וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנסים לגלגל אחריות: המהלך ששוקל משרד החינוך למסגרות לילדים על הרצף האוטיסטי

עודכן לאחרונה: 20.3.2024 / 9:36

פרסום ראשון: כדי להתמודד עם המחסור בצוותי חינוך מיוחד במסגרות לילדים על הרצף האוטיסטי שהוביל לקיצור יום הלימודים, במשרד החינוך שוקלים להעביר את האחריות לחברה למתנ"סים המפעילה צהרונים. אלא שגם שם יש מחסור גדול בכוח אדם ואין אנשי צוות חינוך מיוחד בצהרונים

בווידאו: אלפי הורים הפגינו מול מוסדות חינוך בכל רחבי הארץ: "אין חינוך בלי דמוקרטיה"/צילום מטה מחאת ההורים

משרד החינוך בוחן את העברת האחריות למסגרות הצהריים של ילדים על הרצף האוטיסטי, בין 14:00 ל-16:45, לחברה למתנ"סים, באזורים שבהם קיים מחסור בכוח אדם - כך נודע לוואלה!. בשלב זה לא ברור כיצד תצליח החברה הממשלתית לגייס את כוח האדם שבמשרד התקשו לאתר עד כה בשל העובדה כי גם בפעילות הצהרונים יש חוסרים גדולים של כוח אדם.

הפתרון עלה בעקבות דיונים שהתקיימו בשבועות האחרונים במשרד החינוך על קיצור יום הלימודים בשנה הבאה. לפני פתיחת השנה הנוכחית, משרד החינוך הודיע כי בכוונתו לקצץ 45 דקות משעות הלימוד של הילדים באופן גורף, מ-16:45 ל-16:00. אולם בג"ץ בלם את ההחלטה, והותיר את האפשרות לקצר למקרים חריגים בלבד.

התוצאה, שפורסמה בוואלה! בחודש שעבר, היא שרק 15% מהמסגרות ברחבי הארץ קיבלו את האישור מהמשרד לקצר את יום הלימודים. בסך הכול, אושר ל-648 מסגרות לקצר את שעות הלמידה - 4,178 כיתות וגני תקשורת. בצל המלחמה המתנהלת מאז 7 באוקטובר, מספר המסגרות שצמצמו את השעות בפועל ככל הנראה גבוה יותר.

שר החינוך יואב קיש בדיון ועדת החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים תשפ"ד, 14 באוגוסט 2023. יונתן זינדל/פלאש 90, עיבוד תמונה
שר החינוך יואב קיש/עיבוד תמונה, יונתן זינדל/פלאש 90

הנתונים שהועברו בעקבות בקשת חופש מידע משותפת עם עמותת הצלחה העלו פערים גדולים בכוח האדם בין המחוזות השונים: באזור המרכז, לפחות 28% מהמסגרות קיצרו את יום הלימודים, בתל אביב כ-27%, במחוז ירושלים 17% ובמחוז החרדי כ-15%. במחוז דרום מדובר על 12%, והיתר מציגים אחוזים בודדים - במחוז צפון אושרו שבע בקשות בלבד, בחיפה ובחינוך ההתיישבותי שתיים כל אחד, ובעיר ירושלים עצמה אפס.

בהתבסס על ההבנה המתחדדת שטיפול בבעיה ללא הבחנה בין אזור לאזור יהיה חסר היגיון, במשרד מנסים לגבש הצעה שתאפשר להשאיר את שעות הלימודים על כנן גם במחוזות המתקשים לגייס עובדים. אך אם הפתרון אכן ייושם, נראה שהשהייה במסגרות בשעות הצהריים תיראה דומה לצהרונים, מבלי לימוד ממשי. כמו כן, בפעילות צהרונים לא עובדים אנשי מקצוע שמתמחים בחינוך מיוחד.

ממשרד החינוך נמסר כי "המשרד מגבש בימים אלו פתרונות באשר להפעלת מסגרות התקשורת בשנה הבאה".

מהחברה למתנ"סים נמסר: "החברה למתנ"סים היא חברה ממשלתית וזרוע ביצוע של משרדי הממשלה. כפי שהוכח במלחמת חרבות ברזל, החברה יודעת לתת מענה של כח אדם לכל מטרה ובכל מקום בארץ. החברה מתמחה בעבודה עם אוכלוסיה עם מוגבלות, כולל התפתחות ספציפית בתחום האוטיזם. כמו כן, החברה מפעילה רשת איכותית של מאות צהרונים ברחבי הארץ. כמו בכל תחום שבו החברה למתנ"סים מתבקשת להיכנס מתחת לאלונקה, ובפרט בתקופה מורכבת זו, תירתם החברה ככל שתתבקש לביצוע כל משימה לאומית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully