וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זיהוי שגוי, טעות בקבלת ההחלטות ותקיפה בניגוד לפקודות: מסקנות התחקיר על הרג עובדי הסיוע בעזה

עודכן לאחרונה: 5.4.2024 / 14:59

מהתחקיר שערך אלוף במיל' יואב הר-אבן עולה כי הגורמים שאישרו את התקיפה היו משוכנעים כי הם תוקפים פעילי חמאס. "התקיפה בוצעה בניגוד לפקודות ולהוראות הפתיחה באש". הרמטכ"ל צפוי להדיח קצין בדרגת אל"ם במיל' ולנזוף באלוף פיקוד הדרום, מפקד אוגדה ומח"ט

הרמטכ"ל הרצי הלוי על מותם של 7 פעילי הסיוע בתקיפת צה"ל/דובר צה"ל

התחקיר הצה"לי אודות התקרית שאירעה בליל שלישי האחרון במרכז רצועת עזה - ובה נהרגו 7 עובדי ארגון הסיוע ההומניטרי WCK מתקיפת צה"ל - התקיים בראשות אלוף במיל' יואב הר-אבן, והוצג אתמול לרמטכ"ל, רב אלוף הרצי הלוי. עיקרי התחקיר מצביעים על כשל חמור שנבע מטעות בזיהוי ובקבלת ההחלטות שהובילה לתקיפה בניגוד לפקודות. בעקבות מסקנות התחקיר הוחלט כי רמ"ט החטיבה, קצין בדרגת אל"ם במילואים, יודח מתפקידו. כמו כן, מפקד פיקוד הדרום, מפקד אוגדה 162 ומפקד החטיבה יינזפו.

ארגון "המטבח המרכזי העולמי" (WCK) אמר בתגובה לתחקיר של צה"ל כי אף שהדחת הקצינים וההודאה באחריות הן צעדים חשובים - יש צורך בחקירה עצמאית של הרג עובדיו.

האירוע התרחש במהלך מבצע להעברת סיוע הומניטרי של ארגון WCK לרצועת עזה. מהתחקיר עולה כי כוחות צה"ל זיהו חמוש אחד על אחת ממשאיות הסיוע, ולאחר מכן סברו כי ישנו חמוש נוסף. לאחר שהרכבים עזבו את המחסן בו נפרק הסיוע, אחד המפקדים סבר בטעות שהחמושים נמצאים ברכבי הליווי וכי מדובר במחבלי חמאס.

תקיפת צה"ל בדיר אל בלח במרכז רצועת עזה - שהובילה למותם של 7 פעילי סיוע. רויטרס
תקיפת צה"ל בדיר אל בלח במרכז רצועת עזה - שהובילה למותם של 7 פעילי סיוע/רויטרס

הכוחות לא זיהו את הרכבים המדוברים כמשויכים לארגון ה-WCK. בעקבות זיהוי שגוי של הכוחות, הם תקפו את שלושת רכבי ה-WCK, על בסיס ההבנה המוטעית שהיו בהם פעילי חמאס והביאו למותם של שבעה פעילי סיוע הומניטרי חפים מפשע. תקיפת שלושת הרכבים בוצעה תוך הפרה חמורה של הפקודות וההוראות הנוגעות לעניין.

מסקנות התחקיר מעלות כי ניתן היה למנוע את האירוע ויחד עם זאת, הגורמים שאישרו את התקיפה היו משוכנעים שהם תוקפים פעילי חמאס חמושים ולא את פעילי ארגון ה- WCK. הפגיעה ברכבי הסיוע היא טעות חמורה, שנבעה מכשל חמור, כתוצאה מזיהוי שגוי, טעות בקבלת ההחלטות ותקיפה בניגוד לפקודות ולהוראות הפתיחה באש.

לאחר שהוצגו ממצאי התחקיר, ובעקבות תוצאותיו הקשות של האירוע, החליט הרמטכ"ל על נקיטת של כמה צעדים פיקודיים: נגד מפקד הסיוע החטיבתי, קצין בדרגת רס"ן, ינקטו הליכים של הדחה מתפקיד. נגד רמ"ט החטיבה, קצין בדרגת אל"ם במיל', ינקטו הליכים של הדחה מתפקיד. בנוסף, נגד מפקד החטיבה ומפקד אוגדה 162 יינקטו תהליכים של נזיפה פיקודית. כמו כן, הרמטכ"ל החליט לנזוף פיקודית גם במפקד פיקוד הדרום בגין אחריותו הכוללת לאירוע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
התחקיר המטכ"לי לאירוע בו נהרגו 7 פעילי סיוע של הארגון ההומניטרי, "המטבח המרכזי העולמי", . WCK. דובר צה"ל
התחקיר המטכ"לי לאירוע בו נהרגו 7 פעילי סיוע של הארגון ההומניטרי, "המטבח המרכזי העולמי", . WCK/דובר צה"ל

בצבא מסרו: "צה"ל רואה בחומרה את התקרית הקשה שגבתה את חייהם של שבעה אנשי סיוע הומניטרי, בלתי מעורבים וחפים מפשע. אנו מביעים את צערנו העמוק על האובדן, ומשתתפים בצערם של בני המשפחות וארגון WCK. אנחנו מייחסים חשיבות עליונה לפעילותם ההומניטרית החיונית של ארגוני הסיוע הבינלאומיים, ונמשיך לפעול לתיאום וסיוע לפעילותם, תוך הקפדה על ביטחונם ושמירה על חייהם".

"צה"ל שב ומדגיש את מחויבותו ללחימה חסרת פשרות בארגון חמאס, זאת לצד שמירה על ערכי צה"ל, דיני המלחמה וההימנעות מפגיעה בחפים מפשע. צה"ל ילמד את לקחי האירוע, ויטמיע את הלקחים הנדרשים לקראת הבאות".


בעקבות פרסום הצעדים הפיקודיים עליהם החליט הרמטכ"ל, השרים בן גביר וסמוטריץ תקפו: שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', אמר כי "‏העובדה שמכל מחדלי ה-7 באוקטובר, הקצין הראשון והיחיד שהופך לשעיר לעזאזל ומודח בשיחת טלפון הוא נוחי מנדל, רמ"ט חטיבת הנח"ל, היא מקוממת ומעבירה מסר בעייתי למפקדים וללוחמים. לא מתקבל על הדעת שהרמטכ"ל עורף ראשים של קצינים חדים והתקפיים".

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, הוסיף: "החלטת הרמטכ"ל להדיח קצינים בכירים היא הפקרת הלוחמים באמצע מלחמה וטעות קשה שמשדרת חולשה. גם אם יש טעויות בזיהוי, במלחמה מגבים חיילים ובוודאי שלא עושים להם בית דין שדה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully