וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבצע הפינוי מקאבול מתקצר בשל חשש מפיגועי דאעש: "איום חמור"

עודכן לאחרונה: 26.8.2021 / 16:12

מדינות המערב הודיעו על סיום מבצע הפינוי האווירי הגדול בהיסטוריה, והפצירו באזרחיהן לעזוב מידית את אזור נמל התעופה. אש נפתחה לעבר מטוס איטלקי, שלא נפגע. ביידן עודכן על האיומים, בלינקן: טליבאן יאפשר לצאת גם לאחר 31 באוגוסט

חיילים אוסטרלים עוזרים לפנות אזרחים ובעלי ויזה אוסטרלים אל מטוס של חיל האוויר האוסטרלי בנמל התעופה בקאבול, אפגניסטן, 22 באוגוסט 2021. רויטרס
אזרחים מעבירים תינוק לכוחות אמריקניים בנמל התעופה בקאבול, בשבוע שעבר/רויטרס

שורת מדינות מערביות הודיעו היום (חמישי) על סיומו של מבצע הפינוי מקאבול, בשל חשש כבד מפיגועי טרור של דאעש, ושגרירויות ארצות הברית, בריטניה ואוסטרליה הפצירו במי ששוהה מחוץ לנמל לעזוב מיד את האזור. במקביל, גורם במשרד ההגנה של איטליה אמר כי נפתחה אש לעבר מטוס צבאי שהמריא היום מבירת אפגניסטן, אך לא נגרם לו נזק. לא ברור מי ירה על כלי הטיס.

ארצות הברית ויתר הכוחות הזרים במדינה ממהרים להשלים את הנסיגה עד 31 באוגוסט, לאור התנגדות טליבאן לדחייתה. יותר מ-82 אלף איש כבר פונו מבירת אפגניסטן מאז שנפלה לידי טליבאן ביום ראשון שעבר, במה שמתואר כמבצע הפינוי האווירי הגדול בהיסטוריה. מחשש לפגיעת טילי קרקע-אוויר, המטוסים הזרים הממריאים מקאבול משגרים נורים לצורך הגנתם.

גורם מערבי אמר היום כי כ-1,500 אזרחים ומחזיקי ויזה אמריקנית מנסים להגיע לנמל התעופה בניסיון נואש לתפוס טיסה. שר החוץ של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, אמר כי הארגון הסכים לאפשר לאזרחים זרים ולאפגנים לעזוב את המדינה לאחר מועד זה. בלינקן הוסיף כי לפחות 4,500 אזרחים אמריקנים ובני משפחותיהם פונו מאפגניסטן מאז אמצע החודש.

הבית הלבן מסר כי הנשיא ג'ו ביידן עודכן אתמול על האיומים הנשקפים מדאעש, וכן על תכנית הפינוי. הנשיא הדמוקרטי הורה על הוצאת כל הכוחות מאפגניסטן עד סוף החודש, על מנת לעמוד בהסכם הנסיגה עם טליבאן, למרות שבעלות הברית האירופיות ביקשו זמן נוסף להוצאת אזרחיהן ואזרחים אפגנים ששיתפו עמן פעולה.

אישה עם בורקה נושאת ילד בנמל התעופה בקאבול, אפגניסטן, 24 באוגוסט 2021. רויטרס
אישה אפגנית נושאת את התינוק שלה בדרך למטוס פינוי אמריקני מקאבול, שלישי/רויטרס

מאז שעות הבוקר, שורת מדינות מערביות הודיעו על תום המבצע. "אנחנו נמשיך עד מחר בערב", אמר ראש ממשלת צרפת, ז'אן קסטקס, לרשת RTL. שרת ההגנה של דנמרק, טרין ברמסן, הזהירה כי "לא בטוח עוד לטוס מקאבול או אליה". טיסת הפינוי האחרונה של דנמרק, שבה היו 90 בנוסף לחיילים ודיפלומטים, כבר עזבה את בירת אפגניסטן.

שר הכוחות המזוינים של בריטניה, ג'יימס היפיי, אמר כי יש מידע מודיעיני "אמין ביותר" על תכנון מתקפות טרור נגד אלו המתכנסים בנמל התעופה בקאבול, ולכן משרד החוץ פרסם את האזהרה לאזרחים הבריטים. "הם צריכים לעבור למקום מבטחים ולהמתין להוראות נוספות", אמר לרדיו של BBC.

"אני רק יכול לומר שיש איום חמור. אנחנו נעשה כל מה שביכולתנו להגן על אלו שנמצאים שם. יש אפשרות שלאחר שיגיעו דיווחים נוספים, נוכל לשנות את העצה שלנו ולקלוט מחדש אנשים, אבל אין ערבויות לכך", הדגיש.

טליבאן נגד דאעש

החשש במערב הוא שדאעש יתקוף את נמל התעופה, שנותר שער היציאה המרכזי מהמדינה. כלי נשק כבדים ננטשו ברחבי המדינה עם קריסת הכוחות האפגניים, וייתכן שדאעש חיזק את שורותיו לאחר שטליבאן רוקן את בתי הכלא מיושביהם. עם זאת, דיפלומט מערבי בקאבול אמר כי האזורים הסמוכים לנמל התעופה ממשיכים להיות צפופים ביותר למרות האזהרות.

טליבאן, שאנשיו מאבטחים את המתחם ההיקפי מחוץ לנמל התעופה, הוא יריב של שלוחת המדינה האסלאמית במדינה. "גם המאבטחים שלנו מסכנים את חייהם בנמל התעופה בקאבול, גם הם עומדים בפני איום של דאעש", אמר גורם בטליבאן, שדיבר בעילום שם.

דיפלומט בנאט"ו אמר כי בעוד שטליבאן אחרי לאבטחת הכניסה לנמל התעופה, אי אפשר להתעלם מאיומי דאעש. "הכוחות המערביים לא רוצים להיות במצב שבו יצטרכו לצאת להתקפה או להיות במגננה נגד אף אחד", הוסיף.

אחמדוללה רפיקזאי, גורם ברשות התעופה האפגנית בנמל התעופה, הזהיר כי "קל מאוד למחבל מתאבד לתקוף את המסדרונות עם אנשים". עם זאת, הוא אמר כי ההמונים במתחם לא נשמעים להוראות. "הם נחושים לעזוב את המדינה עד כדי כך שהם לא מפחדים למות", אמר לרויטרס.

דובר טליבאן זביהוללה מוג'האד במסיבת עיתונאים בקאבול, אפגניסטן, 17 באוגוסט 2021. רויטרס
טליבאן רוצה שהאזרחים יישארו במדינה. דובר הארגון במסיבת עיתונאים בקאבול, בשבוע שעבר/רויטרס

טליבאן מעודד את האזרחים שלא לעזוב את המדינה, בעוד שאמר שאלו שמחזיקים במסמכים המתאימים יורשו לצאת מאפגניסטן עם חידוש הטיסות המסחריות לאחר השלמת הנסיגה. למרות הבטחותיו כי שינה את פניו, רבים חוששים מחזרת השלטון הנוקשה שאפיין את משטר טליבאן בין 1996 עד 2001. השנים ההן אופיינו בהוצאות המוניות להורג והגבלות חמורות על נשים, שעליהן נאסר ללמוד בבית ספר או לצאת לעבוד.

ראש ממשלת איטליה, מריו דראגי, אמר כי המדינות החברות בארגון G20, המייצג את הכלכלות הגדולות ביותר בעולם, חייבות לפעול כדי להבטיח שהחירויות הבסיסיות וזכויות הנשים באפגניסטן יישמרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully