וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודש לפני ה-7 באוקטובר: צה"ל ידע על ניסיונות חמאס לפוצץ את הגדר - והתעלם

עודכן לאחרונה: 25.1.2024 / 14:37

לוואלה! נודע כי המחבלים ביצעו ניסויים עם כמויות חומרי נפץ שונות כדי לגלות מה יפער חור בגבול. התצפיתניות זיהו את המאמץ השיטתי והעבירו חוות דעת מפורטת, אך בפיקוד הדרום פטרו זאת כהתגרות. גורמי הנדסה: לו היו מיידעים אותנו, יכולנו לחזק את הגדר בקלות

בווידאו: הושמדה מנהרת טרור שנמצאת במרחק קילומטר וחצי מהגבול תיעוד מפעילות צוות הקרב החטיבתי 646 24.01.24/דוצ

בשנה שקדמה ל-7 באוקטובר ערכו פעילי הזרוע הצבאית של חמאס פעמים רבות ניסויים ליד גדר הגבול ברצועת עזה כדי לבחון את מאפייניה וכוחה, כך נודע לוואלה. על אף שתצפיתניות זיהו את ההתרחשויות והתריעו על המאמץ השיטתי, כמו גם כוחות הנדסה - דבר לא נעשה. "ניסו להדליק נורות אדומות, אבל אף אחד לא הקשיב", אומרים מקורות צבאיים.

לפי הערכות בפיקוד הדרום, הגדר נפרצה ב-7 באוקטובר ביותר מ-40 מוקדים, ודרכם חדרו אלפי מחבלים ואזרחים פלסטינים, שהצליחו להרוג כ-1,200 בני אדם ולחטוף מאות בני אדם נוספים.

רוב הניסויים התרחשו בסמוך למעבר קרני שבצפון הרצועה, לא רחוק מנחל עוז, ובמקביל להפגנות אלימות, שבדיעבד נראות כניסיון הטעיה והסחת דעת של כוחות צה"ל. כך, באחד המקרים, פעילים ניסו לפוצץ ללא הצלחה קטע גדר באזור עם מעט חומר נפץ - אירוע שבאוגדת עזה פטרו כניסיון התגרות בצה"ל ולא יותר מכך. בניסויים נוספים, הגדילו המחבלים בכל פעם את כמות חומר הנפץ ל-10 ק"ג ול-15 ק"ג. בהמשך, סיפרו מקורות צבאיים, ניסיון להשתמש בכמות גדולה מאוד של חומר נפץ נכשל, אחרי שהמטען התפוצץ לפני הזמן והרג את המחבל שנשא אותו. במודיעין הישראלי לא חיברו את הנקודות, ולא הבינו שמדובר בעוד שלב בסדרת פעולות הכנה למיטוט הגדר.

סיקור הטבח ב7.10 בניו יורק טיימס. רויטרס, עיבוד תמונה
סיקור הטבח ב7.10 בניו יורק טיימס/עיבוד תמונה, רויטרס

לפי המקורות הצבאיים, תצפיתניות התריעו בפני המפקדים כי הניסיונות לפגוע בגדר אינם תמימים, וכי הם חלק ממשימה רחבה הרבה יותר. לדבריהם, חוות דעת מקצועית הועברה למטה אוגדת עזה ומטה פיקוד דרום לאחר הצטברות של כמה אירועים באזור קרני, האחרונה שבהן באמצע חודש ספטמבר.

גורמי צבא בכירים, כולל מתחום ההנדסה, מותחים ביקורת חריפה על תגובת אוגדת עזה להתרעות, ובעיקר על כך שלא שיתפו בהערכות הללו, ולא ביקשו חוות דעת או פתרונות למעשים. אנשי מילואים טוענים כי לו גורמי המקצוע היו יודעים על סדרת הניסויים, ניתן היה להגיב אליהם באמצעות סדרת פעולות פשוטות, שהיו עשויות לפחות לעכב ולשבש את החדירות, ובהמשך לשדרג את הגדר כולה.

עוד בוואלה!

עשרות מתגייסות מסרבות לשרת כתצפיתניות: "נאמר להן שמי שתסרב תגיע לכלא"

לכתבה המלאה

מקורות צבאיים בפיקוד הצפון אמרו לוואלה! כי הם מעריכים שחמאס העבירו לחיזבאללה נתונים על הגדר, הניסויים ההנדסיים ועל דרכי החדירה שלה, כדי שישמשו אותם בתוכנית מקבילה בגבול לבנון או סוריה, שם נבנה מכשול דומה.

בתוך כך, הסכנה לגדר בדרום לא הסתיימה. גורמים באוגדת עזה טענו בפורום מקצועי כי הזרוע הצבאית של חמאס עברה לפעילות גרילה לאחר פירוק מרבית הגדודים, ובשלב זה הם בהמתנה לפני התקפה על קו הגבול והגדר, שמשוקמת בימים אלו ללא שינויים מיוחדים במבנה ההנדסי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully