וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבריחה מקאבול נמשכת: 18 אלף אפגנים פונו, אלפים עדיין בשדה התעופה

עודכן לאחרונה: 20.8.2021 / 20:24

ברקע הביקורת הבינלאומית על התנהלות המערב במשבר, גורם בנאט"ו אמר כי השאיפה היא להכפיל את מאמצי החילוץ של אפגנים. ברשתות החברתיות פורסם תיעוד משדה התעופה בבירה, בו נראים אזרחים אפגנים מוסרים תינוק מעל גדר תיל אל הכוחות האמריקנים

תינוק מועבר מעבר לגדר על ידי אזרחי אפגניסטן לחיילי צבא ארה"ב/עריכה: אביעד בללי

יותר מ-18 אלף בני אדם פונו מאפגניסטן דרך שדה התעופה בקאבול מאז השתלטות טליבאן על העיר - כך אמר היום (שישי) גורם בנאט"ו. לדבריו, הכוונה להכפיל את מאמצי החילוץ. זאת ברקע הביקורת הבינלאומית על התנהלות המערב במשבר.

בתיעוד שפורסם ברשתות החברתיות משדה התעופה הבינלאומי בקאבול, נראה תינוק מורם על ידי אזרחים אפגנים, ומועבר מעל גדר תיל לידיהם של חיילים אמריקנים. זאת, כחלק ממאמץ המקומיים להימלט מהמדינה ומידי טאליבן. טרם התברר אם הוריו של התינוק היו אלו שהעבירו אותו לידי החיילים.

לדברי הגורם בנאט"ו, שלא הזדהה בשמו, אלפי בני אדם עדיין מצטופפים בשדה התעופה, מתוך שאיפה נואשת לברוח מהמדינה.

המהירות שבה טליבאן כבש את אפגניסטן במקביל לנסיגת הכוחות הזרים מהמדינה הפתיעה אפילו את מנהיגי הארגון. ראשיו קראו לאחדות באפגניסטן לקראת תפילות יום השישי הראשונות מאז כיבוש הבירה, ודחקו באימאמים לשכנע את הציבור שלא לעזוב את המדינה ברקע התמונות הכאוטיות משדה התעופה, מחאה ודיווחים על אלימות.

אזרחים מעבירים תינוק בשדה התעופה בקאבול לכוחות צבא אמריקנים כדי לפנות אותו מאפגניסטן, 19 באוגוסט 2021. OMAR HAIDARI, רויטרס
אזרחים מעבירים תינוק בשדה התעופה בקאבול לכוחות צבא אמריקנים כדי לפנות אותו מאפגניסטן, אתמול/רויטרס, OMAR HAIDARI

עד ראייה אמר לרויטרס שכמה אנשים נהרגו בעיר אסדבאד שבמזרח המדינה, כשחמושי טליבאן ירו לעבר מפגינים שהביעו את תמיכתם ברפובליקה האפגנית הקורסת, לנוכח כוונות הארגון להקים במדינה אמירות הנשלטת על ידי החוק האסלאמי. תופעות דומות אירעו בערים נוספות ברחבי המדינה.

בתוך כך, היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ייק סאליבן, אמר בריאיון ל-NBC כי ארצות הברית ממוקדת בהיערכות לאפשרות שארגון כמו המדינה האסלאמית (דאעש) או קבוצה אחרת יובילו מתקפת טרור ברקע הפינוי.

בווידאו: מנהיג טלביאן שב לאפגניסטן אחרי 20 שנה בגלות/צילום: רויטרס

מאז כיבוש קאבול, ניסו בטליבאן להציג פנים מתונות יותר, ואמרו כי הם מעוניינים בשלום, כי לא ינקמו בלוחמים מן הצד השני ויכבדו את זכויות הנשים במדינה, בתוך המסגרת של החוק האסלאמי.

ואולם, קבוצת מודיעין נורווגית דיווחה כי טליבאן החל להכין רשימה שחורה של אפגנים המקושרים לממשל הקודם ולכוחות האמריקנים שתמכו בו. חבר הקונגרס האמריקני ג'ייסון קרואו טען אף הוא כי הארגון משתמש במסמכים של סוכנות ביון אפגנית כדי לזהות אזרחים שעבדו בשביל ארצות הברית. הארגון לא הגיב על הטענות הללו.

בנוסף, דיווחים של כמה עיתונאים מקומיים העלו ספקות בנוגע להבטחה לשמור על תקשורת חופשית תחת השלטון החדש. כמו כן, ארגון אמנסטי אינטרנשיונל טען כי טליבאן רצח תשעה מבני ההזארה - מיעוט אתני שחי ברחבי המדינה. הדברים העלו חשש מיחס הארגון, שחבריו הם מוסלמים סונים, כלפי הקבוצה השיעית ברובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully