וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחשש לפיגוע של דאעש: ארה"ב משנה את תכנית הפינוי מקאבול

עודכן לאחרונה: 22.8.2021 / 9:35

גורם אמריקני בכיר אמר כי הצבא מגבש דרכים חדשות להוצאת אזרחים אמריקנים מאפגניסטן, בעקבות אותם איומים שהוגדרו משמעותיים. זאת תסבוכת נוספת עבור מבצע החילוץ הכאוטי, שעורר ביקורת חריפה על ביידן

חיילים אמריקנים נפרסים בנמל התעופה בקאבול, אפגניסטן, 20 באוגוסט 2021. רויטרס
חיילים אמריקנים בנמל התעופה בקאבול, אתמול/רויטרס

צבא ארצות הברית מגבש דרכי פינוי חדשות מנמל התעופה בקאבול, בעקבות איומים אפשריים של דאעש על אזרחים אמריקנים באפגניסטן - כך אמר היום (שבת) גורם אמריקני בכיר. זאת תסבוכת חדשה עבור מאמצי הפינוי הכאוטיים מהמדינה, בעקבות נפילתה המהירה לידי טליבאן ביום ראשון שעבר.

הגורם אמר כי קבוצה קטנה של אזרחים אמריקנים וייתכן של אזרחים אחרים יקבלו הוראות ספציפיות לצעדיהם הבאים, כולל הגעה לנקודת מעבר שמהן ייאספו על ידי הצבא. הגורם דיבר בעילום שם כדי לדון בפעילות הצבאית.

מוקדם יותר, השגרירות האמריקנית בקאבול פרסמה אזהרה ביטחונית חדשה, שבה נדרשים אזרחים אמריקנים שלא להגיע לנמל התעופה בקאבול ללא הוראות מפורטות מנציג הממשל האמריקני. גורמים רשמיים סירבו למסור פרטים נוספים על האיום הנשקף מדאעש, אך תיארו אותו כמשמעותי. לא ידוע בשלב זה על פיגוע כלשהו שיצא לפועל.

מועד הנסיגה שהציב נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, 31 באוגוסט, הולך ומתקרב, והנשיא לא התחייב אתמוך להאריך את הדד-ליין. הוא עומד בפני ביקורת הולכת וגוברת על רקע התיעודים הרבים מהכאוס והאלימות מחוץ לנמל התעופה, ואפגנים רבים, החוששים מנקמה של טליבאן, מתחננים שלא ישאירו אותם מאחור.

תינוק מועבר מעבר לגדר על ידי אזרחי אפגניסטן לחיילי צבא ארה"ב/עריכה: אביעד בללי

עשרות אלפי מתורגמנים ואחרים ששיתפו פעולה עם הכוחות האמריקניים במהלך המלחמה, יחד עם בני משפחותיהם, נואשים לברוח מהמדינה מאז כיבושה המהיר בידי טליבאן בתוך כשבוע בלבד. נפילתה של קאבול מסמלת את הפרק האחרון במלחמה הארוכה ביותר של אמריקה, שהחלה לאחר פיגועי 11 בספטמבר ב-2001.

גורם בטליבאן, שדיבר בעילום שם משום שהוא אינו מוסמך לדבר עם תקשורת, אמר כי מולא עבדול גאני בראדר - אחד ממנהיגי טליבאן שניהל עם ארצות הברית את המשא ומתן על הסכם השלום בשנה שעברה - נמצא בקאבול לצורך פגישות עם הנהגת הארגון. נוכחותו של ברדאר בבירה היא משמעותית מכיוון שהוא קיים לאחרונה שיחות עם מנהיגים אפגנים כמו הנשיא לשעבר חמיד כרזאי.

גורמים רשמיים באפגניסטן, המעורים בתוכן השיחות שהתקיימו בבירה, אמרו כי טליבאן הבהירו כי הם לא יפרסמו הודעות על הממשל החדש שלהם עד המועד האחרון לנסיגת הכוחות הזרים.

עבדוללה עבדוללה, בכיר בממשלה המודחת, כתב בטוויטר כי הוא וכרזאי נפגשו היום עם מושל בפועל של טליבאן בקאבול, שלדבריו "הבטיח לנו שהוא יעשה כל מה שאפשר למען ביטחון האזרחים" בעיר.

לוחמי טליבאן בסיור ברחבות קאבול, אפגניסטן, 19 באוגוסט 2021. AP
פחד וחשש ברחובות. לוחמי טליבאן בקאבול/AP

מבצע הפינוי מקאבול נמשך לאורך היממה האחרונה, אם כי כמה טיסות יצאו כמעט ריקות בשל הכאוס, מחסומים שהציבו לוחמי טליבאן ומכשולים בירוקרטיים. מטוס גרמני המריא אתמול בערב עם 172 מפונים, אך שתי טיסות נוספות שיצאו לאחר מכן חילצו שבעה ושמונה אנשים בלבד.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר אתמול כאלף איש מפונים ביום אחרי "התייצבות" המצב בנמל התעופה בקאבול. עם זאת, ראש קרן צדקה באפגניסטן, ששירת בעבר בצי המלוכתי, טען שהמצב דווקא הולך ומחמיר.

"אנחנו לא יכולים לעזוב את המדינה כי אנחנו לא יכולים להיכנס לנמל התעופה מבלי לסכן את חיינו", אמר פול פארת'ינג ל-BBC. "כולכם ראיתם את הסצנות - היום לא שונה מכל יום אחר." הוא הוסיף כי הרשויות בבריטניה אמרו לו כי יש לו מקום בטיסה חזרה לבריטניה, אך לא עבור 25 הצוותים בקרן שלו, הפועלת למען רווחת בעלי חיים, ומשפחותיהם.

אחרי שעומס שנוצר במתקן מעבר בקטאר הוביל להשבתת הטיסות בקאבול למשך כמה שעות אתמול, בחריין הודיעה היום כי היא תאפשר לטיסות להשתמש במתקני המעבר שלה לצורך הפינוי. איחוד האמירויות הערביות הודיעה מצדה כי היא תקלוט זמנית עד 5,000 אזרחים אפגנים "עד יציאתם למדינות אחרות".

גורם ביטחוני אמר אתמול כי כ-5,700 בני אדם, בהם 250 אמריקנים, הוטסו מקאבול ב-16 מטוסי תובלה אמריקניים מדגם C-17, תחת אבטחתם של כ-6,000 חיילים אמריקנים. בכל אחד מהיומיים הקודמים פונו כ-2,000 בני אדם מבירת אפגניסטן.

גורמים רשמיים אישרו גם כי מסוקים צבאיים טסו מעבר לנמל התעופה בקאבול כדי לאסוף 169 אזרחים אמריקנים המבקשים להתפנות מהמדינה. אף אחד לא יודע כמה אזרחים אמריקנים נותרו באפגניסטן, אך לפי ההערכות, מספרם מגיע עד ל-15 אלף איש.

"אנחנו עייפים, אנחנו שמחים, אנחנו נמצאים כעת במדינה בטוחה"

שר החוץ של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, אמר כי עד כה, 13 מדינות הסכימו לקלוט אזרחים אפגנים הנמצאים בסיכון, לפחות באופן זמני. 12 מדינות נוספות הסכימו לשמש נקודות מעבר למפונים, כולל לאזרחים אמריקנים ואחרים. כ-300 מפונים הגיעו ביום שישי בלילה מקטאר לבסיס רמשטיין האמריקאי בגרמניה.

"אנחנו עייפים. אנחנו שמחים. אנחנו נמצאים כעת במדינה בטוחה", אמר אזרח אפגני לאחר הגעתו לאיטליה עם 79 אזרחים אחרים, בסרטון שהפיץ משרד ההגנה המקומי.

אפגנים רבים לא יודעים מה יעלה בגורלם. כבר עכשיו, מנהיגים רבים באירופה, החוששים מחזרה על משבר ההגירה ב-2015, מאותתים כי מי שלא עזר לכוחות הזרים במהלך המלחמה צריך להישאר בשכנותיה של אפגניסטן במקום לנסות ולהגיע ליבשת. המראות הנואשים מקאבול, כשאזרחים נתלו על מטוסים שהמריאו מנמל התעופה, רק העמיקו את החרדה באירופה.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בנאומו על אפגניסטן בבית הלבן, וושינגטון, 17 באוגוסט 2021. רויטרס
לא התחייב להאריך את מועד הפינוי מאפגניסטן. ביידן/רויטרס

טליבאן טוען שהוא רוצה להקים ממשלה "רחבה ואסלאמית", והכריז על חנינה מלאה לעובדי הממשלה הקודמת ואלו ששיתפו פעולה עם צבא ארצות הברית. הארגון הקיצוני מנסה להציג את עצמו מתון יותר בהשוואה לפעם הקודמת שהיה בשלטון, בין 1996 ל-2001, ובכיריו אמרו, בלי לפרט, שהם יכבדו את זכויות הנשים במסגרת השריעה.

אך אפגנים רבים חוששים מחזרה לשלטון הנוקשה של טליבאן, שאסר בעבר על נשים ללמוד או לעבוד מחוץ לבית, אסר על צפייה בטלוויזיה והאזנה למוזיקה, קטע את ידיהם של גנבים והוציא להורג אנשים בפומבי.

"היום כמה מחבריי הלכו לעבודה בבית המשפט וטליבאן לא הכניס אותם למשרדים. הם הציגו את הרובים שלהם ואמרו, 'אתם לא רשאים לעבוד בממשלה הזו אם עבדתם בקודמת", סיפרה פעילת נשים מקאבול לסוכנות הידיעות אי-פי. היא דיברה בעילום שם מחשש לנקמה.

היא מחזיק באשרת כניסה לטורקיה, אך אין לה דרך גישה בטוחה לנמל התעופה בקאבול. היא אמרה כי הפער בין הצהרות טליבאן ומעשיו "מדאיג מאוד". לדבריה, היא מסתתרת בעיר עם אחד מעמיתיה, וחבר אחר מעביר לה מזון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully