וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אמא, אני כבר לא מסוגלת להיות בצבא": חיילות עוברות גיהנום - כי מסרבות לשרת כתצפיתניות

עודכן לאחרונה: 30.4.2024 / 9:22

מניעת שינה, איומים וקללות - זה היחס שאיתו מתמודדות חיילות המסרבות להתגייס למערך התצפיתניות, בעקבות פחד מלשרת בתפקיד אחרי אירועי ה-7 באוקטובר. "מה שקרה זה אסון, לגיטימי שהן לא ירצו את התפקיד", אמרה אמא של חיילת שהתגייסה. "בתי חוותה התקף חרדה ופונתה למיון"

הרמטכ״ל לתצפיתניות בגבול עזה: סומכים עליכן. נתחקר, נלמד ונמשיך חזק קדימה/דובר צה"ל

צרחות, השפלות, מניעת שינה וענישה עד כדי עילפון - כך, לפי הורים למתגייסות, מתייחס צה"ל אל מי שמסרבות להתגייס למערך התצפיתניות, בעקבות פחד מלשרת בתפקיד אחרי אירועי 7 באוקטובר.

לאחר שחיילות רבות סירבו לשרת כתצפיתניות ביום גיוסן לפני מספר שבועות, הוריהם תיארו בשיחות עם וואלה כי בנותיהם קיבלו יחס קשה הכולל צעקות, הצבתן בשמש שעות רבות ומניעת שינה רציפה, מתוך כוונה "לשבור אותן" להתפנות לבסיס סיירים ושם להתחיל קורס ייעודי לתפקיד. חלק מההורים סיפרו שבעקבות אותה פרקטיקה, בנותיהם אף חוו התקפי חרדה מתמשכים.

"הן קיבלו צעקות, השפלות, איומים, קללות, הכניסו אותן ללחץ פסיכולוגי נפשי של ממש שפירק אותן והביא אותן לחוות התקפי חרדה", סיפרה אם אחת התצפיתניות בשיחה עם וואלה. "הבת שלי חווה התקפי חרדה עד עכשיו בגלל כל מה שהיא עברה ואיך שכפו עליהן להתגייס לתפקיד. כל הפרקטיקות האלו היו למעשה עינויים רק בשביל לשבור אותן לשרת בתפקיד. אמרו להן בלילה שהן צריכות לישון תחת אור ובמקום רועש וככה מנעו מהן שינה רציפה. גם העמידו אותן שעות בחוץ בשמש מבלי שאסור להן אפילו לגרד בפנים. היו כאלה שהתעלפו שם".

חמ"ל התצפיות של נחל עוז, שנפתח מחדש במחנה רעים. 06 בנובמבר 2023. דובר צה"ל
"יש פחד מלשרת בתפקיד אחרי מה שהיה ב-7 באוקטובר". תצפיתניות בפעולה/דובר צה"ל

"את לא מתביישת? צה"ל צריך אותך"

לפני כמה שבועות עשרות חיילות שקיבלו שיבוץ כתצפיתניות ביקשו לשנות את שיבוצן בעקבות מה שתיארו כחרדה גדולה נוכח מעשי הרצח והחטיפה של תצפיתניות ב-7 באוקטובר. בנוסף לכך התפרסמו עדויות רבות אודות זלזול בהערכותיהן בדבר מתקפה ופלישה עתידית של ארגון חמאס לתוך שטח ישראל. הוריהם של חלק מהתצפיתניות שסירבו להתגייס לתפקיד טוענים שבנותיהם "טורטרו" תחת שמש קופחת בבסיס תל השומר וחוות צעקות אל תוך אוזניהן וזאת מתוך כוונה להכניע אותן להתגייס בכוחניות.

"כל דבר שהן ביקשו גרר צרחות אימה. הבת שלי חוותה התקף חרדה ופונתה בגלל זה למיון", העידה אם נוספת לחיילת שהתגייסה. "היא קיבלה את ההתקף בגלל יחס מחפיר בלשון המעטה והפחד מלשרת בתפקיד אחרי מה שהיה ב-7 באוקטובר. היחס שהיה לתצפיתניות ומה שקרה להן זה אסון ולגיטימי שהן לא ירצו את התפקיד. במיון היא אפילו עברה גם בדיקות שמיעה בגלל הצרחות שהיא קיבלה לתוך האוזן. היא אמרה לי 'אמא כשצרחו עלי הרחתי את הבל הפה שלהן'. הבת שלי סיפרה שצעקו עליה בלי הפסקה 'את לא מתביישת??' ו-'הצבא צריך אותך'".

עוד בוואלה!

עשרות מתגייסות מסרבות לשרת כתצפיתניות: "נאמר להן שמי שתסרב תגיע לכלא"

לכתבה המלאה
חמ"ל התצפיות של נחל עוז, שנפתח מחדש במחנה רעים. 06 בנובמבר 2023. דובר צה"ל
"כל הפרקטיקות האלו היו למעשה עינויים רק בשביל לשבור אותן לשרת בתפקיד". חמ"ל התצפיות של נחל עוז, שנפתח מחדש במחנה רעים/דובר צה"ל

כעת הורי התצפיתניות מזועזעים וחשים רגשות קשים אל מול המערכת הצבאית. "חוסר האמון בצבא גם ככה חמור בעקבות כל אירועי המלחמה ובסוף כך הצבא בוחר להתמודד עם הבעיה", שיתפה בזעם אחת האימהות. "להתעלל בילדות בנות 18 שכל חטאן ופשעיהן היה שהן ביקשו לראות קצין מיון בשביל לבקש תפקיד אחר? מדובר על בנות רבות שהגיעו עם מוטיבציה גבוהה, רצון לעשות שירות משמעותי והחליטו פשוט לאיים, לשבור ולהתעלל בהן נפשית. עכשיו הן בסיירים בקורס והן סובלות. הן עברו טראומה שעדיין חיה ובועטת בהן וזה עוד בזמן שהן בתוך הלחץ של הטירונות. אני איבדתי אמון במערכת הזאת והכעס והתסכול מאד גדולים".

אם אחרת סיפרה שלאחר האירוע בתה פחדה להתגייס לשירות צבאי בכל תפקיד אפשרי. "היא כבר הייתה על פסע מלהתגייס", סיפרה האם. "כל מה שהיא עברה גרר חרדות, היא אמרה לי 'אמא אני חושבת שאני כבר לא מסוגלת להיות בצבא'. אני לא יודעת מה זו הברבריות הזאת ומה זו ההתעמרות הזו כלפי אותן בנות שנמצאות רק יומיים בצבא. מי נותן לגיטימציה לצרוח לילדה בפנים? זו בעיני תעודת עניות לצה"ל. אני לא מבינה איך התנהגו אליהן בצורה כזו מחרידה".

התצפיתניות שראו את הכל מגיע, גם את מותן שלהן (אילוסטרציה). דובר צה"ל
"ההתנהלות באופן המתואר אינה עולה בקנה אחד עם ההתנהגות המצופה ממפקדים בצה"ל"/דובר צה"ל

תגובת דובר צה"ל

בצבא מסרו כי "מועמדות שהביעו מוטיבציה נמוכה לתפקיד החלו בהליך ושיח מול קציני המיון בבסיס תל השומר. המקרים המתוארים אינם מוכרים. ככל שיובא מקרה פרטני הוא ייבדק ויטופל בהתאם. לאורך שהותן בבסיס, קיבלו המועמדות לתפקיד תנאים ויחס הולמים. ככלל, ההתנהלות באופן המתואר אינה עולה בקנה אחד עם ההתנהגות המצופה ממפקדים בצה"ל".

עוד הוסיפו כי "למערך התצפיות בצה"ל תרומה משמעותית בשמירה על ביטחונם של אזרחי ישראל וחיילי צה"ל, בסיכול פיגועים, בחשיפה ובפגיעה באויב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully