וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפגניסטן: 60 הרוגים, בהם 12 חיילים אמריקנים, בפיגוע בנמל התעופה בקאבול

עודכן לאחרונה: 27.8.2021 / 11:32

ההתראות הדחופות מפני מתקפת טרור במתחם הומה האדם התממשו כשמחבלים של דאעש התפוצצו בכניסה אליו. ביידן יישא נאום אחרי אחד הקשים ביותר נגד צבא ארה"ב בשנים האחרונות, אך לא מתכנן לדחות את הנסיגה. טליבאן מאשים את הנוכחות הזרה. דאעש: "תקפנו משתפי פעולה"

בווידאו: זירית הפיצוץ בקאבול/צילום: רויטרס

יותר מ-60 בני בני אדם נהרגו היום (חמישי), בהם 12 חיילים אמריקנים, ועוד עשרות נוספים נפצעו בפיגוע התאבדות משולב של דאעש באזור נמל התעופה בקאבול - כך אמרו גורמים אמריקניים וגורמים אפגניים, שעות אחרי האזהרות של מדינות המערב מפני פיגועים בצל הכאוס במקום ההומה באלפי בני אדם. בתיעודים מהזירה נראו ערימות של גופות בתעלת ניקוז שמחוץ לנמל התעופה, ופצועים רבים מפונים מהמקום.

דאעש קיבל אחריות על הפיגוע, ואמר כי אחד המחבלים המתאבדים תקף "מתורגמנים ומשתפי פעולה" אפגנים. בארצות הברית מאמינים כי הארגון, יריב של טליבאן, עשוי לתקוף פעם נוספת עד להשלמת הנסיגה ביום שלישי. אלפי אזרחים זרים ומקומיים נהרו לנמל התעופה בקאבול בתקווה להימלט מאפגניסטן אחרי נפילתה בידי טליבאן.

הנשיא ג'ו ביידן, שדחה למחר את פגישתו עם ראש הממשלה נפתלי בנט בשל דיונים שכינס על המצב, יישא בהמשך הערב נאום לאומה. מבקריו של הנשיא הדמוקרטי טוענים כי הפיגוע ממחיש את כישלונה של הנסיגה, וכמה פוליטיקאים רפובליקנים קראו לו להתפטר או לפתוח בהליכי הדחה נגדו. קודמו, הנשיא דונלד טראמפ, אמר כי הפיגוע הוא "טרגדיה שלא הייתה צריכה לקרות". טראמפ חתם על הסכם הנסיגה עם טליבאן, אך הוא טוען שתחתיו, המבצע היה מתנהל אחרת.

גורם המעורה בנושא אמר כי אין אינדיקציות בשלב לכך שביידן מתכנן לשנות את מועד הנסיגה הנוכחי. טליבאן הזהיר בימים האחרונים מפני הארכת השהות של הכוחות הזרים במדינה.

קאבול. מערכת וואלה!, אתר רשמי
ערימות של גופות. זירת הפיגוע בקאבול, היום/אתר רשמי, מערכת וואלה!

היה זה אחד הפיגועים הקטלניים ביותר שספג צבא ארצות הברית בשנים האחרונות והתקרית הקטלנית ביותר באפגניסטן זה כעשור. עוד מספר לא ידוע של חיילים נפצעו, חלקם באורח קשה. צבאות זרים אחרים, בהם של בריטניה, גרמניה וטורקיה, מסרו שלא היו להם נפגעים. דובר הפנטגון אמר כי הייתה זו מתקפה "מורכבת" ולפחות שני פיצוצים אירעו במתחם - אחד סמוך לאחד משערי הכניסה, שבו מוצבים כוחות אמריקניים, והשני בכניסה למלון שבו שוהים אזרחים זרים.

גורם בטליבאן אמר כי בין ההרוגים גם ילדים, וכי רבים מאנשיו נפצעו. בארגון גינו את הפיגוע, אך אמרו שהנוכחות הצבאית הזרה במדינה אחראית לו. הארגון הקיצוני, שכבש במהירות את המדינה לאחר תחילת הנסיגה של הכוחות הזרים, מאבטח את הכניסה לנמל התעופה, בעוד שהכוחות הזרים שוהים בפנים.

"אחרי שהמצב בנמל התעופה יתבהר והכוחות הזרים יעזבו, לא יהיו לנו מתקפות כאלו עוד. זה בגלל הנוכחות של הכוחות הזרים", אמר עבדול קאר באלחי, חבר בוועדת התרבות של טליבאן, לערוץ האברטורק הטורקי.

פינוי פצועים בפיגוע בכניסה לנמל התעופה בקאבול 26 באוגוטסט 2021. רויטרס
פצועים מפונים מהזירה בקאבול אחרי הפיגוע, היום/רויטרס

טליבאן הוא יריב של שלוחת המדינה האסלאמית במדינה, ובמערב חוששים שהיא תתחזק בתום נסיגת הכוחות הזרים, אחרי 20 שנות נוכחות צבאית זרה. "גם המאבטחים שלנו מסכנים את חייהם בנמל התעופה בקאבול, גם הם עומדים בפני איום של דאעש", אמר הבוקר גורם בטליבאן, שדיבר בעילום שם.

עד ראיה סיפר לאחד הכתבים במקום כי הפיצוץ היה "מאוד חזק". "איפה שהיינו, היה פתאום פיצוץ", אמר אותו אדם. הוא סיפר כי ראה "לפחות 400 עד 500 איש" באזור הסמוך למתקפה ואמר כי חלק מהנפגעים היו "כוחות זרים". "נשאנו את הפצועים על אלונקות, הבגדים שלי היו מלאים בדם".

"דאעש לא ירתיע אותנו"

מפקד הפיקוד המרכזי בצבא ארצות הברית, הגנרל פרנק מקנזי, אמר הערב בתדרוך בפנטגון כי 12 חיילים אמריקנים נהרגו במתקפה של שני מחבלים מתאבדים, ולאחר מכן פרצו חילופי אש. הוא אמר כי לפי ההערכות, היו אלו מחבלים של דאעש, אך הדגיש - "דאעש לא ירתיע אותנו מהמשך ביצוע המשימה". הגנרל הבכיר העריך כי עוד אלף אזרחים אמריקנים שוהים במדינה.

"אנחנו צופים שהמתקפות של דאעש יימשכו", הזהיר מקנזי. לדבריו, הארגון היה רוצה לפגוע באחד המטוסים הממשתפים במבצע הפינוי. הוא הוסיף כי ארצות הברית תפעל נגד מי שאחראי לפיגועים היום, ואמר כי הוא לא סבור שטליבאן אפשר את המתקפה.

תמונת לוויין של אזור נמל התעופה בקאבול. AP
מתחם נמל התעופה בקאבול/AP

מאז הבוקר, כמה מדינות אירופיות וקנדה הודיעו על סיום מבצע הפינוי האווירי מבירת אפגניסטן, שהיה הגדול בהיסטוריה, בשל ההתראות הרבות על פיגועים. לאחר המתקפה על נמל התעופה, גרמניה ונורבגיה הודיעו על סיום המבצע. מדינות אירופה ביקשו השבוע מארצות הברית להמשיך במבצע עוד כמה ימים כדי להשלים את הפינוי, אך ביידן סירב לכך.

בעולם גינו בחריפות את הפיגוע והביעו סולידריות עם ארצות הברית ואפגניסטן. מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, אמר כי זאת "מתקפת טרור מחרידה" והדגיש כי פינוי "כמה שיותר אנשים למקום מבטחים" נותר בראש סדר העדיפויות.

בנט אמר מוושינגטון כי הוא מביע צער על מותם של החיילים האמריקנים. "ישראל עומדת לצד ארצות הברית בזמנים קשים אלו, כפי שארצות הברית תמיד עמדה לצדנו", מסר.

לשכתו של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מסרה כי הוא יערוך דיון חירום בעקבות הפיגוע, ושר החוץ שלו, דומיניק ראב, הבטיח כי בריטניה "לא תתן למתקפות טרור פחדניות לעצור בעדנו".

רק הבוקר הזהיר שר הכוחות המזוינים של בריטניה, ג'יימס היפיי, כי יש מידע מודיעיני "אמין ביותר" על תכנון מתקפות טרור נגד אלו המתכנסים בנמל התעופה בקאבול. "הם צריכים לעבור למקום מבטחים ולהמתין להוראות נוספות", אמר לרדיו של BBC.

בצרפת, הנשיא עמנואל מקרון אמר כי המצב סביב נמל התעופה "מתוח ביותר" ועל כולם לנקוט זהירות מירבית משום שלצרפת "אין שליטה שם". עם זאת, הוא הוסיף כי צרפת נערכת להמשך מבצע הפינוי, שאמור להסתיים מחר בערב, כל עוד יהיה בטוח לנחות בנמל ולהמריא ממנו.

עשן מיתמר מאזור נמל התעופה בקאבול, אפגניסטן, אחרי מתקפת טרור משולבת, 26 באוגוסט 2021. AP
עשן מיתמר מאזור נמל התעופה, היום/AP

המתקפה המחישה עד כמה המצב באפגניסטן שברירי והגבירה את החשש שהיא תשוב לשמש מקום מפלט לארגוני טרור. אל-קאעדה תכנן משטחה של המדינה את פיגועי 11 בספטמבר, ובתגובה אליהם פלשה ארצות הברית למדינה והפילה את משטר טליבאן, שהעניק מחסה לארגונו של אוסמה בן לאדן.

למרות הבטחותיו כי שינה את פניו, רבים חוששים מחזרת השלטון הנוקשה שאפיין את משטר טליבאן בין 1996 עד 2001. השנים ההן אופיינו בהוצאות המוניות להורג והגבלות חמורות על נשים, שעליהן נאסר ללמוד בבית ספר או לצאת לעבוד.

טליבאן מעודד את האזרחים שלא לעזוב את המדינה, בעוד שאמר שאלו שמחזיקים במסמכים המתאימים יורשו לצאת מאפגניסטן עם חידוש הטיסות המסחריות לאחר השלמת הנסיגה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully