וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן רוצה לסיים את הפינוי מאפגניסטן במהרה, טליבאן קורא לאזרחים להישאר

עודכן לאחרונה: 25.8.2021 / 15:39

נשיא ארה"ב אמר כי "כמה שמהר, יהיה טוב יותר", בצל החשש מפני פיגועים של דאעש בנמל התעופה בקאבול. אף שהוא מתנגד לדחיית הנסיגה מ-31 באוגוסט, הוא הורה להכין תכניות חירום למקרה הצורך. בטליבאן רוצים לעצור את הנהירה מהמדינה

אזרחים אפגנים במטוס ספרדי, שדה התעופה בכאבול אפגניסטן, 24 באוגוסט 2021. רויטרס
נאבקים על כל מקום. אזרחים אפגנים מפונים מקאבול, אתמול/רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר הלילה (רביעי) כי מבצע הפינוי מאפגניסטן עומד בקצב לקראת תאריך היעד להשלמת הנסיגה ב-31 באוגוסט, אולם הותיר את האפשרות להארכת המועד. עם זאת, הוא תלה זאת בשיתוף פעולה עם הנהגת טליבאן, שהשתלט על המדינה, והדגיש כי הוא מתנגד בכל תוקף לדחיית היציאה של הכוחות הזרים מהמדינה. הארגון קרא לוושינגטון להפסיק לעודד אזרחים מיומנים לעזוב את אפגניסטן.

באחד ממבצעי הפינוי האווירי הגדולים ביותר בהיסטוריה, ארצות הברית ובעלות בריתה פינו יותר מ-70 אלף מאז שטליבאן כבש את קאבול והביא לסיומה של הנוכחות הצבאית הזרה בבירת אפגניסטן לאחר 20 שנה. בדברים שמסר מהבית הלבן, אמר הנשיא הדמוקרטי כי ארצות הברית פועלת מסביב לשעון כדי לעמוד ביעד, על רקע החשש מפיגועי טרור נגד הכוחות.

"עדיף לסיים זאת כמה שיותר מהר", אמר ביידן. "בכל יום שעובר, הסכנה לכוחות שולנו גוברת". הנשיא אמר כי המשך שיתוף הפעולה עם טליבאן הוא הכרחי לעמידה בתאריך היעד לנסיגה, אך הוא תיאר את המצב כ"שברירי". עם "סכנה משמעותית לקריסה ככל שהזמן חולף". ביידן אמר עוד כי הוא ביקש מהפנטגון וממשרד החוץ לפתח תכנית גיבוי למקרה שיהיה צורך בהארכת מבצע הפינוי.

שני גורמים אמריקניים, שדיברו בעילום שם, אמרו כי יש חשש גובר מפני פיגועי התאבדות של אנשי דאעש בנמל התעופה. בתחילת השבוע התנהלו חילופי אש בין כוחות אמריקניים, גרמניים ואפגניים לבין חמושים שתקפו את נמל התעופה.

ביידן, שספג ביקורת חריפה על ניהול הנסיגה, אמר כי ממשלו פועל לשיקום מערכת קליטת הפליטים שלדבריו "נהרסה במכוון" על ידי קודמו, הנשיא הרפובליקני דונלד טראמפ. "אנחנו חייבים לעבוד יחד כדי ליישב אלפי אפגנים שעומדים בתנאים לקבל מעמד פליט. ארצות הברית תעשה את חלקה", הבטיח.

הנשיא השתתף אתמול בפגישה וירטואלית עם מנהיגי מדינות ה-G7, שבמהלכה הם דנו בצעדים שיינקטו על מנת להשלים את המשא ומתן על הנסיגה ופינוי האזרחים מול טליבאן. הם הסכימו כי הם מחוייבים לאפגניסטן, ויגבו את מאמצי האו"ם לשלוח סיוע הומניטרי למדינות באזור, שעומדות בפני זרם חדש של פליטים.

בווידאו: ביידן מבהיר שהנסיגה מאפגניסטן לא תידחה/צילום: רויטרס

גורמים אמריקניים חשפו אתמול כי ראש ה-CIA וויליאם ברנס נפגש ביום שני עם מנהיג טליבאן מולא עבדול גאני בראדר בקאבול. ברנס הוא הגורם הבכיר ביותר בממשל ביידן שנפגש עם אחד מראשי הארגון.

דובר טליבאן, זביהוללה מוג'האד, לא פירט במסיבת עיתונאים שכינס בקאבול אם אכן התקיימה פגישה עם ברנס, אך הוא הדגיש כי הארגון לא מסכים להאריך את המועד האחרון לפינוי האזרחים הזרים. הוא קרא לארצות הברית שלא לעודד אזרחים אפגנים לעזוב את ארצם ולמדינות העולם שלא לסגור את השגרירויות במדינה. בכיר בנאט"ו אמר כי המדינות עושות מאמצים לפנות כמה שיותר אזרחים בשבוע הקרוב, לפני פקיעת המועד.

"קיבלתי מייל מלונדון שהאמריקנים מוציאים אנשים"

עשרות אלפי אפגנים, החוששים מרדיפת טליבאן, צבאו על נמל התעופה בקאבול מאז נפילת הממשלה בתחילת השבוע שעבר. ברי המזל מהם הצליחו להשיג מקומות ישיבה בטיסות הפינוי.

למרות הקריאות של טליבאן, רבים המשיכו להסתובב היום מחוץ למתחם, שבו ניסו חיילים אמריקנים, בריטים ואחרים לשמור על הסדר בתוך כל האבק והחום הכבד, בתקווה לצאת מארצם. הם נשאו שקיות ומזוודות עם רכושם, ונופפו במסמכים לעבר החיילים שעשויים לתת להם לעבור בשערי נמל התעופה, אחד משערי היציאה האחרונים מאפגניסטן. כמה מהם החזיקו בילדים קטנים.

"גיליתי ממייל שקיבלתי מלונדון שהאמריקנים מוציאים אנשים, בגלל זה באתי, כדי שאוכל לצאת מכאן", אמר עזאז אללה.

חיילים אמריקנים עוזרים לאזרחים אפגנים בקאבול, אפגניסטן, 23 באוגוסט 2021. רויטרס
חיילים אמריקנים מסייעים לאזרחים אפגנים בקאבול/רויטרס

נציבת זכויות האדם באו"ם, מישל בצ'לט, דרשה אתמול מטליבאן לכבד את זכויות הנשים, וכן את זכויות המיעוטים האתניים והדתיים. "קו אדום מהותי מבחינתנו הוא היחס של טליבאן לנשים ולנערות", אמרה בפגישת חירום בנושא אפגניסטן. "היחס הוא לזכויותיהן לחירות, לחופש התנועה, החינוך, הביטוי העצמי והתעסוקה".

ארגוני זכויות נשים חוששים שנשים עלולות להיפגע כתוצאה מחזרתו לשלטון של הטליבאן. זאת, חרף הצהרתו של דובר הארגון, שאמר כי זכויותיהן יכובדו "במסגרת החוק האסלאמי". בצ'לט ציינה כי משרדה קיבל דיווחים מהימנים על הפרות של זכויות אדם באזורים בהם שולט הארגון, בהם הוצאות להורג, הגבלות על נשים וגיוס ילדים לצבא.

טליבאן הבטיח "לחקור" את הדיווחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully