וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעולם חשבו שהורידו לדאעש את הראש. הוא צמח מחדש במקום אחר

עודכן לאחרונה: 29.3.2024 / 18:56

המנהיגים הבולטים של הארגון כבר אינם, "החליפות האסלאמית" התפרקה וארה"ב ממשיכה להילחם בו, אך דאעש מצא מקומות חדשים להתבסס בהם. הזרוע המסוכנת ביותר שלו כיום פועלת מאפגניסטן, והיא הצליחה להכות בחודשים האחרונים ברוסיה ובאיראן. ויש גם לקח למלחמה נגד חמאס בעזה

בווידאו: פיגוע ירי באולם קונצרטים ליד מוסקבה/שימוש לפי סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים

מתי מעט יודעים לנקוב בשמו של מנהיגו הנוכחי של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) או של קודמיו מאז שמייסדו אבו בכר אל-בגדאדי חוסל בפעולה אמריקנית בסוריה ב-2019.

מ"החליפות האסלאמית" שהתפרסה על שליש משטחיהן של סוריה ועיראק וכפתה משטר טרור על מיליוני אנשים נותרו רק סיפורי אימה, וארצות הברית שומרת על נוכחות באזור כדי למנוע מהארגון להתבסס מחדש.

אך בניגוד ליכולות צבאיות או לדמויות כריזמטיות, הרבה יותר קשה לחסל את הרעיון עצמו. הוא נודד למחוזות חדשים, ניזון מכאוס ומפילוגים דתיים ועדתיים, מעוני ומדיקטטורה.

כך עשה גם דאעש בשנים האחרונות, כשהתביית בין היתר על אפגניסטן. הוא היה פעיל בה גם כשהכוחות הבינלאומיים היו פרוסים במדינה והגנו על ממשלתה הפר-מערבית בקבאול, אך שלוחת הארגון באזור - המכונה חורסאן - התעצמה ביתר שאת אחרי נסיגת צבא ארצות הברית ב-2021 ונפילת אפגניסטן בחזרה לידיים של טליבאן.

חברי דאעש שביצעו את הפיגוע באולם הקונצרטים במוסקבה. טלגרם, צילום מסך
ארבעת המחבלים שביצעו את הפיגוע במוסקבה בשבוע שעבר/צילום מסך, טלגרם

טליבאן ודאעש הם יריבים מרים, והראשון עוד עשוי להיראות כמתון ליד יריבו הג'יהאדיסטי. ככוח שולט שכבר אינו נדרש להילחם בצבאות זרים, טליבאן מעוניין לשמר את משטרו. הוא אף התחייב בהסכם הנסיגה עם ארצות הברית למנוע מארגוני טרור דוגמת אל-קאעדה ודאעש לפעול משטח אפגניסטן, כפי שקרה ערב פיגועי 11 בספטמבר.

למרות המאבק שמנהל נגדו טליבאן, דאעש באפגניסטן מצליח להוציא לפועל פיגועים קשים, במיוחד נגד המיעוט השיעי שבו הוא רואה כופר. כשהטרור נותר בגבולות אפגניסטן, הוא אינו זוכה לתשומת לב עולמית, אולם כשהוא שולח את זרועותיו למדינות אחרות, האסימון מתחיל ליפול.

המתקפה ביום שישי שעבר באולם הקונצרטים במוסקבה הייתה אחת המוצלחות ביותר מבחינת דאעש כארגון בכלל ושלוחתו באפגניסטן בפרט. הוא תיאר זאת כמתקפה נגד "נוצרים", אף שלמופע הרוק שעמד להיפתח טרם הטבח לא היה קשר לשום דת.

רוסיה, בעיני דאעש, היא אויב לא פחות גדול מאשר ארצות הברית. מלחמתה של מוסקבה נגד הארגון בסוריה, לצדו של בשאר אסד, וסכסוכיה בצ'צ'ניה ובאפגניסטן הפכו אותה ליעד מועדף בעיני ארגוני הג'יהאד האסלאמיסטיים.

שקיעתה של רוסיה במלחמה באוקראינה הסיטה משאבים ותשומת לב מאזורים אחרים, וארבעת המחבלים של דאעש ניצלו את הפריצות הביטחונית הזו כדי להכות בלבה של רוסיה, לא הרחק מהקרמלין של ולדימיר פוטין.

עוד בנושא

הפיגוע במוסקבה ניפץ את אשליית הביטחון שמוכר פוטין לציבור הרוסי

לכתבה המלאה
לוחמי טליבאן חוגגים שנתיים להשתלטות על אפגנסיטן במצעד בבירה קאבול, 15 באוגוסט 2023. רויטרס
לא מצליחים למגר את שלוחת דאעש במדינה. לוחמי טליבאן בקאבול/רויטרס

דאעש-חורסאן, שקרוי על שמו האסלאמי העתיק של אזור מרכז אסיה, מצליח לגייס תומכים מרחבי האזור הרווי בעוני ודיכוי, כמו ארבעת חברי התא שביצע את הפיגוע במוסקבה, שהגיעו מטג'יקיסטן.

מנהיג דאעש-חורסאן הוא צעיר שאפתן בשם סנואללה ג'עפרי בן ה-29, המוכר בכינוי שהאב אל-מוהאג'ר.

הוא הפך את השלוחה האפגנית של "המדינה האסלאמית" לאחת מרשתות הטרור החזקות בעולם. בתחילה דווח שהוא נהרג באפגניסטן ביוני האחרון, אך שני מקורות בטליבאן האפגני והפקיסטני אמרו לרויטרס כי הוא נפצע ושרד. לפי ההערכות, הוא חי במחוז הגבול הכאוטי בלוצ'יסטן.

דור חדש

ג'עפרי, שמונה לאמיר של דאעש-חורסאן ב-2020, נכנס למעשה בוואקום שהותירו אל-בגדאדי ודמויות אחרות שהיו מזוהות עם הארגון בשיא כוחו. הוא אמנם רחוק מהתהילה שאפפה את אל-בגדאדי בימיו כחליף בעיני עצמו, אך עלייתו והצלחתו למשוך דור חדש של לוחמים מעידות על כך שיש לכל אחד תחליף, גם אם קצת שונה.

הפיגוע הגדול המשמעותי נגד זרים של דאעש-חורסאן היה ב-2021, כשמחבל מתאבד של הארגון התפוצץ בנמל התעופה הבינלאומי בקאבול במהלך הנסיגה האמריקנית. 13 חיילים אמריקנים נהרגו לצד עשרות אזרחים אפגנים שביקשו להימלט מאימת טליבאן. בספטמבר 2022, הארגון קיבל אחריות על פיגוע התאבדות קטלני מחוץ לשגרירות הרוסית בקאבול.

דאעש-חורסאן שב לכותרות בתחילת השנה, עם פיגוע התאבדות כפול וקטלני בשטחה של אויבת הגדולה, איראן השיעית. כמעט מאה איש נהרגו בפיצוצים בטקס זיכרון למפקד כוח קודס הגנרל קאסם סולימאני, שהוביל את הלחימה של המיליציות השיעיות באזור נגד הארגון הסוני.

היה זה הפיגוע הקטלני ביותר באיראן מאז המהפכה האסלאמית ב-1979 כמו במקרה הרוסי, גם איראן לא ניצלה את המידע המודיעני שהעבירה לה ארצות הברית כדי לסכל את מתקפת הטרור.

ג'עפרי, שגורמים בטליבאן אמרו כי הוא אפגני ממוצא טג'יקי, לחם בעבר בשורות הצבא האפגני לפני שהצטרף לדאעש. ובעוד שטליבאן נשען על לוחמים פשטונים - הקבוצה האתנית הגדולה ביותר באפגניסטן - דאעש-חורסאן מגייס טג'יקים ואוזבקים ברחבי מרכז אסיה. מעוזי הארגון נמצאים בצפונה של אפגניסטן ובמזרחה, והם מתפשטים למדינות אחרות באזור לאור הכישלון של טליבאן לחסל אותם.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לצד ארונותיהם של חיילים שנהרגו בירדן בבסיס חיל האוויר דובר, 2 בפברואר 2024. רויטרס
דאעש-חורסאן עשוי לנסות לפגוע גם בארה"ב. חיילים נושאים ארון של חלל אמריקני על פני ביידן/רויטרס

היכולת של וושינגטון לחשוף מראש את הכוונות של שלוחת דאעש באפגניסטן, שהוקמה בסוף 2014, מלמדת על יכולותיה המודיעיניות, אך מצד שני מראה את מוגבלותה לסכל אותן ללא הנוכחות בשטח. בכירים אמריקנים חוששים שהתיאבון של ג'עפרי, שעל ראשו מונח פרס של עשרה מיליון דולר, ילך ויגבר לכדי תכנון פיגועים בשטחה של ארצות הברית עצמה.

"הם נותרו נחושים לתקוף אותנו ואת המולדת שלנו", הזהיר פרנק מקנזי, שפיקד על הפיקוד המרכזי של ארצות הברית בעת הנסיגה מאפגניסטן. "אני חושב שהסיכויים לכך הם ככל הנראה גבוהים יותר עכשיו מאשר שהיו לפני כמה שנים". רצף הפיגועים האחרונים של דאעש-חורסאן הוביל להעלאת הכוננות גם באירופה, במיוחד בצרפת למודת מתקפות הטרור הנערכת לאולימפיאדת פריז בקיץ הקרוב.

בהשלכה למלחמה בעזה, התבססותו מחדש של דאעש, בתצורה שונה, עם מנהיגים אחרים ועם שאיפות חדשות, צריכה לחלחל למי שסבור כי ניתן למגר לחלוטין את חמאס ואת הרעיון שלו ובאמצעים צבאיים בלבד. ללא תכנית סדירה והגיונית ליום שאחרי המלחמה, עם אופק של ממש, חמאס, בגלגול כזה או אחר, ימצא קרקע פורייה להתארגנותו מחדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully