וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשות אפגניסטן נערכות למלחמה על זכויותיהן: "טליבאן לא ישתיק אותנו"

18.8.2021 / 12:37

הדור שגדל ב-20 השנים האחרונות במדינה, תחת חירויות שבעבר לא היה אפשר לחלום עליהן, מבטיח להיאבק עליהן. "הזמנים השתנו", אמרה מנהלת בית ספר לבנות. למרות ההבטחות של הארגון הקיצוני, רבות מתקשות להאמין לו. מללה יוספזאי: מודאגת מהמצב

נשים קוראות לטליבאן להגן על זכויותיהן, קאבול, אפגניסטן, 17 באוגוסט 2021. רויטרס
נשים קוראות לטליבאן להגן על זכויותיהן, קאבול, אפגניסטן, 17 באוגוסט 2021/רויטרס

נשים ונערות באפגניסטן, שזכו לחירויות שלא יכלו לחלום עליהן תחת שלטון טליבאן הקודם שהופל לפני 20 שנה, נואשות שלא לאבד אותן כעת כשהתנועה האסלאמסטי חוזרת לשלטון. לפני הכיבוש המהדהד של אפגניסטן וגם לאחריו, מנהיגי טליבאן הבטיחו שלילדות ולנשים יוכלו לעבוד ולהתחנך, אף שהיו להם הסתייגויות.

כמה נשים כבר סולקו ממקום עבודתן במהלך הכאוס שליווה את התקדמות טליבאן ברחבי במדינה בימים האחרונים. אחרות חוששות שהצהרות טליבאן הן מילים ותו לא, והמציאות עשויה להיות אחרת.
"הזמנים השתנו", אמר חאדיג'ה, המנהלת בית ספר דתי לבנות. "טליבאן מודע לכך שהם לא יכולים להשתיק אותנו, ואם הם יסגרו את האינטרנט העולם יידע תוך פחות מחמש דקות. הם יצטרכו לקבל את מי שאנחנו ואת מה שאנחנו".

קריאת התיגר הזו משקפת דור חדש של נשים, בעיקר במרכזים הערים, שגדלו ויכולו ללמוד בבתי ספר ואוניברסיטאות ולמצוא עבודה.

כשטליבאן שלט לראשונה באפגניסטן בין 1996 ל-2001, הפרשנות הקפדנית שלהם לשריעה, שנאכף לעתים באכזריות, קבעה כי לנשים אסור לעבוד או לרכוש השכלה, אפילו יסודית. נשים היו צריכות לכסות את פניהן והותר להן לצאת מביתן רק בליווי קרוב משפחה. מי שהפרה את הכללים, הושפלה ולעתים הוכתה בפומבי על ידי משטרת הדת של טליבאן.

במהלך השנתיים האחרונות, כשהנסיגה של הכוחות הזרים מאפגניסטן הלכה והתקדמה, הבטיחו מנהיגי טליבאן למערב כי הנשים ייהנו משוויון זכויות בהתאם לאסלאם, כולל גישה לשוק העבודה ולחינוך.

אתמול, במסיבת עיתונאים ראשונה שכינס טליבאן מאז ההשתלטות על קאבול ביום ראשון, אמר דובר הארגון זביהוללה מוג'אהד כי לנשים יהיו זכויות לחינוך, לבריאות ולתעסוקה וכי הן יהיו "מאושרות" תחת חוקי השריעה. ביחס להמשך העסקתן של נשים בתקשורת, הוא התחמק ואמר שהדבר תלוי בחוקים שתציג הממשלה החדשה בקאבול.

בינתיים, מגישה של הערוץ הפרטי "טולו" ראיינה אתמול דובר של טליבאן בשידור חי, וכמה נשים הפגינו ברחוב בדרישה להגן על זכויותיהן.

בווידאו: מנהיג טלביאן שב לאפגניסטן אחרי 20 שנה בגלות/צילום: רויטרס

פשטנה דוראני, פעילה למען חינוך בנות באפגניסטן, התייחסה בזהירות להבטחות של טליבאן. "הם חייבים לעבור מדיבורים למעשים. כרגע הם לא עושים את זה", אמרה דוראני בת ה-23 לרויטרס על הבטחות הארגון ולפיהן בנות יורשו ללמוד בבתי הספר. "אם הם יגבילו את תכנית הלימודים, אעלה ספרים נוספים לספרייה מקוונת. אם הם יגבילו את האינטרנט, אני אשלח ספרים לבתים. אם הם יגבילו את המורים, אני אפתח בית ספר מחתרתי, אז יש לי תשובה לפתרונות שלהם".

חלק מהנשים אמרו שאחד המבחנים שעומדים בפני טליבאן יהיה מינויין למשרות פוליטיות ומדיניות.

כלת פרס נובל לשלום מללה יוספזאי, ששרדה ניסיון התנקשות של חמוש מטליבאן הפקיסטני ב-2012 לאחר שקידמה את הזכות לחינוך בנות, אמרה כי היא מודאגת מאוד מהמצב באפגניסטן. "שוחחתי עם כמה פעילות באפגניסטן, כולל פעילות למען זכויות נשים, והן שיתפו את החשש שלהן מפני חייהן", אמרה יוספזאי לרשת BBC.

הפגנת תמיכה בנשות אפגניסטן אחרי השתלטות טליבאן, ברצלונה, 17 באוגוסט 2021. רויטרס
הפגנת תמיכה בנשות אפגניסטן אחרי השתלטות טליבאן, ברצלונה, 17 באוגוסט 2021/רויטרס

סוכנות הילדים של האו"ם (יוניצף) הביעה אופטימיות זהירה ביחס לעבודה עם גורמים בטליבאן, וציינה את הבעת התמיכה המוקדמת שלהם בחינוך ילדות. הסוכנות עדיין מחלקת סיוע ברוב שטחי המדינה ונציגיה קיימו פגישות ראשונות עם נציגי טליבאן בערים שנכבשו לאחרונה כמו קנדהאר, הראת וג'לאלאבאד.

"אנחנו מנהלים דיונים מתמשכים, ואנחנו די אופטימיים בהתבסס על הדיונים האלה", אמר ראש פעולות השטח של הסוכנות באפגניסטן, מוסטפא בן מסעוד, בתדרוך של האו"ם.

ואולם, מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, הזהיר ביום שני מפני הגבלות זכויות אדם "מצמצמרות" תחת שלטון טליבאן וציין שיש דיווחים רבים על פגיעה בנשים ובנערות במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully