וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אירוע שלא היה צריך לקרות": הרמטכ"ל מתחקר את הרג 7 הפעילים ההומניטריים בעזה

עודכן לאחרונה: 2.4.2024 / 18:13

על פי התחקיר הראשוני, התקיפה אירעה באזור חיץ שנועד לאבטח את הפעילות ברצועה. בצה"ל מסרבים לחשוף פרטים נוספים, אך ההערכה היא ששיירה שבה נסעו הפעילים עוררה את חשד הצבא. "מקרה טראגי של פגיעה בחפים משפע", תיאר זאת נתניהו; בלינקן: "דרשנו מישראל תחקור מיידי"

בווידאו:תקיפת צה"ל ברצועת עזה/דובר צה"ל

"אירוע חמור שלא היה צריך לקרות": כך מגדירים בצה"ל את הפעילות בה נהרגו מתנדבי הארגון ההומניטרי "המטבח העולמי", בהם גם אזרחים זרים - והרמטכ"ל הרצי הלוי מתחקר באופן אישי את התקרית.

מהממצאים עד כה, עלה כי התקיפה אירעה באזור המסדרון - חיץ שמפריד את הרצועה לשני חלקים ובו פועלים לוחמי הנח"ל במטרה לאבטח את האזור. במסגרת הפעילות, הם מונעים ממחבלים להניח מטעני חבלה על הציר, לבצע מארבים נגד הכוחות או לנסות לחצות מדרום לצפון הרצועה. כוח דומה מוצב גם באזור המזח ברצועה שמהווה נתיב להעברת ציוד, מזון וסיוע הומניטארי לאזרחים הפלסטינים.

התקיפה האווירית החלה אמש, לקראת השעה 23:00 והביאה להרג 7 אזרחים זרים מקנדה, פולין, בריטניה, ואוסטרליה, ופלסטיני אחד. פרטי הסיבה לתקיפה עדיין לא פורסמו וצה"ל מסרב בשלב הזה למסור פרטים בנושא. ההערכה היא שהשיירה שכללה שלושה כלי רכב ונעה במרחב עוררה את החשד בצה"ל לפעילות טרור.

תקיפת צה"ל בדיר אל בלח במרכז רצועת עזה - שהובילה למותם של 7 פעילי סיוע. רויטרס
תקיפת צה"ל בדיר אל בלח במרכז רצועת עזה - שהובילה למותם של 7 פעילי סיוע/רויטרס
תקיפת צה"ל בדיר אל בלח במרכז רצועת עזה - שהובילה למותם של 7 פעילי סיוע. רויטרס
תקיפת צה"ל בדיר אל בלח במרכז רצועת עזה - שהובילה למותם של 7 פעילי סיוע/רויטרס

"המטבח העולמי" (WKC) נחשב על ידי צה"ל כארגון חשוב מאוד שמסייע למנוע משבר הומניטארי ברצועת עזה ודואג למפונים פלסטינים שנעו מבתיהם בצפון ומרכז רצועת עזה לאזור המחסות בדרום. הרמטכ"ל מינה את האלוף במיל' יואב הר אבן לתחקר את האירוע והורה לסיים את התחקיר המלא בימים הקרובים. הערב יוצגו בפניו פרטים ראשוניים. בתוך כך, הלוי שוחח עם מפקד פיקוד המרכז בצבא ארה"ב, הציג בפניו את הפרטים הראשונים והתחייב לתחקר לעומק את המקרה.

דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי שוחח עם ראש ה-WKC, השף חוזה אנדרוס, והזמין אותו לביקור במפקדות צה"ל בארץ. לוואלה! נודע כי הלוי יגיע הערב לפיקוד דרום ואלוף פיקוד דרום האלוף ירון פינקלמן ומתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף רסאן עליאן, יציגו לו התחקיר הראשוני.

בנוסף לכך, יכריז צה"ל היום על הקמת חמ"ל מיוחד לניהול המאמצים ההומניטאריים. בצה"ל לוקחים אחריות על האירוע ומביעים תנחומים למשפחות העובדים שנהרגו באירוע החמור.

תקיפת צה"ל בדיר אל בלח במרכז רצועת עזה - שהובילה למותם של 7 פעילי סיוע. רויטרס
תקיפת צה"ל בדיר אל בלח במרכז רצועת עזה - שהובילה למותם של 7 פעילי סיוע/רויטרס
הצהרת דובר צהל, דניאל הגרי. 19 באוקטובר 2023.. דובר צה"ל, צילום מסך
בצה"ל לקחו אחריות. דובר צה"ל דניאל הגרי/צילום מסך, דובר צה"ל

"הלילה התרחש אירוע בעזה שהוביל למותם הטראגי של עובדי המטבח העולמי המרכזי, בעת שהם מילאו את שליחותם החיונית - להביא מזון לזקוקים לכך", אמר דובר צה"ל דניאל הגרי, ולקח אחריות על האירוע. "דיברתי זה עתה עם מייסד WCK, השף חוזה אנדרס - והבעתי את התנחומים העמוקים ביותר של צה"ל - למשפחות ולכל ארגון המטבח העולמי המרכזי".

"אנו נקיים תחקיר לבחינת האירוע החמור הזה, להפקת לקחים במטרה להפחית את הסיכוי להישנות מקרים כאלה", אמר הגרי. "בחודשים האחרונים, צה"ל עובד בשיתוף פעולה צמוד עם המטבח העולמי המרכזי, כדי לסייע להם למלא את משימתם הנעלה - להביא מזון וסיוע הומניטרי לתושבי עזה. הארגון הגיע לסייע גם לישראלים אחרי אירועי הטבח בשבעה באוקטובר - הם היו אחד מהארגונים הראשונים שעשו זאת. עבודת WCK קריטית - הם בחזית האנושיות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה האמריקאי, אנטוני בלינקן, 9 לינואר 2024. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
בלינקן: "דרשנו מישראל תחקור מיידי"/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

בתוך כך, גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס לתקרית, ואמר בצאתו מבית החולים הדסה עין כרם, שבו אושפז בימים האחרונים: "לצערנו ביממה האחרונה היה מקרה טרגי של פגיעה לא מכוונת של כוחותינו באנשים חפים מפשע ברצועת עזה. זה קורה במלחמה, אנחנו בודקים את זה עד תום, עומדים בקשר עם הממשלות, ונעשה הכל כדי שהדבר הזה לא ישנה שוב".

שר החוץ האמריקני, אנטוני בלינקן, התייחס לאירוע במסיבת עיתונאים שקיים עם שר החוץ הצרפתי: "צריך להגן על עובדי סיוע", אמר. "שוחחנו עם ממשלת ישראל בנושא התקרית הזו ודרשנו חקירה מיידית כדי להבין מה קרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully