לקחת לו חלק מאוד משמעותי", הבהיר מפקד האוגדה.

היה רגע אחד שבו התבונן תא"ל כהן על המפקדים הצעירים בשטח. נדמה היה שהוא שוקע לרגע במחשבות. "נכון שחלפו שבעה חודשים בלחימה. אבל תראה איזה לוחמים מעולים יש לנו: דור מנוסה, לוחמני, מפקדים ברמה גבוהה. אני מגייס בימים האלה לוחמים לחטיבות. המוטיבציה גבוהה. כל החלפת המ"מים, מ"פים, ומג"דים, מתבצעת בצורה מחושבת. גם מח"טים יתחלפו. זה נותן הרבה כוח. יש לנו ביקוש גדול מאוד לתפקידי פיקוד", הוא מתגאה.

אמיר בוחבוט מסייר עם מפקד אוגדה 162 תא"ל איציק כהן בתוך רצועת עזה..24 באפריל 2024. אמיר בוחבוט
אמיר בוחבוט מסייר עם מפקד אוגדה 162 תא"ל איציק כהן בתוך רצועת עזה..24 באפריל 2024/אמיר בוחבוט

השיירה הסתובבה. מעת לעת עולות התרעות בקשר ובמערכת התקשוב. דיווחים על תקיפות שמבצעים כוחות האוגדה בתמרון מול מחנה נוציראת. מרחוק ניתן לראות את בצד הדרומי את השכונה הקטארית בנוציראת. עוד רגע מגיעים לקצה המערבי של המסדרון. כשחלפנו על פני טרקטורים וטנקים, התחלנו לדבר על השלבים הבאים של התמרון. תנופת הבנייה, הפעילות בשטח, שילוב הכוחות - כל זה לא היה קורה ללא גיבוי של מפקד פיקוד דרום, האלוף ירון פינקלמן. המזל שלנו שהוא פה", מפרגן תא"ל כהן. "זה הכאב שלי. הכאב הכי עצום שלי. כי הוא, ירון, מסוג האנשים שאתה רואה אותו - אתה רואה רמטכ"ל בעוד כמה שנים. חשוב לומר את זה. אני אוהב ומעריך אותו מאוד".

בימים אלו שוקד כהן על תוכניות התמרון לרפיח, שאותה הוא מכיר היטב. לפני 21 שנה הוביל לוחמים כמפקד פלוגת החבלה של סיירת גבעתי בתוך הסמטאות של העיר הצפופה אליה, כך מסתמן, יחזור כמפקד אוגדה ותחתיו אלפי חיילים. בליל הסדר הפתיעו מפקד פיקוד הדרום ומפקד אוגדה 162 את לוחמי חטיבת הנח"ל ונכנסו לציין איתם את ליל הסדר בלב השטח הפלסטיני על גבי "המסדרון". כעת יוצאים כוחותיו של כהן מהרצועה עד אשר תינתן הפקודה להתחיל את התמרון ברפיח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully