וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים, עיתונאים וחיילים: אנשי טליבאן עוברים מבית לבית, וצדים את יריביהם

22.8.2021 / 15:17

משפחות רבות ברחבי המדינה מסתתרות בבתיהן מחשש לנקמה של הארגון הקיצוני, חרף הצהרותיו הפומביות. "בכל פעם שהם רואים מכונית חולפת בכביש, הם רצים לאמבטיה", סיפר אפגני המנסה להוציא את משפחתו מהמדינה. נשים כבר מוחקות את קיומן מהרשתות החברתיות

לוחמי טליבאן בודקים רכב במחסום, כאבול אפגינסטן, 22 באוגוסט 2021. AP
לוחמי טליבאן בודקים רכב במחסום, כאבול אפגינסטן, 22 באוגוסט 2021/AP

כשחמושי טליבאן נקשו על דלת דירתם בקאבול, 16 בני משפחה הצטופפו בחדר האמבטיה, סגרו את האורות ואת הטלפונים הסלולריים שלהם וכיסו את פיהם של הילדים כדי להשאירם בשקט. הם לא ידעו למה לצפות, אבל לא רצו לקחת שום סיכון. שני בני משפחה כבר נהרגו בשנים האחרונות, והם צפו בגל ההתנקשויות ברחבי אפגניסטן בשנה החולפת. הממשלה המודחת האשימה את טליבאן באחריות לחיסולים.

בקאבול לבדה, נתוני השגרירות האמריקנית תיעדו 152 חיסולים ממוקדים בין דצמבר ליולי. הרישומים לא ייחסו לגורם כלשהו את האחריות לחיסולים, וטליבאן הכחיש אז מעורבות בהם. "המשפחה שלי חיה בפחד. בכל פעם שהם רואים מכונית חולפת בכביש, הם רצים לאמבטיה", אמר בן משפחה, המנסה להוציא את קרוביו מחוץ למדינה. הוא פנה למדינות רבות כדי להשיג להם אשרה. "המזון מוגבל והמחירים עולים. המצב של משפחתי נורא".

הסיטואציה הזאת, שאותה תיאר בן משפחה החי מחוץ לאפגניסטן המסרב להזדהות מחשש לסיכון משפחתו, תוארה בבתים רבים ברחבי המדינה מאז שעיר אחר עיר נפלה לידיו. סוכנות הידיעות רויטרס שוחחה עם ארבע משפחות שנמצאות במסתור.

פעילים, נשים, גורמי ממשל לשעבר, עיתונאים, חיילים לשעבר וחברי שירותי המודיעין הקודמים מאמינים שיש להם סיבה לחשוש לחייהם, למרות ההצהרות של טליבאן שהוא לא יחפש נקמה וישמור על זכויות הנשים.

בווידאו: נשים מטפסות על חומות שדה התעופה בקאבול בניסיון לברוח מהמדינה/צילום: רויטרס

המשטר האכזרי הקודם של טליבאן, שאכף אז גרסה קיצונית של חוקי השקיעה, הוא סיבה אחת לחרדה. אחרת היא הזיכרון הטרי ממותם בשנה האחרונה של עשרות אנשים שהיו חלק מהחברה האזרחית החדשה שנבנתה באפגניסטן ב-20 השנים האחרונות.

ברשתות החברתיות החלו להתפרסם בימים האחרונים סרטונים מטושטשים שבהם נראים חמושים עוברים מבית לבית או מכים אנשים ברחוב. לא ניתן לאמת את מהימנות הסרטונים, אך הם הגבירו את תחושת הפחד בקרב התושבים הלכודים בבתיהם ומחפשים מידע ברשת.

בטליבאן לא הגיבו לפניות על החיפושים מדלת לדלת ועל טקטיקות ההפחדה. במסיבת עיתונאים שכינס הארגון בשבוע שעבר, אחרי השתלטותו על המדינה, נציגיו אמרו כי נשים יורשו להמשיך לעבוד בהתאם לחוק האסלאמי, ארגוני חברה אזרחית יוכלו להמשיך לפעול ושאין בכוונתו לסגור חשבונות עם מתנגדיו. ההבטחות הללו עשו מעט מאוד כדי להרגיע את התושבים.

אחד משני גורמי ממשל, שדיבר בעילום שם, אמר כי הוא ומשפחתו ניסו להימלט בטיסה מקאבול בסוף השבוע שעבר, כשטליבאן כבר היה בשערי העיר, אך הם נכשלו. "אין אמון", אמר על ההצהרות של טליבאן מתחילת השבוע שעבר.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
שתי נשים  שפונו מקאבול מגיעות לבסיס חיל האוויר  ליד ניו דלהי, הודו. 22 באוגוסט, 2021. AP
שתי נשים שפונו מקאבול מגיעות לבסיס חיל האוויר ליד ניו דלהי, הודו. 22 באוגוסט, 2021/AP

אלפי אנשים מנסים להימלט מהמדינה מאז שבוע שעבר, ומדינות המערב, בראשן ארצות הברית, הבטיחו שהן פועלות כדי לפנות את אזרחיהן ואזרחים אפגנים ששיתפו עמן פעולה. ואולם, יש כאוס בנמל התעופה ובאזורים הסמוכים לו - כוחות אמריקניים פרוסים בתוך המתחם, ואילו אנשי טליבאן מאיישים את הכניסות אליו.

גורם ממשל אחר אמר כי נראה שטליבאן מכיר את פרטי עבודתו ונכסיו בעת שאנשיו תשאלו אותו. הוא אמר כי הם לקחו את המכונית שלו ומאז הוא ירד למתחרת.

"מה שאנחנו רואים זה קמפין של הפחדה של אנשים דרך הגעה לבתיהם וחיפוש אחריהם", אמר תומאס רוטינג, אחד ממנהלי רשת האנליסטים של אפגניסטן. "לא בהכרח כדי לעצור או להרוג אותם, אבל זה מפחיד שלעצמו, וזאת גם הוכחה שהם הכינו רשימות והם יודעים את מי הם מחפשים".

נשים מוחקות פרופילים בפייסבוק

על פי אג'מל אומר סינווארי, דובר כוחות הביטחון האפגניים לפני התפרקותם, הסכנה הרבה ביותר נשקפת לאנשי הכוחות המיוחדים, השוטרים והכוחות ללוחמה בטרור. דוח מודיעין נורבגי, ששותף עם האו"ם, ציין כי טליבאן עוצר גורמי צבא, משטרה ומודיעין, וכן בני משפחה של מי שלא מגיע לתשאול.

בנוסף לכך, ארגון אמנסטי אינטרנשיונל פרסם תחקיר שלפיו טליבאן רצח בחודש שעבר תשעה גברים מהמיעוט ההאזרי במחוז גאזני. הטבח העלה חשש שטליבאן הסוני ירדוף את המיעוט השיעי.

ברשת השידור הגרמנית דויטשה וולה דווח כי אנשי טליבאן מנהלים מצוד אחרי אחד הכתבים שלה וכי הם הרגו את אחד מבני משפחתו ופצעו קשה אחד אחר. עוד דיווחה הרשת כי אנשי טליבאן פשטו על בתיהם של שלושה עיתונאים נוספים שלה.

פעיל זכויות אדם החיה בקאבול אמרה כי רוב הנשים שהיא מכירה ניסו לברוח מהמדינה או ירדו למחתרת. היא הוסיפה כי רבות מנסות להעלים את קיומן מהרשת. בימים האחרונים הפסיקו הנשים האפגניות לתקשר אחת עם השנייה, אפילו באופן פרטי, והן החלו למחוק את הפרופילים שלהן מפייסבוק ולעזוב קבוצות ווטסאפ.

"הן חושבות שטליבאן עשוי לבדוק זאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully