וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

7 נהרגו בכאוס בנמל התעופה בקאבול, ארה"ב תפנה אזרחים בטיסות אזרחיות

גורם בנאט"ו אמר כי מספר ההרוגים מאז תחילת מבצע הפינוי מבירת אפגניסטן עלה ל-20, וושינגטון תשתמש בחברות אזרחיות להעברת המפונים ממדינות אחרות. ביידן ישתתף מחר בפסגה וירטואלית של מנהיגי G7, מנהיג ההתנגדות לטליבאן קורא לו להקים ממשלה רחבה - ומזהיר ממלחמה

לוחמי טליבאן צועדים בעיר קלאת, אפגניסטן, 20 באוגוסט 2021. רויטרס
הארגון טרם הצליח לבסס שליטה על כל שטחי המדינה. לוחמי טליבאן במצעד בעיר קלאת/רויטרס

שבעה בני אדם נמחצו למוות אתמול בשערי נמל התעופה בקאבול - כך הודיע היום (ראשון) צבא בריטניה, בעוד שאנשי טליבאן ירו באוויר והכו אנשים באלות כדי להשליט סדר בכניסה לנמל בבירת אפגניסטן, שבו השתרכו תורכים ארוכים של אזרחים הנואשים לברוח מהמדינה. במקביל, ארצות הברית תפעיל חברות תעופה אזרחיות כחלק ממבצע הפינוי המקרטע.

"התנאים בשטח נותרו מאתגרים במיוחד, אבל אנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים כדי להשתלט על המצב באופן הבטוח והמאובטח ביותר שניתן", מסר משרד ההגנה של בריטניה בהצהרה. ברשת סקיי ניוז תועדו חיילים בריטים התיזו היום מים על אזרחים באזור הנמל, כדי למנוע מהם להתייבש מהחום הכבד.

גורם בנאט"ו אמר היום כי לפחות 20 בני אדם נהרגו בנמל התעופה ובסמוך לו בשבוע שחלף מאז נפילת קאבול. עדי ראיה אמרו כי הם נורו או נרמסו למוות. גורם בטליבאן, שדיבר בעילום שם, אמר כי "אנחנו מחפשים אחר בהירות מוחלטת לגבי תכנית היציאה של הכוחות הזרים. ניהול הכאוס מחוץ לנמל התעופה בקאבול הוא משימה סבוכה".

ארצות הברית ומדינות אחרות, כולל בריטניה, פרסו אלפי חיילים באפגניסטן כדי לסייע בפינוי האזרחים הזרים ואזרחים אפגנים שנמצאים בסכנה, אולם הם נזהרים מלהיקלע לעימותים עם טליבאן.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון קרא היום לכינוס של מנהיגי שבע המדינות המתועשות מחר, "כדי להבטיח פינוי בטוח, למנוע משבר הומניטרי ולתמוך בעם האפגני". הבית הלבן הודיע כי הנשיא ג'ו ביידן, הסופג ביקורת חריפה מבית על ניהול הנסיגה, ישתתף בפסגה הווירטואלית. הוא ימסור הערב דברים בנוגע למצב באפגניסטן, שאליה פלשה ארצות הברית אחרי פיגועי 11 בספטמבר ב-2001.

לאחר שאתמול קראו ארצות הברית וגרמניה לאזרחיהן שלא להגיע לשדה בעקבות הסכנה הביטחונית, היום שלחו גורמים אמריקנים רשמיים מסרים מרגיעים יותר. היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן אמר כי המדינה "אבטחה את האזור כך שאזרחים יוכלו להגיע בשלום לטיסות". לפי גורמים בפנטגון, בשבוע האחרון עלו כ-17 אלף בני אדם לטיסות מאפגניסטן לארצות הברית, כולל כ-2,500 אזרחי המדינה, הודות לאבטחה של כ-5,800 חיילים אמריקנים.

מדינות נוספות הצטרפו למאמצי הפינוי, כשאוסטרליה שלחה ארבעה מטוסים שפינו כ-300 איש. גם הולנד הודיעה שתשלח חיילים שיסייעו בפינוי מאפגניסטן. מנגד, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, קרא שלא לפנות אזרחים למדינות הגובלות עם רוסיה, מחשש שיגיעו למדינה "חמושים במסווה של פליטים".

נשים אפגניות עטויות בורקה ברחוב בכאבול, אפגניסטן, 22 באוגוסט 2021. AP
נשיא אפגניות עטויות בורקה בקאבול, היום/AP

אזרחים אפגנים נוהרים לנמל התעופה בקאבול, אחד משערי היציאה האחרונים מהמדינה, מחשש לנקמה מצד טליבאן וחזרה לשלטון ההלכה האסלאמי הנוקשה שכונן הארגון הסוני הקיצוני לפני שני עשורים. מנהיגי טליבאן שלחו באופן פומבי מסרי הרגעה מאז נפילת הממשלה הפרו-מערבית, אך אזרחים רבים מתקשים להאמין להצהרות הפייסניות שלו ומהשטח מתחילה לעלות תמונה מדאיגה של רדיפת מתנגדים ודיכוי נשים ומיעוטים.

אלו שהצליחו להימלט מהמדינה, מתארים את תחושתם אחרי שהותירו מאחוריהם את יקיריהם ולאור העתיד לא הנודע. "זה היה קשה מאוד לעזוב את המדינה שלי", סיפרה אישה אחת רעולת פנים מקטאר. "אני אוהבת את ארצי".

ארגון הבריאות העולמי וסוכנות הילדים של האו"ם (יוניצף) קראו להקמת גשר אווירי הומניטרי להעברת סיוע ליותר מ-18 מיליון איש הזקוקים לסיוע באפגניסטן.

בווידאו: נשים מטפסות על חומות שדה התעופה בקאבול בניסיון לברוח מהמדינה/צילום: רויטרס

בינתיים, בכירי טליבאן מנהלים שיחות עם גורמים פוליטיים אחרים על הקמת ממשלה חדשה במקום זו של הנשיא המודח אשרף גאני, שנמלט לאיחוד האמירויות הערביות.עם זאת, הארגון טרם הצליח לבסס שליטה על כל המדינה. שרידי הממשלה המודחת וכוחות מיליציות אחרות התאספו בעמק פנג'שיר, והשתלטו בסוף השבוע על שלושה מחוזות הסמוכים לו.

אחד ממנהיגיהם הוא אחמד מסעוד, בנו של אחד ממנהיגי המוג'האדין נגד ברית המועצות בשנות ה-80 שהיה גם יריב של טליבאן בעת שלטונם הקודם בשנות ה-90. בנו אמר לרשת אל-ערביה כי כוחות לא ייכנעו, וכי הפתרון היחיד למשבר הוא משא ומתן.

השתלטות טליבאן על אפגניסטן קרתה בזמן שארצות הברית הסיגה את חייליה מהמדינה אחרי נוכחות של 20 שנה. למרות שהיוזמה לביצוע המהלך התרחשה בשנה שעברה בתקופת ממשל טראמפ, כינה אתמול הנשיא לשעבר את ההשתלטות "ההשפלה הגדולה ביותר בהיסטוריית מדיניות החוץ של ארצות הברית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully