וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסדין האדום ימונה לראש אמ"ן? התרחיש שמטלטל את המתנחלים

עודכן לאחרונה: 24.4.2024 / 1:03

סערה בהתיישבות בעקבות הפרסום בוואלה על הקריאות לבחור במפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, כמחליפו של אהרן חליוה שפרש. יש שמתעקשים כי בתקופתו "המצב ביו"ש הגיע לקטסטרופה, הוא חלק מהמטכ"ל שהביא אותנו עד הלום". מנגד, אחרים דווקא תומכים בו: "קצין מוכשר וחכם"

בווידאו: אלוף פיקוד מרכז מגיב למתקפות נגדו: "אמשיך להיות שליח ציבור"/דובר צה"ל

אחרי הפרסום בוואלה על הקריאות לרמטכ"ל למנות את מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, לראש אגף המודיעין, התגובות מצד המתנחלים לא איחרו לבוא. פוקס נחשב סדין אדום עבור חלקים בציבור ההתיישבות, ואף היה מושא להסתה שהשוותה בינו לבין היטלר. אולם לצד ההתנגדות, נשמעים גם קולות של תמיכה מפתיעה ברעיון למנות את פוקס למפקד פיקוד המרכז - ולהחליף את האלוף אהרון חליוה, שהודיע ערב החג על פרישה מתפקידו.

אלחנן גרונר, תושב יצהר ועורך 'הקול היהודי' שחשף את התרגיל בפיקוד מרכז שדימה חטיפת פלסטיני בידי מתנחלים מסתייג מהקריאות במערכת הביטחון לקדם את האלוף פוקס לראש אמ"ן: "מבחינת היחס להתיישבות ולרשות הפלסטינית הוא שבוי לגמרי בקונספציה", אמר גרונר. "אם תחתיו מתייחסים למתיישבים כאויב פוטנציאלי וכמישהו שצריך להתאמן נגדו זה בעייתי וגם מנוגד לעמדה של רוב החברה בישראל", המשיך.

"הרבה גורמים בהתיישבות, ראשי מועצות ורבנים לא הסתדרו איתו גם אידאולוגית וגם ברמה האישית. מצד שני, חיזוק הרשות הפלסטינית שמעודדת ותומכת בארגוני הטרור ואת גדודי חללי אל אקצה שמובילים את הטרור. בנוסף, ממה שצוטט בערב החג, שהוא חלק מהמטכ"ל שכשל ב-7 באוקטובר ולשחק משחק כיסאות, אנחנו מקבלים עוד מאותו דבר וזה לעג לרש".

מפקד אוגדת איו"ש, תת-אלוף אבי בלוט ומפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס וגיעו הגיע לזירת פיגוע הירי בחווארה. 19 באוגוסט. דובר צה"ל
הסדין האדום ימונה לראש אמ"ן?. אלוף יהודה פוקס/דובר צה"ל

לדברי גרונר, "פוקס נוהג להתגאות שתחתיו נהרגו כל כך הרבה מחבלים מאז חומת מגן, אבל צריך לזכור שתחתיו נהרגו הכי הרבה יהודים ביהודה ושומרון. זאת, לצד התעצמות של ג'נין שבתקופתו נתנו לרשות הפלסטינית ניסיון להחזיר את המשילות ובסוף קיבלנו את עזה הקטנה ששכפלה את עצמה בטול כרם, ביריחו, בשכם ובטובאס".

עוד אמר גרונר, "היום, אלו מקומות שיש בהם מאות חמושים פעילים, אלפי מטענים וכל כניסה של צה''ל נתקלת בירי. בסוף זה רשום על שמו כי הוא אלוף הפיקוד לא יומיים אלא למעלה משנתיים. בסופו של דבר, בתקופתו, יהודה ושומרון התעצמה הן מבחינת פיגועים והן ביכולות של ארגוני הטרור בצורה דרמטית".

מנגד, יש מי שסבור כי תפקודו של האלוף פוקס ופיקוד מרכז מפרוץ המלחמה הוכיח כי לפוקס יש לאן התקדם בסולם הדרגות. עודד רביבי, ראש מועצת אפרת לשעבר, מהוותיקים בהנהגת ההתיישבות אמר בשיחה עם וואלה: "למעלה מ-15 שנה כיהנתי כראש מועצה, ואני כבר לא זוכר כמה אלופי פיקוד מרכז עברו תחתיי. הראשון, היה גדי שמני והאחרון יהודה פוקס. עצם התפקיד של הריבון ביהודה ושומרון מייצר הרבה מאוד חיכוכים עם ההתיישבות כי מעבר להיות אחראי על הביטחון הוא גם אחראי להשליט פה חוק וסדר, וזה לא תמיד נוח להתיישבות שאותו אדם ששומר הוא זה שאוכף את החוק".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
לוחמי צה"ל, שב"כ ומג"ב עצרו 14 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון ובמבצע חטיבתי בשכם , 24 במרץ 2024. דובר צה"ל
לוחמי צה"ל, שב"כ ומג"ב עצרו 14 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון ובמבצע חטיבתי בשכם , 24 במרץ 2024/דובר צה"ל

לדברי רביבי, "אם אני לוקח את החצי שנה האחרונה של האלוף פוקס הוא עשה שני דברים מדהימים מאז שמחת תורה. דבר ראשון, הוא כמעט והצליח למנוע את ההידרדרות של יהודה ושומרון כזירה שלישית. זה נכון שהיו פיגועים אבל זה לא שהייתה פה עלייה דרמטית שאנחנו יכולים להגיד שפרצה אינתיפאדה שלישית. להיפך, הצבא הצליח להכיל את האירוע ולסכל מאות אם לא אלפי פיגועים ויצר ביטחון ברמה גבוהה מאוד".

עוד ציין רביבי, הדבר השני, מעצר אלפי מבוקשים ופעילי חמאס שהצליחו לבצע דווקא בתקופה הזאת מבלי ליצור תשומת לב מהזירה הבינלאומית ובלי שהדבר הזה יתפוס כותרות. בסוף, מה שיצר ביטחון עבור האזרחים, אז מבחינתי אם אני בוחן נקודתית רק את האירוע הזה אין ספק שמדובר בקצין שמבין את המשימה, ויודע לעשות אותה בצורה חכמה. הוא בהחלט קצין מוכשר".

לוחמי צה"ל, שב"כ ומג"ב עצרו 14 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון ובמבצע חטיבתי בשכם , 24 במרץ 2024. דובר צה"ל
מעצר אלפי מבוקשים בתקופתו/דובר צה"ל

הקונספציה שהייתה נחלת הכלל במטכ"ל ואי היכולת לקבל ביקורת מחד ולתת קשב לקולות אחרים מאידך נכתב ודובר רבות, ביחס לתפקודו של האלוף פוקס בפיקוד מרכז אמר רביבי: "בסוף בדיונים איתו אין ספק שעלו דברים ביקורתיים, בחלק מהם הוא היה מוכן לבוא, לשמוע ולבחון דרכים אחרות ובחלק מהם מיישרים קו עם הממונים, אם זה רמטכ"ל, שר הביטחון ודרג מדיני, בסוף הצבא צריך לממש את מדיניות ממשלת ישראל".

לדבריו, "בהיבט הטקטי של החצי שנה האחרונה, שלא פרצה אינתיפאדה שלישית ביהודה ושומרון וגל המעצרים מתחת לרדאר, מראה שכן יש חשיבה יצירתית. עם זאת, האם זה השינוי המספק אחרי מה שחווינו בשמחת תורה, אני חושב שצריך לראות אמירה יותר עוצמתית ויותר ברורה של הצבא איך הוא נערך לסיפור הזה. אני לא יכול להצביע עליו באופן נקודתי האם הוא חלק מהקונספציה או לא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully