וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר כואב נוסף לילדים: משרד החינוך מקצר עוד יותר את יום הלימודים בחינוך המיוחד

עודכן לאחרונה: 4.6.2024 / 13:58

כפי שפורסם בוואלה, משרד החינוך הודיע כי בכוונתו לקצר את יום הלימודים לשעה 14:30 בשל המחסור בכוח אדם בחינוך המיוחד והמענה החלופי יינתן על ידי החברה למתנ"סים או הרשות המקומית עד השעה 16:45. לא ברור איך המהלך יתאפשר לאור העובדה שגם שם יש מחסור בכוח אדם

דיון בוועדת החינוך על מצב החינוך המיוחד לקראת שנת הלימודים תשפ"ד/ערוץ כנסת

משרד החינוך הודיע כי בשל מצוקת כוח אדם בחינוך המיוחד, יום הלימודים יקוצר לשעה 14:30 החל מ-1 בספטמבר. המשרד מודיע על כך כפי שפורסם בוואלה בחודש מרץ האחרון אז בחן המשרד את המהלך. ההודעה ניתנה באמצעות מכתב ששיגרה אינה זלצמן, סמנכ"לית בכירה ומנהלת המינהל הפדגוגי במשרד החינוך, שנשלח בשבוע שעבר למנהלי מחוזות, מנהלי אגפי חינוך ברשויות המקומיות ומפקחי חינוך מיוחד. ההודעה מגיעה למרות הוראת בג"ץ שאין לקצר את יום הלימודים לשעה 16:00 בעקבות עתירה שהוגשה בנושא וכפי שפורסם בוואלה בחודש פברואר האחרון, רשויות רבות קיבלו אישור לקצר את יום הלימודים מ-16:45 לשעה 16:00.

יואב קיש,עמוס שפירא מתוך הכנס להצגת מסקנות הביניים של ועדת שפירא - הוועדה לנושא החינוך המיוחד "החינוך בראי החינוך המיוחד 2023.28 במאי 2024. סיון שחור, לע"מ, אתר רשמי
יואב קיש ועמוס שפירא בהצגת מסקנות הביניים של הוועדה לטיפול בחינוך המיוחד/אתר רשמי, סיון שחור, לע"מ

במכתב מסבירה זלצמן כי החלטת הקיצור נובעת ממצוקת כוח אדם שרק הולכת ומחריפה בחינוך המיוחד. לפי המכתב, החל מהשעה 14:30, אז יסתיים יום הלימודים, יינתן מענה באמצעות החברה למתנ"סים במעין מסגרת של צהרון בימים ראשון עד חמישי עד השעה 16:45. כמו כן, זלצמן מציינת במכתב כי גם רשויות מקומיות יוכלו לתת מענה באמצעות היענות לקול קורא לשיפוי רשויות כך שהרשות תשלים את השעות החסרות עד לסיום היום בשעה 16:45. עם זאת, עדיין לא ברור כיצד הרשויות והחברה למתנ"סים יוכלו להשלים את הפער משום שגם שם יש חוסרים עצומים בכוח אדם.

ממשרד החינוך נמסר: "משרד החינוך משקיע מאמצים רבים בגיבוש מגוון פתרונות לבעיית המחסור בכוח אדם האדם בחינוך המיוחד כדי להבטיח שגרת יום לימודים תקינה, רציפה ואיכותית לכלל התלמידים. בתוך כך, המשרד הוציא מכתב למנהלי המחוזות ומנהלי אגפי החינוך ברשויות על מנת להיערך לשנת הלימודים במסגרות התקשורת (גנים וכיתות לימוד). שעות הלימודים במסגרות לתלמידים עם מוגבלות על הרצף האוטיסטי ימשיכו להתקיים בהתאמה לחוזר מנכ"ל ולהחלטת בג"ץ בנושא".

עוד נמסר כי "במקרים שבהם מוסדות החינוך לא הצליחו לגייס עובדי הוראה ולאחר שנעשו כל המאמצים לאיתור, והתקיים שיח עם הרשות המקומית, יתאפשר למחוז להגיש בקשה לקבלת המענים באמצעות החברה למתנ"סים כזרוע ביצוע של משרד החינוך. המענה יינתן בימים א-ה בין השעות 16:45-14:30 לאורך כל שנת הלימודים. כמו כן, כפי שהיה בשנה שעברה ניתן לקבל מענה גם דרך קול קורא לרשויות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

כאמור, בחודש פברואר האחרון פורסם בוואלה כי למרות החלטת בג"ץ, 15 אחוז מהמסגרות לילדים על הרצף האוטיסטי ברחבי הארץ וקרוב ל-30% באזור תל אביב והמרכז קיבלו אישור ממשרד החינוך לקצר את יום הלימודים.

בסך הכול, אושר ל-648 מסגרות לקצר את שעות הלמידה ב-45 דקות - לשעה 16:00. אלה מכילות 4,178 כיתות וגני תקשורת, בכולם הילדים מסיימים בחודשים האחרונים מוקדם מהנדרש. בצל המלחמה המתנהלת מאז 7 באוקטובר, מספר המסגרות שצמצמו את השעות בפועל ככל הנראה גבוה יותר.

טבלת מסגרות שביקשו לקצר את יום הלימודים לילדים על הרצף האוטיסטי. ללא, מערכת וואלה
טבלת מסגרות שביקשו לקצר את יום הלימודים לילדים על הרצף האוטיסטי/מערכת וואלה, ללא

כעת מתברר שהמכתב ששיגרה זלצמן הועבר באותו יום שבו הוצגו מסקנות הביניים של ועדת שפירא לבחינת המצב בחינוך המיוחד. הוועדה המליצה לתת עדיפות ראשונה לגיל הרך, הכשרה מתמשכת של צוותי החינוך, הקטנת הכיתות לממוצע 19 תלמידים בכיתה ומעבר ל-5 ימי לימוד במערכת.

עם זאת, הוועדה ציינה כי יש לבצע את ההקטנה של כמות התלמידים מבלי לייצר ביקוש נוסף למורים ולא ברור כיצד ניתן להקטין את הכיתות ללא הגדלת כוח אדם. הוועדה גם לא התייחסה למצוקה הקשה בתחום הטיפול הפארא-רפואי שנעדר כמעט כליל במערכת החינוך הציבורית לאור שכר ירוד שמקבלות המטפלות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully