וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמושים תקפו את נמל התעופה בקאבול, טליבאן מזהיר מדחיית הנסיגה

עודכן לאחרונה: 23.8.2021 / 17:37

צבא ארה"ב וגרמניה ניהלו חילופי אש עם החמושים, ומאבטח אפגני נהרג. זהות התוקפים לא ידועה, אך וושינגטון הזהירה כי אנשי דאעש עשויים לנצל את הכאוס. ביידן לא שלל את הארכת מבצע הפינוי מעבר ל-31 באוגוסט, ובטליבאן מזהירים: "קו אדום"

חייל אמריקני מתיז מים על ילדים בנמל התעופה בקאבול, אפגניסטן, 21 באוגוסט 2021. רויטרס
חייל אמריקני מתיז מים על ילד אפגני במתחם נמל התעופה בקאבול, אתמול/רויטרס

צבא גרמניה אמר הבוקר (שני) כי חמושים ניהלו חילופי אש עם כוחות מערביים וכוחות אפגניים בשערי נמל התעופה בקאבול, שאליו נוהרים אלפי אזרחים אפגנים וזרים המבקשים להימלט משלטון הארגון הקיצוני. לפי הודעת צבא גרמניה, מאבטח אפגני נהרג ועוד שלושה נוספים נפצעו. צבא גרמניה אמר כי בקרב השתתפו גם חיילים אמריקנים וגרמנים, מבלי לפרט אם ההרוג האפגני הוא חלק מכוח טליבאן שנפרס בנמל מאז השבוע שעבר.

ברשת CNN דווח כי חילופי האש החלו כשצלף מחוץ למתחם ירה לעבר מאבטחים אפגניים, רובם חלק מכוחות הממשלה המודחת, המסייעים לכוחות האמריקניים. שני גורמים בנאט"ו אמרו כי המצב בנמל התעופה תחת שליטה אחרי קרב היריות.

בנמל התעופה מתחולל כאוס מאז שטליבאן כבש את בירת אפגניסטן ביום ראשון שעבר, בעוד שהכוחות האמריקניים והזרים מנסים לפנות את אזרחיהן ואזרחים אפגנים הנמצאים בסיכון. ביום שבת נהרגו שבעה אנשים במהומות מחוץ לנמל התעופה, ואתמול טליבאן הכה את הקהל הרב שהתאסף מחוץ לשערי הנמל. גורם בנאט"ו אמר אתמול כי 20 איש נהרגו מאז השבוע שעבר בנמל התעופה ובסמוך לו. לפי עדי ראיה, הם נורו או נרמסו למוות.

גורמים בטליבאן אמרו היום כי הכוחות הזרים באפגניסטן לא ניסו לדחות את תאריך עזיבתם מ-31 באוגוסט - והדגישו שהם דוחים כל אפשרות כזאת. דובר הארגון, סוהיל שהאין, הזהיר כי מדובר ב"קו אדום". האיומים הגיעו אחרי שנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר כי הכוחות האמריקניים עשויים להישאר מעבר למועד זה, כדי לפקח על הפינוי "הכואב והקשה".

בווידאו: המונים ממתינים מחוץ לשדה התעופה של קאבול בניסיון לצאת מהמדינה/צילום: רויטרס

טליבאן השתלט על אפגניסטן לפני קצת יותר משבוע, בזמן שארצות הברית ובעלות בריתה הסיגו את חייליהן לאחר 20 שנות מלחמה. היא החלה במטרה להפיל את משטר טליבאן ולצוד את אל-קאעדה לאחר פיגועי 11 בספטמבר. ביידן אמר אמש כי המצב הביטחוני באפגניסטן משתנה במהירות, ונותר מסוכן.

"אהיה ברור, פינוי אלפי אנשים מקאבול יהיה קשה וכואב", והוא היה כזה "לא משנה מתי הוא היה מתחיל", אמר ביידן בתדרוך בבית הלבן. "יש לנו דרך ארוכה והרבה עוד יכול להשתבש". כשנשאל על ידי אחד הכתבים אם ארצות הברית תאריך את מועד הנסיגה, השיב הנשיא הדמוקרטי: "התקווה שלנו היא שלא נצטרך להאריך אותו, אבל נקיים דיונים על התקדמות התהליך".

ביידן אמר כי הוא הורה למשרד החוץ ליצור קשר עם אזרחים אמריקנים שנותרו תקועים במדינה. "אנחנו מבצעים תכנית להעברת קבוצות של אזרחים אמריקנים למקום מבטחים ולהעביר אותם בבטחה וביעילות למתחם נמל התעופה. מסיבות ביטחוניות, אני לא הולך לפרט, אבל אני אגיד היום שוב את מה אמרתי בעבר: כל אמריקני שרוצה לחזור הביתה - יחזור הביתה". לדברי הנשיא, אזרחים אפגנים שעזרו לכוחות המערביים ואזרחים בסיכון יקבלו עזרה גם הם.

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, במהלך נאומו בבית הלבן בנושא הוריקן אנרי והפינוי מאפגניסטן  22 באוגוסט 2021. רויטרס
מגן על תכנית הנסיגה שלו מאפגניסטן. ביידן בבית הלבן, אתמול/רויטרס

כדי להתמודד עם העומס הרב על חיל האוויר, ארצות הברית גייסה אתמול שש חברות תעופה אזרחיות שיעבירו נוסעים אחרי הפינוי הראשוני שלהם מאפגניסטן. ביידן אמר כי אלו שנמלטו מאפגניסטן מקבלים עזרה מכ-25 מדינות מארבע יבשות. דובר מטעם האו"ם אמר כי טיסה של הארגון פינתה אתמול 120 אנשים מקאבול לקזחסטן. לדבריו, בין הנוסעים היו אנשי הארגון וחברים בארגונים לא ממשלתיים שעובדים עם האו"ם באפגניסטן, והוא הוסיף כי זאת הטיסה השנייה מסוגה השבוע.

גורם ביטחוני בריטי אמר כי ראש הממשלה בוריס ג'ונסון יפציר מחר בביידן, במהלך כינוס וירטואלי של מנהיגי ה-G7, לדחות את מועד הפינוי מאפגניסטן, אך גם אם יוסכם על כך, לא ברור כיצד זה יתבצע לאור התנגדות טליבאן. שר ההגנה של בריטניה, בן וואלס, אמר היום כי נותרו "שעות, לא שבועות", למבצע הפינוי, אלא אם הכוחות האמריקניים יישארו בשטח מעבר ל-31 באוגוסט.

הנסיגה של ארצות הברית מאפגניסטן סוכמה בשנה שעברה בין הממשל הקודם של הנשיא דונלד טראמפ לבין טליבאן, אך הנשיא הרפובליקני לשעבר טוען שאילו היה נותר בבית הלבן, המצב היה שונה. הוא אמר כי הנסיגה הנוכחית היא "ההשפלה הגדולה ביותר" בתולדות מדיניות החוץ האמריקנית, ותיאר אותה כ"כניעה".

טליבאן מכתר את מעוז ההתנגדות האחרון

בימים האחרונים, אזרחים מבוהלים היו נואשים להשיג מקום בטיסות העוזבות את קאבול, מחשש למעשי נקם ולחזרת משטר ההלכה האסלאמי הנוקשה שכונן הארגון הקיצוני בעבר.

מנהיגי טליבאן, מצדם, מבקשים להציג פנים מתונות יותר מאז שכבשו את קאבול, החלו בשיחות על הרכבת ממשלה, במקביל להתמקדות בכיסי האופוזיציה האחרונים. לוחמי הארגון השתלטו מחדש על שלושה מחוזות בפרובינציה הצפונית באחלאן, שנכבשו בסוף השבוע על ידי מתנגדיהם, והם מכתרים את עמק פנג'שיר שמצפון-מזרח לקאבול, מעוז ותיק של מתנגדי טליבאן.

"האויב תחת מצור בפנג'שיר", צייץ דובר טליבאן זביהוללה מוג'אהד.

מנהיג הכוחות המתנגדים לטליבאן אחמד מסעוד אמר אתמול כי הוא מקווה לקיים שיחות עם הארגון, אך כוחותיו בפנג'שיר - שרידים מהצבא, מהכוחות מיוחדים ומיליציות - מוכנים להילחם. דובר טליבאן אמר כי הארגון מעוניין "לפתור את הבעיה דרך שיחות".

באופן כללי, בימים האחרונים שורר שקט ברחבי אפגניסטן, אחרי שכמה בני אדם נהרגו בשבוע שעבר במחאות נדירות נגד הארגון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully